نگاهی به زندگی و آثار و اندیشه های فارابی (بخش اول) ابونصر محمد بن محمد بن طرخان، ملقب به فارابی، در سال 259 یا 260 ق در دهكدهی "وسیج" از ناحیه پاراب (فاراب) در پاریابِ خراسان (فاریاب) در افغانستان كنونی به دنیا آمد. 5 سال پیش
نگاهی به برخی از معانی تعبیر "اصل" و تعبیر "اقنوم" و "التباس" واژه "اصل" در لغت به معنای ریشه است و در معنای اصطلاحی، این تعبیر در معنای مختلفی به كار می رود كه به اهمّ آن ها اشاره می شود: 5 سال پیش
نگاهی به زندگی و آثار و افكار ابوالبركات بغدادی (بخش چهارم) در بخش های پیشین از این نوشتار درباره زندگی و افكار ابوالبركات بغدادی مطالبی تقدیم شد و اینك آخرین بخش از این نوشتاررا تقدیمتان می كنیم 5 سال پیش
نگاهی به زندگی و آثار و افكار ابوالبركات بغدادی (بخش سوم) در بخش اول و دوم از این نوشتار به زندگانی و برخی از اندیشه های فلسفی ابوالبركات پرداختیم و در این نوشتار نیز برخی از افكار فلسفی او را پی می گیریم. 5 سال پیش
نگاهی به زندگی و آثار و افكار ابوالبركات بغدادی (بخش دوم) در بخش اول از این نوشتار به صورت اجمالی، به زندگی ابوالبركات بغدادی، نیم نگاهی داشتیم و در این نوشتار به برخی از افكار فلسفی او اشاره می شود: 5 سال پیش
نگاهی به زندگی و آثار و افكار ابوالبركات بغدادی ابوالبركات، هبة اللـه بغدادی، معروف به اوحدالزّمان و فیلسوف العراقین، از پزشكان و فیلسوفان نیمۀ اوّل قرن ششم هجری قمری است. 5 سال پیش
نگاهی به زندگی و آثار و افكار قاضی سعید قمی (بخش سوم) در بخش اول و دوم از این نوشتار به زندگی و افكار قاضی سعید قمی پرداختیم و در این بخش به معرفی اجمالی آثار او می پردازیم: 5 سال پیش
نگاهی به زندگی و آثار و افكار قاضی سعید قمی (بخش دوم) در قسمت اول از این نوشتار به زندگی قاضی سعید قمی و استادان وی اشاره شد و در این قسمت قصد داریم كه اشاره ای به برخی از دیدگاه های او داشته باشیم. 5 سال پیش
نگاهی به زندگی و آثار و افكار قاضی سعید قمی محمد (محمد سعید) بن محمد مفید، معروف به قاضی سعید قمی، و ملقب به "حكیم كوچك" از از مشاهیر عالمان قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری یعنی از عالمان عصر صفوی است. 5 سال پیش
نگاهی به معانی تعبیر اشاره تعبیرِ "اشاره" به معنایِ نشان دادنِ كسی یا چیزی به طور غیر صریح و همچنین به معنای شناساندنِ چیزی به طور غیرآشكارا است. 5 سال پیش
زندگینامه و آثار و اندیشه های بیدل دهلوی (بخش سوم) از بیدل آثار بسیاری به نظم و نثر بر جای مانده است. این آثار بارها در هندوستان ، پاكستان و ایران و تاجیكستان به چاپ رسیده است. 5 سال پیش
زندگینامه و آثار و اندیشه های بیدل دهلوی (بخش دوم) بیدل با بسیاری از شاعران و دانشمندان و عارفان عصر خویش معاشرت داشت .او در 27 جمادی الثانیة سال 1096 یعنی در میانسالی به همراه خانواده اش به دهلی وارد شد و در آنجا اقامت گزید. 5 سال پیش
زندگینامه و آثار و اندیشه های بیدل دهلوی (بخش اول) میرزا عبدالقادر دهلوی متخلص به بیدل از شاعر پارسی گوی هند و نماینده برجسته سبك هندی است. وی به سال 1054 هجری قمری در عظیم آباد هند كه امروزه پتنه نامیده می شود، زاده شد. 5 سال پیش
نگاهی به اسطوره و برخی نكته های آن درموردریشه اصلی واژه اسطوره میان اهل نظر اختلاف وجود دارد.برخی اصل این واژه راعربی دانسته اندوگفته اندكه ازواژه "سطر"گرفته شده است. 5 سال پیش
حكمت و فلسفه در ایران باستان (بخش دوم) در بخش اول از این نوشتار مطالبی درباره حكمت و فاسفه در ایران باستان تقدیم شما شد و در این بخش آن را پی می گیریم. 5 سال پیش
حكمت و فلسفه در ایران باستان (بخش اول) هرچند گروهی از پژوهشگران، بر این باورند كه اطلاعات و اسناد مدارك، به اندازهای نیست كه وجود فلسفهای را در ایران باستان اثبات كند؛ اما با توجه به برخی از شواهد و مدارك ایران نیز به نوعی از حكمت و فاسفه برخوردار بوده است 5 سال پیش
زندگینامه ابوعبید عبدالواحد جوزجانی شیخ ابوعبید عبدالواحد جوزجانی، از اهالی جوزجان خراسان، و از شاگردان خاص شیخ الرّئیس ابن سینا و مصاحب وی بود. 5 سال پیش
نگاهی به معنای واژه "استعداد" در حكمت و فلسفه از منظر اهل حكمت هر چیزی كه در جهان وجود دارد دارای استعدادهایی است. استعداد هر چیزی عبارت است از آمادگی آن برای قبول صورتی یا حالتی. 5 سال پیش
غیاث الدین منصور دشتكی شیرازی در بخش اول از این نوشتار نظری اجمالی به زندگی غیاث الدین الدین دشتكی و برخی از آثار او افكنیدیم و در این نوشتار قصد داریم نیم نگاهی به آرا و اندیشه های وی داشته باشیم. 5 سال پیش
نگاهی به تعبیر استدلال و معنا و كاربرد آن استدلال در واژه، به معنای راهنمایی خواستن است؛ و در اصطلاح اصولیان و متكلمان، به معنای دلیل آوردن و ارائه دلیل است؛ خواه استدلال از علت بر معلول باشد یا استدلال از معلول بر علت.نوع اول را تعلیل و نوع دوم را استدلال گویند. 5 سال پیش
بهمنیار و اندیشه هایش (بخش دوم) در بخش نخست از این نوشتار مطالبی را در مورد بهمنیار، شاگرد برجسته بوعلی، و اندیشه هایش تقدیم شما شد و اكنون این موضوع را پی می گیریم. 5 سال پیش
بهمنیار و اندیشه هایش (بخش اول) بهمنیار بن مرزبان دیلمی آذربایجانی از فیلسوفان مشایی قرن پنجم هجری و از شاگرد نامدار ابن سینا است. لقبش را كیارئیس و كنیه وی را ابوالحسن ذكر كرده اند . تاریخ دقیق ولادتش معلوم نیست . وی در آذربایجان به دنیا آمد . 5 سال پیش
نگاهی به تعبیر "اساس" در فلسفه اساس در لغت به معنای پایه ساختمان و ریشه و سرچشمه هر چیزی است. به عنوان مثال، میگویند: اساس بحث، اساس بلاغت، اساس علم و ... . 5 سال پیش
ابوحیان توحیدی و اندیشه های وی در بخش اول و دوم از این نوشتار درباره ابوحیان توحیدی سخن گفتیم و بخش آخر از این نوشتار را اكنون تقدیم شما می كنیم. 5 سال پیش
ابوحیان توحیدی و اندیشه های وی در بخش اول از این نوشتار به بخشی از زندگی ابوحیان توحیدی و برخی از ویژگی های فكری و خلق و خوی او اشاره شد . در ادامه به شخصیت و اندیشه های این فیلسوف میپردازیم 5 سال پیش
نگاهی به معانی مختلف اراده در بخش اول و دوم از این نوشتار به 9 معنا از معانی اراده اشاره كردیم و در آخرین بحش از این نوشتار معانی دیگر آن را بیان می كنیم. 6 سال پیش
نگاهی به معانی مختلف اراده (بخش دوم) در بخش اول از این نوشتار به پنج معنا از معانی اراده اشاره كردیم و در این نوشتار معانی دیگر آن را بیان می كنیم. 6 سال پیش
نگاهی به معانی مختلف اراده (بخش اول) همان طور كه ابن رشد گفته است، لفظ اراده در لغت برای تعیین چیزی كه در پی غرض و مقصودی است وضع شده است و در اصل به معنا طلب كردن چیزی یا اشتیاق به انجام كاری است كه وقتی آن انجام شود، اشتیاق آرام میگیرد و انسان به مقصود میرسد. 6 سال پیش
شیخ اشراق، نابغه بی باك (بخش دوم) در بخش اول از این نوشتار نگاهی اجمالی به زندگی شهاب الدین یحیی سهروردی داشتیم و در این نوشتار به برحی از دیدگاه های او نظری میافكنیم 6 سال پیش
ادراك، از منظر حكمت و فلسفه (بخش اول) تعبیر ادراك در فلسفه به چند معنا به كار رفته است: یكی به معنای حصول تصویر و صورتِ شیء در عقل، خواه آن شیء مجرد باشد یا مادی، جزئی باشد یا كلی، حاضر باشد یا غایب، و خواه در ذاتِ مدرك حضور یابد، یا در ابزارِ حسی او. 6 سال پیش
دیدگاه ابطال گرایی (بخش دوم) به عقیده ابطال گرایان، علم تنها از طریق یافتن شواهد و قرائنی مبنی بر ابطال دیدگاه های پیشین پیشرفت میكند و دقیق تر می شود و علم در این فرایند هیچ نیازی به استقرا ندارد. 6 سال پیش
دیدگاه ابطال گرایی (بخش اول) كارل پوپر یكی از فیلسوفان برجسته علم در قرن بیستم، معیاری عرضه كرد كه با آن می توان سخنی علمی را از غیر علمی تشخیص داد كه از دیدگاه وی به ابطال گرایی یا ابطال پذیری یاد می شود. 6 سال پیش
حس و احساس در حكمت و فلسفه احساس یك نمود روانی است كه تحت تأثیر یكی از حواس ظاهری به وجود میآید. بسته به اینكه این نمود روانی را چگونه تحلیل كنیم و آن را به صورت كلی یا جزیی لحاظ كنیم، دارای معانی مختلفی است. 6 سال پیش
مارتین هایدگر(بخش آخر) در بخش اول و دوم از این نوشتار نگاهی گذرا به زندگی هایدگر و فلسفه او داشتیم. در بخش آخر از این نوشتار قصد داریم كه برخی از رهنمودهای معنوی و فلسفی هایدگر اشاره كنیم 6 سال پیش
« استدلال ابن سینا بر وجود نفس » در بخش اول از این نوشتار دو برهان از ابن سینا را مبنی بر وجود نفس (روح) بیان كردیم؛ و در این بخش، برخی دیگر از استدلال های او را بیان می كنیم 6 سال پیش
استدلال ابن سینا بر وجود نفس ابن سینا استدلال های متعددی بر اثبات این نكته ارائه كرده است كه انسان علاوه بر جسم مادی، دارای نفس است كه به برخی از آن ها اشاره خواهیم كرد: 6 سال پیش
مدرسه یا دانشگاه جندی شاپور جندی شاهپور، یا به تعبیر فارسی آن، گُندی شاپور، یكی از مهم ترین شهرهای دوره ساسانی بود كه به دستور شاهپور یكم ساخته شد. جندی شاپور از همان بدو تأسیس، به تدریج، به صورت یكی از مراكز علمی و پزشكی جهان آن روز درآمد. 6 سال پیش
« مدرسه رها و مدرسه نصیبین » در حوالی سال 320 میلادی مدرسه نصیبین دایر شد. از استادان این مدرسه مار افرام، مشهورترین همه نویسندگان و شعرای سوری بود؛ او زبان یونانی نمی دانست. 6 سال پیش
مدرسه اسكندریه مدرسة اسكندریه تنها مدرسه یونانی خالص در بلادی بود كه اولین بار مورد حمله اعراب واقع شد. بدین سبب دور از حقیقت نیست اگر بگوییم مدرسه اسكندریه ، در نقل علوم به سرزمین های اسلامی سهم بسزایی داشته است. 6 سال پیش
فلوطین و برخی از اندیشه هایش فلوطین بارها این جمله را در آثار خود تكرار كرده است كه: هر كس خود را تعقل كند همه كائنات را تعقل كرده است. 6 سال پیش
فلوطین و برخی از اندیشه هایش فلوطین قائل به نظریه فیض یا همان صدور است. از نظر فلوطین، وجودات و پدیده های هستی پرتوهایی از مبدأ هستند، در حالی كه خود آن مبدأ دگرگون ناشده باقی میماند؛ مانند پرتوهای خورشید كه پیوسته از آن سرچشمه میگیرد، 6 سال پیش
مكتب اپیكوری در بخش نخست از این نوشتار درباره اپیكور و برخی از اندیشه های او سخن گفتیم و در این نوشتار قصد داریم كه نگاهب به فلسفه سیاسی اپیكور داشته باشیم: 6 سال پیش
« ارسطو » به عقیده ارسطو، عقلانیت همچنین حكم می كند كه فضیلت اخلاقی در امری باشد كه حد وسط و تعادل در آن رعایت شده باشد. بدین گونه است كه ارسطو توصیه به انتخاب شجاعت میان تهور و ترس، و اقتصاد میان بخل و اسراف و...... می كند 6 سال پیش
افلاطون (بخش سوم) در بخش اول و دوم از این نوشتار به برخی از اندیشه های افلاطون اشاره كردیم و در این نوشتار قصد داریم كه به دیدگاه سیاسی اجتماعی او بپردازیم. 6 سال پیش
افلاطون (بخش دوم) دربخش اول از این نوشتار گفته شد كه آن دسته از تألیفات افلاطون، كه برای تعلیم رسمی شاگردان مكتب او به كار می رفته است،به دست ما نرسیده است.آنچه به دست مارسیده، مجموعه مكالماتی است كه برای عموم نوشته است.در این نوشتار این بحث را ادامه میدهیم 6 سال پیش
« سقراط و پیروانش » سقراط نخستین فیلسوفی است كه از مردم آتن بود . آتن در عصر پریكلس به اوج ترقی و تعالی خود رسید، و در همان دوران كه دچار یك انحطاط سیاسی و اخلاقی و اقتصادی شده بود، فلسفه و علم عالی ترین درجات خود را طی كرد. 6 سال پیش
درباره سوفسطایی ها (بخش سوم) در دو بخش گذشته از این نوشتار، درباره سوفسطائیان و برخی از اندیشه ها و نظریات ایشان سخن گفتیم و در این بخش قصد داریم كه بحث درباره سوفسطایی ها را پیگیری كنیم. 6 سال پیش
درباره سوفسطایی ها (بخش دوم) در بخش اول از این نوشتار قدری درباره سوفسطائیان سخن گفتیم و در ابن نوشتار قصد داریم كه به صورت اجمالی برخی از اندیشه های و نظریات ایشان را مرور كنیم. 6 سال پیش