حضور ملی ایران در شصت و نهمین نمایشگاه كتاب فرانكفورت مسعود شهرام نیا :جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین دوره به شكل ملی و منسجم در این نمایشگاه شركت می كند .. 1396/07/18| در قلمرو فرهنگ
«الا یا ایها الساقی ....» در آرزوی این كه باد صبا بوزد و طره زلف او را بگشاید و بوی خوش آن را به عاشق برساند ، دل در تب و تاب افتاد و خون شد . 1396/07/17| در قلمرو فرهنگ
« مرگ یك كارمند » در شبی خوش ، كارمندی به اسم ایوان دمیتریچ چرویاكف كه خود نیز به اندازه ی همان شب ، خوش بود در ردیف دوم تئاتر نشسته و دوربین به چشم سرگرم تماشای اپرت « ناقوسهای كورنیلف » بود. چشم به صحنه دوخته بود و عرش اعلی را سیر میكرد. اما ناگهان … 1396/07/17| در قلمرو فرهنگ
عبدالرحمان جامی ، خاتم الشعراء برای شناختن و دركِ شخصیتِ سترگی چون عبدالرحمان جامی باید توجه داشت كه ما با فردی ذوالابعاد و چندوجهی مواجه هستیم. شخصیتی شاعر ، ادیب ، فقیه ، عارف ، متشرع ، موسیقی دان ، و دانشمند و عالِم دینی. 1396/07/16| در قلمرو فرهنگ
كم نخواهد شد بگو دریاست این در منظر عرفانی با پرخوانی و ذهن خود را انبان محفوظات كردن خوش سخنی حاصل نمی شود بلكه باید متصل به دریای بی پایان شد و از او مدد گرفت. 1396/07/15| در قلمرو فرهنگ
قصه چیست؟ قصه ،بیان وقایعی است غالباً خیالی كه در آنها معمولاً تاكید بر حوادث خارق العاده، بیشتر از تحول و تكوین آدمها و شخصیتها است. 1396/07/12| در قلمرو فرهنگ
« الا یا ایها الساقی ...» طره در لغت فارسی به معنی زلف ، كاكل و موی پیشانی و در عرفان تجلی جمال حضرت حق است . « در سخن عارفان تعبیرهای همانندی مانند ، زلف ، طره و گیسو مظهر تكثرات حق تعالی است كه در تعینات و نمودهای ظاهری تجلی یافته است .» 1396/07/11| در قلمرو فرهنگ
« پیرمرد و دریا» قصهی پیرمرد و دریا از آنجایی آغاز میشود كه سانتیاگو، پیرمرد ماهیگیر، 84 روز هیچ صیدی نداشته است و پسرك شاگردش نیز به دستور پدر و مادرش او را ترك كرده و پیش ماهیگیر دیگری كار میكند. در روز هشتاد و پنجم سانتیاگو .... 1396/07/11| در قلمرو فرهنگ
مولوی و واقعه عاشورا به بیان مولوی ، از نورِ حضرت مولا ، دو سبط آشكار شدند كه دو جواهر گران بها و دو گوشوارۀ عرش الاهی گشتند. یكی از این دو ، امام حسن(ع) با زهری ، جان در راه جانان از دست داد و دیگری حضرت حسین بن علی(ع)، سر به راه جانان افكند. 1396/07/10| در قلمرو فرهنگ
پدر ، عشق و پسر كتاب "پدر، عشق و پسر" نوشتهای اثرگذار و شورانگیز درباره جوان برومند امام حسین علیهالسلام، حضرت علی اكبر و البته مستند به اسناد معتبر است. 1396/07/10| در قلمرو فرهنگ
«كف دریاست صورت های عالم » تمام چیزهایی كه ما با چشم سر در این عالم می بینیم همانند كفی است كه بر روی آب دریاست.... 1396/07/05| در قلمرو فرهنگ
« شبی كه مهتاب نبود ...» هنوز ده قدمی از سنگر دور نشده بودیم كه علی برگشت. تازه یادش افتاده بود كه چفیه اش را فراموش كرده از روی طناب بردارد. چفیه را انداخت دور گردنش . هنوز خیس بود و بوی نم می داد.راه افتادیم ..... 1396/07/05| در قلمرو فرهنگ
مكاتب ادبی جهان : سورئالیسم سورئالیسم عبارت است از آن فعالیت خود به خودی روانی كه به وسیله آن می توان خواه شفاهاً و خواه كتباً یا به هر صورت و شكل دیگری فعالیت واقعی و حقیقی فكر را بیان و عرضه كرد." 1396/07/05| در قلمرو فرهنگ
نمایش رادیویی و حذف بُعدِ بصری سوال این است كه آیا نمایش رادیویی درامی است برای كور ها؟ آیا می شود گفت درام رادیویی نمایشی برای كورها نیست؟ دیگر آن كه حذف بعد بصری از درام رادیویی در حقیقت چه چیز را از آن سلب و چه چیز را در اختیار آن می گذارد؟ 1396/07/04| در قلمرو فرهنگ
« ارمیا» "ارمیا" نوشته رضا امیرخانی، داستان سرگشتگی و شوریدگی جوانی است كه پذیرش زندگی بعد از جنگ برایش ناممكن جلوه می كند. زندگی كه نه در آن مصطفی، رفیق هم سنگرش، هست و نه شور، معنویت و سادگی لحظات جبهه ... 1396/07/04| در قلمرو فرهنگ
« الا یا ایها الساقی ادر كاساَ و ناولها » ساقی شراب به گردش آور و جامی به من ده كه عشق ورزی كه آسان می پنداشتم ، مشكل های بسیار دارد . به همین سادگی حافظ می خواسته است در مستی درد عشق را از یاد ببرد ؟ 1396/07/03| در قلمرو فرهنگ
« تعزیه ، از گذشته تا امروز » تاریخ پیدایش تعزیه به طور دقیق مشخص نیست، برخی با باور به ایرانی بودن این نمایش آیینی، پاگیری آن را به ایران پیش از اسلام با پیشینه سه هزار ساله سوگواری بر مرگ پهلوان مظلوم داستانهای ملی ایران (سیاوش)نسبت داده اند... 1396/07/03| در قلمرو فرهنگ
« سجده با پیشانی سوراخ» شب عروسی پرسیدی: چه كسی را بیشتر از همه دوست داری؟ و من با افتخار گفتم: تو را و تو شتاب زده و با التماس گفتی: نه، نه، امام را دوست داشته باش. خوش غیرت، تو خوب می دانستی عواطف مرا به كجا بند كنی. 1396/07/03| در قلمرو فرهنگ
«سنایی و عاشورا » سنایی غزنوی ، شاعری دلسوخته است كه بانی و احیاگر شعر عرفانی و معنوی در تاریخ ادب فارسی لقب گرفته است. 1396/07/02| در قلمرو فرهنگ