یادداشتی تحلیلی بر نمایشنامه ی "جمعه كُشی" نماشنامه ی ((جمعه كشی)) یكی از آثار درخشان نویسنده ی معاصر ایران ((اسماعیل خلج)) است. او این نمایشنامه را برای اولین بار در سال 1352 نوشت. جمعه كشی داستان ملال یك روز جمعه است در قهوه خانه ای در جنوب تهران. 7 سال پیش
روزی برسد كه دنیا داستان فارسی بخوانند داستان فارسی چگونه می تواند راه مثلا سینمای ایران را طی كند؟ یعنی جهانی بشود، مردم دنیا روزی داستانِ نویسنده های ایرانِ ما را درست و حسابی خوانده باشند. 7 سال پیش
«سه وجهی كه مثلث نمی سازند» آنچه مورد بررسی قرار خواهد گرفت بررسی نسبت میان سینمای هنری و سینمای تجاری است با رسانه.هر دو نامشان سینماست. هر دو بر اساس فیلنامه ای ساخته می شوند، كسی كارگردانی شان می كند، بازیگرانی در آن ها بازی میكنند اما .... 7 سال پیش
رنگ ها ؛ دوگانه های متقابل تعزیه آنچه در این نوشتار كانون مطلب را تشكیل می دهد، مسئله ی رنگ ها و كاربرد آن ها در تعزیه است. در ادامه به بررسی كاربرد رنگها و معنی شناسی آن ها خواهیم پرداخت. 7 سال پیش
« همقدم با معین البكاء» معین البكاء به عنوان كارگردان و استاد تعزیه وظایفی معمول در تئاتر مثل انتخاب بازیگر، طراحی میزانسن، تقسیم نقش ها و تعین دیالوگ ها را به عهده دارد. 7 سال پیش
مخالف خوانی ، جدال خیر و شر تعزیه در كلام معنای سوگواری و عزا داری را به ذهن متبادر می كند و در عمل تئاتری است كه عموم جامعه آن را با عزای امامان شیعه، علی الخصوص عزای واقعه ی عاشورا می شناسند. 7 سال پیش
نمایش رادیویی و حذف بُعدِ بصری سوال این است كه آیا نمایش رادیویی درامی است برای كور ها؟ آیا می شود گفت درام رادیویی نمایشی برای كورها نیست؟ دیگر آن كه حذف بعد بصری از درام رادیویی در حقیقت چه چیز را از آن سلب و چه چیز را در اختیار آن می گذارد؟ 7 سال پیش