گفتگو با سعید هاشم زاده در برنامه هفت اقلیم در مورد فیلمنامه نویسی
هاشم زاده در این برنامه درمورد مهم ترین بخش یك اثر سینمایی، فیلمنامه، صحبت كرد و گفت :
سینمای ایران مؤلف بزرگ دارد اما فیلمنامه نویس بزرگ ندارد. این در حالی است كه ما به صورت كهن الگویی با داستان ها آشنا هستیم. او در ادامه افزود : اگر به ریشه این مسئله فكر كنیم به همان بحث تحقیق و پژوهش میرسیم چرا كه معتقدم وقتی حرف از فیلمنامه زده میشود یعنی همان پژوهش. شاید بخشی از موضوع ضعف در فیلمنامهها به این نكته برگرد كه برخی از كارگردانها وقتی میخواهند فیلمنامهای را جلوی دوربین ببرند احساس می كنند نیازی به پژوهش ندارند همچنین فیلمنامهنویسها و بازیگرها. شاید كمتر اتفاق بیافتد كه یك بازیگر درباره نقشی كه میخواهد بازی كند تحقیق كند و یك فكر پژوهشگرانه درباره یا آن نقش داشته باشد.یكی از نقاط ضعف در سینمایی ما عدم پژوهش و دردناكتر از آن عدم نیاز به آن است. این نكته را در نظر بگیرد كه چند درصد از فیلمهای سینمایی كه میسازند اقتباس از كتابها و رمانهای معروف دنیاست. اقتباس از یك رمان خود كلید پژوهش است. اقتباس از یك كتاب یا رمان به معنای كپی كردن نیست، این موضوع شروع یك بحث تحقیقی عمیق است كه سالها روی آن كار میشود تا به نتیجه برسد.