معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری در رادیو‌فرهنگ: حوزه فرهنگ از پشت ویترین باید سرمایه در گردش شود

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در رادیو فرهنگ با اشاره به اهمیت خارج كردن فرهنگ از توصیف و شعار بر تبدیل ظرفیت های فرهنگی به سرمایه در گردش تاكید كرد.

1404/02/03
|
10:45

مریم‌جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، در گفتگو با برنامه «رهنمون» با موضوع «راهكارهای تحقق شعار سال» گفت: متاسفانه ما در مولفه‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی، فقط توصیف كرده‌ایم و در وصف مانده‌ایم.
وی افزود: در حوزه فرهنگ، دركنار شرح و تفسیر مولفه‌ها باید ظرفیتها، آنها را به سرمایه در گردش تبدیل كنیم.
جلالی نامگذاری امسال را قطعه‌ای از یك جورچین كلی به نام «اقتصاد مقاومتی» دانست و گفت: این جورچین قطعه‌های مختلفی دارد و این قطعه‌ها باید مثل حلقه‌های زنجیری محكم با هم تنیده و همراه شوند تا ما به مزیت رقابتی خودمان كه عرصه فرهنگ است، برسیم؛ بطور مثال موسیقی ایرانی، لباس ایرانی، غذا، قصه‌ها و حتی محصولات كشاورزی و هنری اگر به یك «قصه یا روایتی» متصل شوند و بسته‌بندی فرهنگی پیداكنند، جهان و مشتری مشتاق این تولید خواهدبود، ولی متاسفانه «فرهنگ را به ادبیات توسعه مزین نكرده‌ایم».
این‌مسئول توضیح داد: درواقع فرهنگمان در ویترین‌ها، موزه‌ها و در غیركاربردی‌ترین حوزه‌ها و در همان توصیف صرف مانده‌است و به چرخه نوسازی، نوزایی و معاصرسازی و به چرخه «اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی» متصل نشده‌است. و تلاش ما این بوده‌است، كه فرهنگ را براساس مولفه‌های كسب و كار و بازارسازی، نه فقط بازارداری متصل كنم.
جلالی درپایان افزود: نامگذاری امسال بنام «سرمایه‌گذاری برای تولید» فرصت مغتنمی است كه در حوزه فرهنگ، از شعار و توصیف فراتر برویم و مولفه‌ها و ظرفیتهای فرهنگی را به سرمایه های در گردش تبدیل كنیم.

دسترسی سریع