"ادبیات عامه پسند" و "ادبیات غیرعامه پسند"

در برنامه كتاب فرهنگ بررسی شد : فرزانه فخریان: "ادبیات عامه پسند" و "ادبیات غیرعامه پسند" هریك جایگاه و رسالت خود را دارند.

1402/04/01
|
20:37

فرزانه فخریان، پژوهشگر ادبیات، در برنامه "كتاب فرهنگ" گفت: "ادبیات عامه پسند" و "ادبیات غیرعامه پسند" هریك جایگاه و رسالت خود را دارند، و نمیتوان گفت؛ كدام ادبیات بهتر است؛ و هركدام مخاطب، نقش و اثر خود را دارد.وی در تعریف دو گونه ادبیات گفت: "ادبیات عامه‌پسند" روایت زندگی روزمره مردم است بدون اینكه قرار باشد اتفاق فكری یا اتفاق دقیق دیگری، در لایحه دیگری از داستان و كتاب بیفتد، اما در "ادبیات غیرعامه پسند" لایه‌های متعدد دیگری هم وجود دارند، كه مهم است در قالب داستان به آنها پرداخته شود.وی افزود: "ادبیات عامه‌پسند" بیشتر ابزاری برای سرگرمی و ابزاری برای روایتهای یك خطی اما پر از جزئیاتی كه در زندگی روزمره ممكن است وجود داشته باشد، هستند.فخریان همچنین افزود: در یكی دو دهه اخیر اصطلاح "ادبیات فاخر" یا "ادبیات والا" كمی رنگ باخته است، شاید به این دلیل كه در حوزه "ادبیات عامه پسند" هم اثری پذیرفته است، كه ویژگیهای "هنربودن" و "داستان بودن" و "ساخت هنری" را داشته باشد، اما درجه بندی دارند و درباره این كارها لایه بندی وجود دارد كه اهمیت آنها را متفاوت می‌كند، و نمی‌توان گفت كدام ادبیات بهتر است یا یكی خوب نیست.وی تاكید كرد: در مرحله اول مهم "خواندن" است و "فكر كردن" به آن چه خوانده شده است، و "ادبیات عامه پسند" هدفش خوانده شدن است و همین امر خیلی مهم است؛ یعنی كتاب خواندن، و كتابخوان كردن مردم خیلی مهم است، كه در واقع گام آغازین برای اهل كتاب و مطالعه شدن است، و مقدمه تجربه مراحل بعدی ادبیات است. این پژوهشگر ادبیات همچنین نقطه شروع "ادبیات عامه پسند" در ایران را "پاورقی ها" دانست و گفت: شاید بتوان گفت؛ از آنجایی كه مردم در پی سرگرمی به مطالعه‌ی پاورقی ها در روزنامه ها و كتاب ها روی آوردند، "ادبیات عامه پسند " شكل و جان گرفت.وی همچنین "فهیمه رحیمی" را یكی از نقش‌آفرینان حوزه "ادبیات عامه پسند" كشورمان نامبرد و گفت: كسانی كه "ادبیات عامه‌پسند" را وارد زندگی مردم كردند و آنها را كتابخوان كردند، رسالت مهمی را به دوش كشیده اند و "فهیمه رحیمی" و همه آنها كه عمرشان را در این راه گذاشتند، كار بسیار ارزشمندی انجام داده اند.

دسترسی سریع