عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در ویژهبرنامه رادیو فرهنگ با تأكید بر تمایز امام موسی صدر از دیگر اندیشمندان به دلیل آگاهی ژرف و تجربه زیسته از جهان اسلام و تمدن غرب، مواضع امام صدر در قبال رژیم صهیونیستی را تشریح و بر مسئولیت دولتها در پیگیری پرونده ربوده شدن ایشان تأكید كرد.
دكتر شریف لكزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با حضور در برنامه«سرزمین من» ویژه امام موسی صدر كه از رادیو فرهنگ پخش شد به ابعاد شخصیتی و فكری امام موسی صدر و بررسی نگاه تمدنی ایشان پرداخت.
وی در تبیین ویژگیهای اندیشه امام صدر بیان داشت: اگر بخواهیم ویژگیهایی را برای اندیشه تمدنی ایشان برشماریم، برخی از آنها مانند دینبنیاد بودن، شاید در دیگر متفكران اسلامی نیز یافت شود؛ اما نكته دوم كه ایشان را از بسیاری از همعصرانشان متمایز میكند، این است كه آگاهی و اصطلاحات ایشان درباره جهان اسلام و نیز تمدن غرب، آگاهی ژرف و همراه با تجربه زیسته بود. ایشان برخلاف بسیاری از اندیشمندان، تنها نظریهپرداز نبودند، بلكه بر پایه تجربه زیستهشان تحلیل میكردند و راهحل ارائه میدادند و این نكته بسیار مهمی است.
مواجهه امام موسی صدر با رژیم صهیونیستی: مقاومت در برابر شر مطلق
دكتر لكزایی در پاسخ به پرسشی پیرامون دیدگاه امام موسی صدر در خصوص مواجهه با اسرائیل، با توجه به شخصیت مداراگر و اهل گفتوگوی ایشان، تصریح كرد: یك ادعای امام موسی صدر این است كه لبنان، خواستگاه، جایگاه و پایگاه تمدنی است. با لبنان، منظور ایشان شامل فلسطین و سرزمینی است كه امروزه محل منازعات تمدنی است. ایشان معتقد بودند كه لبنان، خواستگاه سه تمدن است كه به هر حال در اینجا برخاستهاند و ادعای امام موسی صدر این است كه ما باید این را دوباره احیا كنیم و این تمدن جدید اسلامی را بازآفرینی نماییم. بنابراین منطقه غرب آسیا، محل زایش یك تمدن جدیدی است كه این تمدن، روبهروی تمدن غرب است.
وی افزود: نكته دوم این است كه اسرائیل منشأ همه منازعات در منطقه است. اسرائیل به تعبیر ایشان، شر مطلق و سراسر باطل است. دلیل آن هم این است كه اسرائیل اساساً گفتوگو نمیپذیرد و به هیچ توافقی پایبند نیست. خود امام در مجموعه آثار گردآوریشدهشان فرمودهاند كه اسرائیل حدود 400 مصوبه سازمان ملل را نپذیرفته یا اگر هم ابتداً پذیرفته، بارها و بارها نقض كرده است. اساساً صلح با اسرائیل معنا ندارد، زیرا دیگری را به رسمیت نمیشناسد. بنابراین، نظر ایشان بر مقاومت است. ایشان معتقدند كه ما دو مسیر بیشتر نداریم: یا تسلیم شویم یا در مقابل این چالش تمدنی مقاومت كنیم.
تفاوت دیدگاه اقتصادی و مسئولیت دولتها در پرونده امام صدر
در ادامه این برنامه، به ابعاد اقتصادی اندیشه امام موسی صدر اشاره شد. گوینده برنامه مطرح كرد كه برخلاف برخی علمای بزرگ كه صرفاً نظریهپرداز اقتصاد اسلامی بودند، امام موسی صدر نه تنها صاحب اندیشه بود، بلكه این نظرات را در لبنان پیادهسازی كرد و به واقعیت تبدیل نمود. وی به اقدامات امام صدر در راهاندازی كارگاه قالیبافی برای دختران شیعه، تأسیس مدرسه پرستاری و پایه گذاری مدرسه صنعتی جبلعامل برای ارتقاء جایگاه شیعیان در لبنان اشاره كرد.
دكتر لكزایی در خصوص مسئولیت دولتها در پیگیری پرونده امام موسی صدر، بر اساس دیدگاه خود ایشان، بیان داشت: امام موسی صدر در كتاب "آن شر مطلق" فرمودند كه مسئولیت دولت، تلاش همهجانبه است. در خصوص پرونده ایشان، هم دولت لبنان مسئولیت دارد، زیرا ایشان به عنوان رهبر شیعیان لبنان نزدیك به بیست سال در آنجا فعالیت كردند؛ و هم دولت ایران، چرا كه ایشان تبعه ایران بودند و در قم متولد، بزرگ و رشد كردند و اندیشهشان متخذ و مبتنی بر مكتب فلسفی و حكمی ایران است.
وی به سه مقطع مهم اشاره كرد كه میتوانستند اقدامات مؤثری در پیگیری پرونده امام صدر صورت گیرد و ادامه داد :مقطع آغازین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی:حضرت امام خمینی (ره) واكنش قاطعی نشان دادند و شرط دیدار با قذافی را حل پرونده امام موسی صدر اعلام كردند ودوم مقطع دولت اصلاحات بود كه هرچند ارتباطاتی وجود داشت، اما به نظر میرسد نتیجه مطلوب حاصل نشد و پرونده آنگونه كه باید، كاوش و پیگیری بینالمللی نشد و سوم مقطع بعد از جنگ تحمیلی كه در این دوران نیز، مسائل جنگ، فرایند پیگیری این پرونده مهم را تحتالشعاع قرار داد.
دكتر لكزایی تأكید كرد كه دولت، مسئول امور شهروندانش در هر كجا كه باشند، است و پرونده امام موسی صدر، یك مسئله بینالمللی است كه نیاز به بسیج همه امكانات برای پیگیری دارد.