گفتوگو با دكتر محمدرضا سرشار، نویسنده و مدرس ادبیات داستانی، درباره پایان نخستین دوره «مدرسه مدرسان» در برنامه ققنوس رادیو فرهنگ برگزار شد. این دوره ویژه هنرجویانی بود كه پیشتر مبانی داستاننویسی را گذرانده بودند و علاقهمند بودند شیوه تدریس در این حوزه را بیاموزند.
دكتر سرشار در این گفتوگو توضیح داد كه آموزش داستاننویسی در ایران سابقهای حدود پنجاه ساله دارد و پس از انقلاب اسلامی بهطور جدی شكل گرفت. او تأكید كرد در حالیكه در غرب نزدیك به یك قرن از برگزاری چنین دورههایی میگذرد، در ایران تا مدتها معیار مشخصی برای انتخاب مدرسان وجود نداشت و بیشتر نویسندگان یا منتقدان بهطور تجربی وارد تدریس میشدند. به گفته او، هر نویسنده الزاماً معلم خوبی نیست و همین موضوع ضرورت برگزاری چنین كلاسهایی را آشكار میكند.
در این دوره شانزده جلسهای كه با حضور 26 هنرجو آغاز شد و نهایتاً با حدود 20 نفر به پایان رسید، شركتكنندگان علاوه بر آشنایی با مباحث نظری، بهطور عملی نیز به تدریس پرداختند و عملكردشان توسط استاد و دیگر هنرجویان ارزیابی شد. محتوای آموزشی بر شش عنصر اصلی داستان ــ پیرنگ، شخصیتپردازی، زاویه دید، زبان و لحن، فضا و درونمایه ــ استوار بود كه بهصورت كارگاهی میان هنرجویان تقسیم و تدریس شد.
سرشار در ادامه افزود كه پس از برگزاری امتحان كتبی و عملی، برای افراد موفق گواهینامه صادر خواهد شد و رتبه هر هنرجو نیز در آن ذكر میشود. او این شفافیت را عاملی برای تمایز سطح تواناییها دانست.