نقش روابط عمومی كتابفروشی ها در ترویج كتاب

نیلی محجوب: مخاطب شناسی، وظیفه اصلی روابط عمومی هاست.

1401/09/29
|
12:45

نیلی محجوب، نویسنده، مترجم و مدیر روابط عمومی چندین كتاب فروشی در تهران، در گفتگو با برنامه "كتاب بان" با موضوع "نقش روابط عمومی كتابفروشی ها در ترویج كتاب" گفت: "مخاطب شناسی" وظیفه اصلی روابط عمومی هاست؛ چرا كه در سایه این "شناخت درست از مخاطب" است كه ارتباط اثرگذار با او شكل می‌گیرد.
وی همچنین با تاكید بر چند جانبه بودن كار روابط عمومی گفت: روابط عمومی باید نسبت به منطقه جغرافیایی كتابفروشی، وضعیت اقتصادی مخاطب، مسائل اجتماعی، و مسائل سیاسی روز آگاهی داشته باشد.
وی همچنین با تاكید بر ضرورت استفاده روابط عمومی های كتابفروشی ها از ابزارها و امكانات گوناگون سنتی و مدرن گفت: فضای مجازی یكی از فراگیر ترین ابزارها در اختیار روابط عمومی هاست، و روابط عمومی پس از جلب اعتماد مخاطب، اگر بتواند با توجه به نیاز و سلیقه مخاطبان با انها ارتباط بگیرد و اطلاع‌رسانی كند، قطعاً بسیار موثر خواهد بود.
وی همچنین "شناخت موقعیت جغرافیایی كتابفروشی" و توجه به "فضای بومی" آن را ضروری دانست و گفت: موقعیت جغرافیایی و فضای بومی جنس مخاطب را تعیین می‌كند، و با توجه به رقابت بازار، روابط عمومی ها باید لااقل مخاطب بومی و نزدیك به خود را بشناسند و آنها را جذب كنند.
وی همچنین ارتباط روابط عمومی های كتابفروشی ها با روابط عمومی‌های ناشران را ضروری دانست و گفت: این ارتباط می‌تواند در موفقیت برنامه های ترویج كتاب نقش داشته باشد.
وی همچنین نوآوری، شكل اجرایی برنامه‌ها، و توجه به نیاز مخاطب را در موفقیت برنامه های تبلیغی و ترویجی كتاب‌فروشی‌ها اثر گذار دانست.

دسترسی سریع