هوشنگ جاوید: انقلاب باعث پیشرفت موسیقی ایران شد.
هوشنگ جاوید : پژوهش در زمینه موسیقی كار بسیار سختی است مخصوصا زمانی كه من شروع كردم به دلیل محدودیتها كار سختتر هم بود.
او ادامه داد: هنر و دین دو عنصری هستند كه مرز نمیشناسند یعنی ورای جغرافیای سیاسی و مرزی عمل میكنند، به همین دلیل به دنبال موسیقی بودن هدف میخواهد كه بدانیم چه چیز را دنبال میكنیم.
جاوید بیان كرد: یكی از بهترین اتفاقهای زندگی من این بود كه در سن 8 سالگی با برنامه فرهنگ مردم در رادیو كه استاد انجوی شیرازی آن را ساخته بودند، آشنا شدم.
او افزود: من به برنامه نامه نوشتم، در جواب نامه من پرسیده شده بود كه كلاس چندم هستم، من نیز به كمك مادرم به جای اینكه بنویسم دوم دبستان اشتباه نوشتم، دوم ریاضی. این موضوع باعث شد كه از طرف برنامه یك روز به خانه ما بیایند، وقتی آمدند و من را دیدند از سنم تعجب كردند، اما خداروشكر از همان جا آشنایی من با رادیو شكل گرفت و ادامه دار شد.
جاوید توضیح داد: من به تشویق استاد انجوی به پژوهش در فرهنگ مردم و موسیقی نواحی و آیینی مختلف پرداختم زیرا متوجه شدم كه موسیقی در تمام جهان براساس آیینهای آن هاست، مثلا شعرهای ما اكثرا ارزش شناختی هستند و جزء آیین ما محسوب میشوند.
او ادامه داد: من در سال 1370 توانستم نخستین جشنواره علمی، فرهنگی و پژوهشی كشور را در زمینه موسیقی تحت عنوان «نی نوازان» راه بیندازم. قبل از این جشنواره مردم برای حمل سازها باید مجوز میگرفتند، اما بعد از آن این مشكل از بین رفت.
جاوید اظهار كرد: من نزدیك به 18 جشنواره و همایش را براساس پژوهشهای خودم مدیریت، طراحی و اجرا كردم.
وی بیان كرد: وقتی انقلاب شكل گرفت، تمام موسیقیهای نواحی با انقلاب هماهنگ شدند، حتی موسیقی لاله زاری ما هم با انقلاب ارتباط برقرار كرده بود. انقلاب باعث شده بود كه مردم در هر كجای ایران شعرهای مربوط به آن را زمزمه میكردند، انقلاب در واقع باعث پیشرفت موسیقی ایران شد.
جاوید گفت: هنر در دل ایرانیان موج میزند، چون احساسات زیادی دارند، فقط باید ببینیم در كدام منطقه زندگی میكنند و چگونه این حسها طبقه بندی شده است، همانطور كه میدانید در انقلاب شعارهای خیابانی با یك ریتم به سرود تبدیل شد.