نماینده مجلس: آموزش و پرورش، مادر وزارتخانه‌هاست/ كنكور و ناپایداری، ریشه مشكلات

نایب رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رادیو فرهنگ‌با انتقاد از نگاه حاشیه‌ای به وزارت آموزش و پرورش، آن را مادر سایر وزارتخانه‌ها دانست و بر ضرورت تغییر رویكردها برای حل مشكلات این حوزه تاكید كرد.

1404/02/30
|
09:05

فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی، نایب رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در برنامه «رهنمون» با موضوع «بررسی دلایل ناپایداری در نظام آموزش و پرورش» با بیان اینكه «وزارت آموزش و پرورش» مادر سایر وزارتخانه‌هاست، گفت: دلیل اصلی اینكه شاهد تغییرات پی‌درپی و نابهنگام مدیران، وزیران و نظام آموزش و پرورش هستیم این است كه ما «وزارت آموزش و پرورش» را در كنار سایر وزارتخانه‌ها می‌بینیم درحالیكه «وزارت آموزش‌وپرورش» مادر سایر وزارتخانه‌های كشور است، نه در كنار آنها.

ابراهیم پور «آموزش‌وپرورش» را «ایجاد كننده نیروی انسانی» در كشور دانست و گفت: این ناترازی‌های موجود در زمینه آب، برق و گاز كشور، ناشی از ناترازی در نیروی انسانی است و تعیین‌كننده وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش است.

وی «كنكور» و «ناپایداری آموزش‌وپرورش» را از عوامل رسیدن كشور به شرایط كنونی عنوان كرد و گفت: راه برون‌رفت از شرایط كنونی، رفتن به سمت «فناوری و مهارت محوری» بجای «مدرك‌گرایی » و «تعیین تكلیف كردن كنكور» است.

عضو كمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس افزود: “تاثیر خطی معدل در كنكور” نیز باعث می‌شود كه موسسات كنكور به پایه‌های پایین‌تر نفوذكنند و از همان پایه‌های پایین آموزشی، بجای تربیت و پرورش، دانش آموزان به سمت آموزش صرف و حفظیات میروند، لذا دانش آموزان و دانشجویانی بی‌مهارت خواهیم داشت. به همین جهت است كه باید علاوه‌بر آموزش‌های علمی، مهارت‌های زندگی، خلاقیت و فناوری را به دانش آموزان القا كنیم و راهی جز «پایداری مدیریت» در نظام تعلیم و تربیت نداریم و اینكه «وزارت آموزش‌وپرورش» را مادر سایر وزارتخانه‌ها بدانیم.

ابراهیم پور با تاكیدبر جایگاه «دانشگاه فرهنگیان» گفت: باید دانشگاه تربیت معلم را مبتنی بر فرامین مقام معظم رهبری ایجادكنیم و بكارگیری اساتید در این دانشگاه باید با سایر دانشگاه‌ها متفاوت باشد؛ درواقع «آموزش‌وپرورش» باید «دانشگاه فرهنگیان» را متعلق به خود بداند و یك سازوكاری جدای از فرایند وزارت علوم، برای انتخاب دانشجو و استاد برای خود فراهم‌كند؛ یعنی اگر «آموزش‌وپرورش» نتواند نیروی مورد نیاز خود را استعدادی استعدادیابی و جذب كند، نمی‌تواند نیاز نیروی انسانی كشور را رفع كند.

وی با تاكیدبر اینكه «با كنكور نمی‌توانیم معلم تربیت كنیم» گفت: باید فرایندی داشته باشیم كه در طول سالیان طولانی برای نیروی معلم، استعدادیابی شود و معیار انتخاب معلم براساس شایستگی‌های علمی، معیارهای اخلاقی و انسانی و… باشد تا بتوانیم خروجی خوبی داشته باشیم.

ابراهیم پور بر «ضرورت بازبینی معیارهای جذب معلم» تاكیدكرد و گفت: باید به مهارت‌های نوآورانه و فناورانه توجه كنیم و به آموزش‌های مستمر و بازآموزی و نظارت كیفی و بررسی بازخوردها توجه كنیم؛ درغیر اینصورت نمی‌توانیم مشكلات «آموزش‌وپرورش» را حل كنیم.

وی با بیان اینكه كمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس در طول شورایعالی انقلاب فرهنگی است، گفت: ما موازی با شورایعالی عمل نمی‌كنیم بلكه شورایعالی براساس سیاستگذاری‌های كلان ‌دهد و دولت باید براساس آن سیاستگزاریها، لایحه بدهد، و مجلس بررسی، تصویب و اجرا كند.
این نماینده مجلس با اشاره به دغدغه رئیس جمهور و نگاه راهبردی رئیس قوه مقننه به حوزه «آموزش‌وپرورش» گفت: كشور در یك فرصت طلایی برای توجه به آموزش و پرورش قرار دارد و شرایط كنونی فرصت مغتنمی است تا پنجره‌ای رو به افق روشن برای «آموزش‌وپرورش» فراهم كنیم و قطعاً این همگرایی‌های بوجود آمده، نتیجه بخش خواهدبود.

دسترسی سریع