مشكلات یادگیری و شیوه های درست مواجهه با آن در برنامه «خشت اول» طرح و بررسی شد.
دكتر ساجد یعقوب نژاد، دكترای روانشناسی كودك، در این برنامه مشكلات یادگیری را از چالشهای جدی آموزش برشمرد و گفت: شناخت جلوه های مشكلات یادگیری در دوره پیش دبستان و دبستان و بكارگیری سریع راه حلهای رفع آن میتواند مانع از آسیبهای فراوان آن شود.
وی همچنین در تعریف مشكلات یادگیری گفت: دانش آموزی كه از «هوش بهر» عادی برخوردار است اما در خواندن، نوشتن، و محاسبه كردن بطور جدی از همسالان خود عقب بماند، دچار مشكلات یادگیری است.
وی افزود: خانواده ها میتواند با مقایسه خواندن، دستخط و محاسبات ساده ریاضی فرزندشان با همكلاسی هایش از وجود یا نبود مشكلات یادگیری در او مطمین شوند.
وی همچنین فشار روانی، استرس، اضطراب و افسردگی درپی شكستهای متعدد تحصیلی و اجتماعی، و ناامن شدن محیط مدرسه و دنیا برای كودك را، از پیامدهای مشكلات یادگیری در دانش اموزان دانست و گفت: اگر مدرسه محیطی برای مقایسه شدن، تحقیر، تنبیه و سرزنش دانش اموز شود، كودك در معرض فشار روانی شدید، افسردگی و حتی تنفر قرار میگیرد.
وی با تاكید بر حساس و مهم بودن سال اول تحصیلی گفت: مشكلات یادگیری در این سال ممكن است منجر به ترك تحصیل و حتی تغییر سرنوشت كودك شود و او را در معرض آسیبها و بزه قرار دهد.
وی در پایان با اشاره به آمار و مطالعات علمی گفت: قاعدتا از 8 میلیون و صدهزار دانش اموز مقطع ابتدایی در كشور، باید 450 هزار نفر درگیر مشكلات یادگیری باشند، كه این امر توجه همه مسوولان و اولیاء را میطلبد.