رئیس فراكسیون توسعه متوازن مجلس:در قوانین بودجه سنواتی بیشترین اعتبارات طرحهای عمرانی، به حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل جادهای اختصاص داده شده است.
دكتر خدابخشی، رئیس فراكسیون توسعه متوازن مجلس، در برنامه "در مسیر توسعه" این هفته با موضوع "توسعه متوازن حمل و نقل جاده ای كشور" نقل را از بخشهای مهم اقتصاد كشور دانست و گفت: در قوانین بودجه سنواتی بیشترین اعتبارات طرحهای عمرانی، به حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل جادهای اختصاص داده شده است.
وی همچنین با اشاره به احكام و تكالیف دولت در برنامه 6 توسعه مصوب سال 95 گفت: بر این اساس شش ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون، دولت باید "طرح جامع حمل و نقل" را در هیئت وزیران تهیه و تصویب می كرده كه علیرغم گذشت 5 سال دولت هنوز "طرح جامع حمل و نقل" را مصوب نكرده است؛ حال آنكه عدم تهیه و تصویب "طرح جامع حمل و نقل" عدم و نفع های زیادی برای جامعه به ویژه بخش حمل و نقل دارد كه تاثیر بسیاری در شكوفایی اقتصاد كشور دارد.
خدابخشی همچنین از هدف گذاری در خصوص ایمنی مربوط به جاده ها در برنامه ششم توسعه گفت: دولت مكلف بوده است به گونهای برنامهریزی كند كه تلفات جانی ناشی از تصادفات جادهای را سالانه 10 درصد كاهش دهد كه این رقم نه تنها كاهش نیافته است بلكه از سال 96 به بعد سیر صعودی هم گرفته و سالانه بیش از هزار نفر كشته به آمار افزوده است.
وی همچنین با اشاره به امكانات وسیع و ماشینآلات زیاد سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: همه مشكلات، ناشی از كمبود اعتبارات نیست و در واقع بخشی از مشكلات ما به خاطر كارایی پایین سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است ( حداقل در داستانهایی كه من اطلاع دارم)
وی همچنین احداث تقاطع، صلاح شیب هندسی، نصب روشنایی و دوربین كنترل سرعت را از جمله اقدامات لازم برای رفع و ایمن سازی نقاط حادثه خیز برشمرد و گفت: مشكل اصلی پایین بودن كارآمدی است كه كارایی سازمان هایشان در استانها پایین است وگرنه چرا علیرغم امكانات بیشتر نسبت به سالهای آغازین انقلاب اسلامی، بازده و نتیجه كمتری داریم؟
وی همچنین با بیان مثالی از عملكرد یك پیمانكار بخش خصوصی برای گازرسانی گفت: این پیمانكار طی شش ماه 40 كیلومتر جاده شكافی انجام داده است؛ در حالی كه تمام امكانات این استان چند سال به اندازه 40 كیلومتر جاده شكافی نداشته است و این حاكی از كارایی پایین است و اگر ما پول هم بدهیم صرف خرید ماشینآلات و آسفالت میشود.
وی همچنین با تاكید بر اینكه بررسی آخرین وضعیت یك بخش یعنی تمام اقداماتی كه تاكنون انجام داده است گفت: محدودیت منابع مالی برای دو سه سال اخیر است به ویژه كه در دولت آقای احمدینژاد (دولت راه و راه آهن) به حوزه حمل و نقل منابع خوبی تجویز شد اما حقیقتاً عملكرد و نتیجه چگونه بوده است؟
وی همچنین روستایی بودن بیش از 70 درصد راه های استان های؛ قزوین ، كردستان، گیلان و لرستان را از مصداقهای توسعه نامتوازن در حوزه راه ها عنوان كرد و گفت: این مسئله به معنی آن نیست كه شرایط برای اینكه راه هایشان فرعی و اصلی شوند را نداشتهاند؛ بلكه به معنی آن است كه مورد توجه نبوده اند و همین راه های بالای 70 درصد روستایی هم عمدتاً خاكی اند؛ یعنی زیرساخت ندارند چرا به این استانها توجه نمیشود و اعتبارات ماشین آلات منصفانه توزیع نمیشود؟
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی اشراف كاملی روی این موارد ندارد و آمار جامع و كاملی از نقاط جمعیتی فاقد جاده دسترسی، ندارد، به راستی متولی كیست و روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت باید برای مطالبه جاده ایشان به كجا مراجعه كنند؟
وی تاكید كرد: اصلاً مشكل اعتبارات نیست چرا كه علیرغم تخصیص اعتبارات در همین استانهایی كه كمتر توسعه یافته اند تعداد نقاط حادثه خیزی كه رفع شده باشد صفر است؛ حالا فرض كنید كه ما اعتبارات را 10 برابر كنیم سهم مهم توزیع منصفانه اعتبارات است.
وی افزود: علیرغم ابلاغ و تخصیص اعتبار انجام شده در همان جادههایی كه سالانه یك میلیون تردد و زائر دارد كار انجام نشده است و این به معنی ضعف در اجرا و پایین بودن كارآمدی زیرمجموعه سازمان حمل و نقل جادهای كشور است.
وی در پایان
_ تهیه و تصویب طرح جامع حمل و نقل با نگاه به آمایش سرزمین توسط دولت
_ فرصت غنیمت دانستن و پیگیری هدف گذاری های ترانزیت بار و مسافر برای درآمدزایی ( با توجه به اینكه ایران در كلیدر های بین المللی حمل و نقل قرار گرفته است)
_ اصلاح آمار در حوزه راه ها و افزودن روستاهایی كه مطلقاً فاقد جاده هستند به عنوان بخشی از این آمار
_ استفاده از ظرفیت ماده 56 برای تامین اعتبارات بیشتر
_ و انجام اقدامات لازم دستگاهها در راستای هدف گذاری هایی با هدف كنترل تصادف جاده ای و كاهش تلفات آن را برای ایجاد توسعه متوازن در حوزه حمل و نقل ضروری دانست.
مقبلی، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور، هم در این برنامه دلایل اعتباری را عامل اصلی محقق نشدن برنامه 6 توسعه دانست و گفت: در سالهای اخیر اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل كاهش یافته است و در حال حاضر 4 هزار و 700 میلیارد تومان برای نگهداری راهها ( روستایی و شریانی) به ما داده میشود كه پاسخگوی هزینههای نگهداری راهها نیست.
وی همچنین با بیان اینكه585 نقطه حادثه خیز در مسیرهای ارتباطی كشور وجود دارد افزود : حدود 450 نقطه با اعتبارات اندك ما در این چند سال برطرف شده است و 700 نقطه حادثهخیز در حال رفع و اجرا هستند و تعداد زیادی هنوز به دلیل كمبود اعتبارات باقیمانده است.
وی افزود: برای نگهداری و ایمنسازی شبكه حمل و نقل كشوری كه منجر به كاهش تلفات جادهای شود 60 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است و سالانه 10 هزار میلیارد تومان اعتبار فقط برای خط كشی راههای روستایی لازم است.
وی همچنین عمر ناوگان حوزه حمل و نقل را بالای 35 سال عنوان كرد و گفت: روی این حوزه سرمایهگذاری نشده است و بعضاً در هر استان سالانه 5 یا 6 دستگاه خریداری شده است كه آن هم برای نگهداری راهها به كار گرفته میشود.
وی همچنین از بدهی های معوقه به پیمانكاران در این بخش خبر داد و گفت: پیمانكاران در حوزه راههای اصلی مان بیش از 4 هزار میلیارد تومان مطالبات دارند و در حوزه شهری 3 هزار میلیارد تومان و در حوزه روستایی هم همینطور.
وی افزود: علاوه بر این در سالهای اخیر مطالبات پیمانكاران را نه نقدی، بلكه با اسناد خزانه پرداخت كردهایم از این رو در مناقصههای مان دچار مشكل شده ایم؛ چرا كه پیمانكاران از میزان و نوع پرداختی های ما ناراضی هستند و به مناقصه ها رغبت نشان نمیدهند.
وی همچنین با بیان اینكه 220 هزار كیلومتر راه آسفالته توسط سازمان راهداری نگهداری میشود گفت: سالاانه 22 هزار میلیارد تومان برای روكش آسفالت راهها نیاز داریم كه الان بیش از 1500 تا 1600 میلیارد تومان بیشتر در اختیار نداریم كه خیلی كمتر از حد نیاز است.
وی از ساخت 3 هزار كیلومتر راه روستایی در سال قبل خبر داد و گفت: این راه ها آماده آسفالت است كه هنوز نتوانسته ایم قیر دریافت كنیم كه درپی مصوبه مجلس 15 هزار میلیارد تومان برای ارگانهای نیازمند در نظر گرفته شده است كه سهم ما حدود 7200 میلیارد تومان است كه هنوز موفق به دریافت آن نشده ایم.
وی همچنین افزود: حدود 360 هزار دستگاه پل داریم كه سالانه 500 میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری و تعمیر آنها نیاز است كه امسال تنها 150 تا 160 میلیارد تومان بودجه داریم كه خیلی كمتر از حد نیاز است.
وی همچنین اجرای همه وظایف به ویژه رفع نقاط حادثه خیز را نیازمند اعتبار دانست و گفت: در حال حاضر 700 نقطه حادثهخیز در دست كار است كه برای انجام آن 10 تا 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی همچنین از تدوین اطلاعات دقیق از تمام روستاها و استانهای كشور در سال 98 و 99 خبر داد و گفت: 7222 روستای بالای 20 خانوار در كشور فاقد جاده دسترسی هستند و 9 استان در كشور ضریب برخوردار ایشان زیر 70 درصد است ( میانگین كشوری 82 درصد است) و 7 استان كردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و كرمان ضریب برخورداری 70 یا كمتر از 70 درصد دارند و از 464 شهرستان كشور، 72 شهرستان ضریب برخورداری پایینی دارند و این اطلاعات به ما كمك میكند كه امسال 5 هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب مجلس را بر اساس این شاخصها برنامهریزی و توزیع كردیم؛ یعنی به این 7 استان و 72 شهرستان بیشترین اعتبارات را توزیع كردهایم.
وی افزود: بیش از 3 هزار كیلومتر راه آماده آسفالت هم داریم كه در صورت آسفالت شدند ضریب برخورداری خیلی از این روستاها و شهرستان ها افزایش می یابد و برای 7222 روستای بالای 20 خانوار تقریبا 45 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه اگر بخواهیم سالانه 5 هزار كیلومتر هم بسازیم سالانه 9 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم كه راهها را بسازیم و ضریب برخورداری آنها را هم تا بالای 90 درصد افزایش دهیم.
سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، هم در این برنامه حمل و نقل را زیرساخت همه زیرساختهای كشور و اثرگذار بر همه حوزه ها به ویژه اقتصاد دانست و گفت: 90 درصد ترددها در كشور زمینی است و علیرغم ضرورت توجه به این حوزه، متاسفانه حمل و نقل و ترافیك اولویت هیچكدام از دولتهای پیشین نبوده است و حتی گاهی زیر سایه موضوع مسكن مورد بی مهری و بیتوجهی قرار گرفته است.
وی همچنین با اشاره به وظیفه دولت در برنامه ششم توسعه مبنی بر كاهش سالانه 10 درصد تلفات جادهای گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید تا امروز 31 درصد آمار جانباختگان تصادف را كاهش می دادیم كه الان بیش از 22 درصد از برنامه ششم توسعه عقب هستیم.
وی همچنین با اشاره به آمار سالانه 16 هزار نفر جان باختگان تصادفات جادهای در كشور گفت: 30 درصد تصادفات در جادهها و 70 درصد در معابر شهری است در حالی كه 70 درصد جانباختگان مربوط به تصادفات جاده ای است؛ یعنی تعداد تصادفات جادهای كمتر اما تبعات و آسیب هایش بیشتر است.
وی همچنین با اشاره به برخی كارها و زحمات در حوزه حمل و نقل همچون جداسازی جادهها گفت: كارهای خوبی انجام شده است اما در جایی متوقف شد.
وی با انتقاد از تشكیل نشدن "شورای حمل و نقل و ایمنی" گفت: متأسفانه شورای حمل و نقل و ایمنی با ریاست شخص رئیسجمهور به جز یكی دو بار دیگر هرگز تشكیل نشد.
وی افزود: سازمان ترافیك از عهده به حل مشكل نقاط حادثهخیز برنمیآید و برای حل این مشكل باید در سطح كلان از همه پتانسیلهای كشور استفاده شود.
وی همچنین حداقل آسیب فوت هر انسان در سوانح ترافیكی را هزینه 5.3 میلیارد تومان برای كشور عنوان كرد و گفت: این عدد با ضریب 16000 رقمی نجومی میشود و ارزش این را دارد كه همه پتانسیل ها را بسیج كنیم كه زیرساخت همه زیرساختهای كشور را فراهم كنیم یعنی جایی را ساماندهی كنیم كه تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر همه حوزه های كشور دارد.
وی همچنین توجه به بحث " آمایش سرزمین" را در حوزه حمل و نقل ضروری دانست و گفت: هم مجلس و هم دولت باید به شكل جدی تكلیف این بحث را در موضوع حمل و نقل و ترافیك روشن كنند.
وی همچنین توجه به راههای روستایی را ضروری دانست و گفت: در سال های اخیر به دلیل كم شدن مهاجرت از روستا به شهر، تمركز تولید در روستا، و سكونت دائم یا موقت بسیاری از افراد در روستاها تصادفات در راههای روستایی از نظر كمی و كیفی رو به افزایش است به گونهای كه میرود تا به عنوان تهدیدی جدی ما را در تصادفات جادهای مطرح شود از این رو توجه به این موضوع ضروری است.