" ابعاد فرهنگی و اجتماعی انصراف 52 درصد از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه " در برنامه "نقد امروز" بررسی شد

حاجی پور، در این برنامه ضمن انتقاد از نتیجه گیری های مطرح شده در جامعه در خصوص "رقم 52 درصدی" اعلام شده گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده و مقایسه ورودی‌های سالهای 98-99 و 1400 می‌توان گفت: این نتیجه گیری ها صحت ندارد.

1400/06/13
|
11:02

حاجی پور، سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، و به نظر می‌رسد كسانی با اهداف خاص این فضا را ایجاد می‌كنند و مردم هم ناخواسته به آن دامن می‌زنند.
وی افزود: بر اساس آمار در سال 98 تعداد كسانی كه مجاز به انتخاب رشته شدند، 54/6 بوده است و در سال 99 این رقم با اندكی كاهش 53.5 و در سال 1400 هم 59.6 بوده است و مقایسه این آمار نشان می دهد كه میل به ادامه تحصیل دانشگاهی در سه سال اخیر كاهش نداشته است.
وی افزود: هنوز عده ای در آزمون شركت نكردند و این عده در آمار منظور نشده اند و اصلا انتخاب رشته ها تمام نشده است و آمار و نتیجه گیری ها باید بعد از مهر ماه انجام شود و فعلاً ارائه نظر قطعی در این خصوص منطبق بر واقعیت نیست.
دكتر مسعود فكری، مدیركل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، هم ضمن بی‌اعتبار دانستن نتیجه‌گیری‌های زودهنگام در خصوص میزان تمایل جوانان به ادامه تحصیل در دانشگاه گفت: نتیجه گیری ها باید بر اساس آمار كامل، دقیق و زمانمند باشد و در این خصوص لازم است بر اساس آمار پایان مهرماه نتیجه‌گیری شود.
وی افزود: موضوع ادامه تحصیل جوانان در دانشگاه دارای سه بعد؛ آموزشی، جامعه آماری، و علل فرهنگی و اجتماعی است كه باید در كنار هم مورد بررسی قرار گیرد.
وی با تاكید بر متفاوت بودن كاركردهای دانشگاه در جوامع مختلف و در زمانهای گوناگون گفت: میزان تأثیر دانشگاه در تقسیم و توزیع مشاغل میزان، موفقیت فارغ التحصیلان، تطابق دانشگاه با تصورات ذهنی افراد، و دلایل انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی از عوامل تاثیر گذار بر میزان گرایش افراد به ادامه تحصیل در دانشگاه هاست.
دكتر فكری همچنین با اشاره به اینكه عمده دانشگاههای ما متمركز بر پرورش نظری و تئوریك دانشجویان هستند گفت: این مسئله به ویژه برای رشته‌های فنی و مهندسی می تواند نقطه ضعف باشد ؛ چرا كه دانشجو با حجم زیادی از اطلاعاتی كه نمی داند چگونه آنها را در عرصه عمل به كار گیرد وارد بازار كار می‌شود و در مقایسه خود با كسانی كه عملی و نه آكادمی، تجربه كسب كرده‌اند به این نتیجه می‌رسد كه شاید بهتر بود از ابتدا به جای دانشگاه وارد عرصه عمل می‌شد، و در نتیجه موجب ایجاد نگرش جدید در جوانان در حوزه كار و تحصیل می شود.
وی همچنین به شیوع كرونا و تاثیر آن بر فضای دانشگاهی گفت: در پی آموزش مجازی، پذیرفته شدگان دانشگاه در دو سال اخیر، اصلاً فضای آموزشی و دانشگاهی و هویت دانشجویی را درك نكردند و این در نگرش آنها تاثیر منفی دارد و نوعی حالت سرخوردگی پیدا كردند.
وی همچنین منطبق و سازگار كردن رشته های تحصیلی با نیازهای جامعه، تنظیم برنامه های علمی و آموزشی كشور بر اساس نیازهای علمی و تحصیلی تا 10 سال آینده، ایجاد تناسب بین تولید فارغ التحصیل و به كارگیری آنها در فضاهای كاری، و از بین بردن فرهنگ "عدم علم باوری" در دستگاهها و نهادهای جامعه و قرار دادن افراد بر سر كارهای مرتبط با تحصیلات آكادمیك شان ، را از راهكارهایی برای پر كردن خلاء هایی كه در پی عدم تمایل افراد به تحصیلات آكادمیك در جامعه ایجاد می‌شود برشمرد.
روزبهانی، جامعه شناس، هم در این برنامه با تاكید بر اینكه در سالهای اخیر انگیزه و نگرش ورود به دانشگاه در جامعه تغییر كرده است گفت: امروزه دیگر دانشگاه رفتن به معنی كسب، شغل جایگاه اجتماعی، درآمد بیشتر، و ازدواج موفق تر نیست و این تغییر نگرش می‌تواند بر میزان تمایل جوانان به ورود به دانشگاه اثرگذار باشد، ضمن اینكه امروز جامعه و جهان از نیروی كار مهارت میخواهد نه صرفاً مدرك دانشگاهی، در مجموع پیامدهای این تغییرات در درازمدت مثبت است.
وی در پایان فرار از توقعات خانواده ، بیكاری و تجربه زندگی آزاد دانشجویی را برخی از انگیزه های غیرعلمی گرایش به دانشگاه در گذشته دانست ، كه امروزه كمرنگ‌تر شده است و به نوعی بر آمار و ارقام اثر می گذارد.

دسترسی سریع