رادیو فرهنگ در آیین دیپلماسی هنر روایتگر داستان فرش شد.
آیین دیپلماسی هنر در برنامه « قلمرو فرهنگ» شنبه 9 مردادماه با موضوع روایت فرش از زندگی تا بافندگی در رادیو فرهنگ برگزار شد.
این برنامه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در كنیا ، عابد اكبری مدیر عامل موسسه تحقیقاتی ابرار معاصر ، مهندس بهروز فروتن ( كارآفرین)،دكتر نیرومند(نویسنده و پژوهشگر ) ، مهندس مختاری(كارآفرین)، دكتر محمدرضا پاكروان عضوكمیته راهبردی دانشكاه های مجازی جهان و جمعی از هنرمندان برجسته و كارآفرینان در استودیو شماره یك معاونت صدا برگزار شد.
رادیو فرهنگ با برگزاری این آیین در صدد تشریح و تببین نقش و اهمیت فرش دستباف ، بعنوان ابزار دیپلماتیكی موثر، در ایجاد یا ارتقاء روابط بین المللی با سایر ملل بوده است ، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ معتقد است كه فرش ابزاری است كه با اتكا به وجوه صنعتی ، هنری ، فرهنگی و اقتصادی ، تاكنون نیز نقش خود را در حوزه های مختلف ایفا كرده است و امروزه با توجه به مطرح بودن دیپلماسی عمومی بعنوان ابزاری كار آمد در صحنه جهانی ، دیپلماسی هنر با محوریت فرش بعنوان برنامه ای راهبردی، جامع و كار آمد در تعاملات بین المللی است
هنر ابزاری اثرگذار در دیپلماسی كشورهاست
علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در ابتدای این مراسم با بیان اینكه با توجه به شعار سال كه جهش تولید است ما باید بتوانیم بین هنر و اقتصاد یا فرهنگ و اقتصاد پلی بزنیم كه هم در عرصه فرهنگ و هم در عرصه بین المللی بتوانیم یك سرمایه گذاری داشته باشیم، گفت: یكی از مقوله ها و مولفه های بحث برانگیز در جامعه اقتصاد جهانی بحث اقتصاد هنر و فرهنگ است . به خصوص هنر كه اگر زلفش با اقتصاد گره بخورد، هم پر پرواز هنر را در دست دارد و هم اقتصاد را.
وی ادامه داد: شاید عنوان دیپلماسی هنر زیبنده باشد برای اینكه بتواند دربرگیرنده رونق هنرمندان باشد. و از طرفی هم یك محصولی كه نمایه هنر را دارد بتواند خوب معرفی كند و جلوه گر هنر به واسطه اقتصاد باشد.
حبیببی با اشاره به اینكه همایش دیپلماسی هنر اگر در این شرایط بیماری كرونا قرار نداشتیم می توانست شاهد حضور كارآفرینان و علاقمندان عرصه هنر باشد، تصریح كرد:وقتی می بینیم كه صنایع دستی ما تا انسوی آفریقا صادر می شود و در منازل و اماكن فرهنگی می نشیند، این معرف فرهنگ ماست. و هم می تواند بسته فرهنگی و سوغات باشد برای سایر ملل و این تبادل فرهنگ و هنر را در قالب اقتصاد می توانیم به عنوان رونق اقتصادی نگاه كنیم و كه این اقدام كار پسندیده و ضروری است.
وی با بیان اینكه خوشبختانه این فضا ایجاد شده و ما افرادی را دراین جمع داریم كه همچون جناب برمكی؛ سفیر محترم از مشوقان این امر هستند، گفت: به طور مثال ما رونمایی فرش را داریم كه این رونمایی شامل هنر فرش، قصه فرش، تاریخ فرش می شود كه داستانی عالمگیر است. و ما صنایع دستی بسیاری داریم كه شاخص فرهنگ و تمدن هستند و باید معرف فرهنگ و تاریخ و كمك كننده اقتصاد ما باشند.
حبیبی خاطرنشان كرد: كتاب "داستان فرش" دكتر نیرومند در این مراسم رونمایی می شود و هم كتاب "دیپلماسی مهارت" كه در موسسه بین المللی ابرار معاصر تدوین شده معرفی می شود.
وی ابراز امیدواری كرد كه این برنامه بتواند سرآغازی باشد برای انگیزه بخشی برای دیگرانی باشد كه می شنوند و روزی باشد كه بیماری كرونا دست از سر ما بردارد تا بتوانیم شاهد معرفی جمعیت بیشتری از این كارآفرینان و هنرمندان به عرصه حضور بوده تا شركتهای صنعتی و حوزه های هنری را حاضر داشته باشیم تا بتوانند این كارآفرینان و هنرمندان را در تولید با ذائقه هنری همراهی كنند و تولیداتشان را به فروش برسانند.
فرهنگ یكی از ابعاد مهم روابط بین المللی است
در ادامه عابد اكبری، مدیرعامل موسسه بین المللی ابرار معاصر ضمن تسلیت درگذشت سرور رجایی؛ رئیس خانه ادبیات افغانستان گفت: ایشان از فعالین مهاجر در تهران و نویسنده كتاب "از دشت لیلی تا جزیره مجنون" بودند كه قرار بود این كتاب به زودی رونمایی شود اما پنج شنبه در روز عید غدیر ایشان را به دلیل بیماری كرونا از دست دادیم.
وی با بیان اینكه فرهنگ را بعد سوم روابط بین الملل می دانند، افزود: دیپلماسی فرهنگی مجموعه ای از فعالیت هایی به شمار می رود كه در قالبهای مختلف بین دو با چند دولت صورت می پذیرد. كه البته منظور از دولت، حكومتها هستند و روابط بین الملل درنظر گرفته می شود.
اكبری با بیان اینكه دیپلماسی فرهنگی كاركردهای بسیاری دارد كه یكی از عمده ترین آنها صلح، مفاهمه بین المللی و همچنین ابزار تسهیلگر برای تجارت بین الملل است، گفت: روش چهارمی نیز در دیپلماسی بین الملل در رابطه با فرهنگ درنظر گرفته می شود كه استفاده از فرهنگ و هنر در دیپلماسی می باشد. دیپلماسی هنر به عنوان یك زیرمجموعه از دیپلماسی فرهنگی می تواند به عنوان نقطه پر رنگی در روابط بین الملل تاثیر بسیاری داشته باشد و كمك كند تا ایده ها و ارزشها را بدون مرز به خصوص در این فضای مجازی بدون مرزتر ترویج دهند.
وی با اشاره به اینكه هنر به واسطه ویژگیهایی كه در ذات خود همچون نفوذ نرم دارد، تاثیر بسزایی در شناساندن فرهنگ دارد، تصریح كرد: هنر؛ منبع كسب پرستیژ و دارایی ارزشمند برای فرهنگ كشورهاست. با كمك دیپلماسی هنر می توانیم تصویری ملی از خودمان به دنیا ارائه بدهیم.
فرانسویها می گویند دیپلماسی هنر، اثر انگشت هر كشور است و شاید بتوان هنر فرش را اثر انگشت فرهنگ ایرانی در جهان تلقی كرد.
اكبری افزود: كشورها می توانند با دیپلماسی هنر، روابط خودشان را با كشورهای دیگر ترمیم كنند و هنر می تواند تسكین دهنده آلام و جنگها و ابزار آشتی باشد. مهمترین كاركرد دیپلماسی هنر، پاسخ به این پرسش است كه ما در نظر دیگران چطور هستیم؟ و دیگران درمورد ما چگونه فكر می كنند؟ چگونه تصویرسازی و براساس آن با ما مواجهه می كنند؟
این هنر است كه در ابعاد، رنگها و لعاب و اندازه خودش، یك تصویر روشن و واضح در كشور را برای مخاطبینمان عرضه كند. و براساس آن، مخاطبین ما با ما گفت و گو می كنند. این بحث، چارچوبی كلی بود در رابطه با موضوع امروز كه عرضه شد.
فرش ،ابزار دیپلماسی در زمینه گفتگوی فرهنگهاست
دكتر پوراندخت نیرومند در آیین دیپلماسی هنر رادیو فرهنگ گفت : دیپلمات های ما می توانند از فرش ایرانی به عنوان ابزار دیپلماسی در زمینه گفتگوی فرهنگها بهره ببرند .
دكتر پوراندخت نیرومند؛ مدیر كل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران ونویسنده هفت جلد كتاب فرش نیز با بیان اینكه با توجه به تجربه ها و مطالعاتی كه 30سال است در حوزه فرش دارم و از 5سالگی با تولید فرش و از 8سالگی با استادشاگردی دركنار مادرم بوده ام، فرش هنری صنعتی و تكنولوژی بنیان است، گفت: فرش را میتوان هنری اقتصادی، اجتماعی و دیپلماتیك دانست.ما نمونه هایی از فرش قالی بنی آدم در سازمان ملل تا فرش شیخ صفی یا 40*30 در موزه ویكتوریا لندن و قدیمی ترین فرش دنیا در موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ تا فرش مسجد قابوس عمان و توپكاپی در تركیه داریم كه همگی نشاندهنده دیپلماتیك بودن این كالای ایرانی دارد.
وی ادامه داد: امیدوارم وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی در این مهم بكوشد و از فرش ایرانی به عنوان ابزار دیپلماسی در زمینه گفتگوی فرهنگها استفاده كند.
نیرومند با بیان اینكه پژوهشگران بسیاری در موزه فرش مطالعه و پژوهشهایی ارزشمندی را عرضه كردهاند كه میراث ملموس و ناملموس ایران می تواند باشد، و با استفاده از انها میتوانیم تعاملات بهتری با دنیا داشته باشیم، ادامه داد:در نگاره فرشها با بسیاری از كشورها تشابهاتی داریم و تا چندسال پیش بدون توجه به قومیت و جنسیت همه اقوام در كنار هم به بافت و تولید فرش می پرداختند.ما فرشهایی داریم كه از چند نوع گره و چند نوع ساختار در پودكشی تشكیل شده اند كه نشاندهنده هوش بالای بافندگان انها است.
وی با اشاره به اینكه فرش، آفرینشی اجتماعی است، گفت: شاید بخاطر شهرنشینی اندكی كمرنگ شده باشد. از پنبه چینی و پشم چینی تا قالیشویی كه بصورت جمعی انجام میشد، تا وجود بیش از 50 نهاد بین المللی در حوزه فرش دستباف ، نشان می دهد كه این هنر از لحاظ تاثیرگذاری اجتماعی می تواند ارزشمند باشد.
نیرومند با بیان اینكه فرش، هنر_صنعتی و تكنولوژی بنیان است، افزود: در پژوهشایی كه انجام دادم توانستیم با مدل بین الملل اطلس تكنولوژی ؛ جایگاه فناوریهای بومی و فناوریهای نوین ازجمله واقعیت مجازی را در این صنعت ثابت و استخراج كنیم.
و اولین گام برداشته شده كه امیدواریم ادامه پیدا كند.
ما بالاترین نرخ اشتغال را علی رغم تلاطمهای بازار ایران ، هجوم فناوری و مشكلات مهمی از جمله تحریم ها؛ در این حوزه داریم.
این صنعت بیش از یك میلیون فرصت شغلی ایجاد كرده است.
علیر غم محدودیتهای صادراتی، از مهمترین كالاهای صادراتی بوده
است.
دیپلماسی فرهنگی از دغدغه های مقام معظم رهبری است
دكتر محمدرضا پاكروان در مراسم آیین دیپلماسی هنر رادیو فرهنگ كه با محوریت فرش بركزار شد توجه به دیپلماسی فرهنگی را بكی از دغدغه های مهم رهبری دانست و گفت :دیپلماسی فرهنگی و هنری میتواند برای دستیابی، بسط و گسترش تعاملات فرهنگی با كشورها موثر باشد
دكتر محمدرضا پاكروان؛ دیپلمات فرهنگی بین المللی سابق ایران در آتن و جمهوری آذربایجان و عضو مجمع خیرین كارافرین و اشتغال كشور نیز در ادامه این مراسم سخنرانی داشت و ضمن گرامیداشت هفته مهارت گفت: توفیق داریم كه امروز كتابی كه حاصل 23 سال تلاش و فعالیت دكتر پوراندخت نیرومند است را رونمایی كنیم ،همچنین كتاب ارزشمند دیپلماسی مهارت كه توسط دكتر سمیه مروتی از موسسه مطالعاتی بین المللی ابرار معاصر كه انهم رونمایی خواهد شد و جا دارد خسته نباشید و خداقوت به این دو بانوی گرامی گفت و این نشان می دهد كه در جمهوری اسلامی بانوان تا چه حد به دیپلماسی هنر توجه و عنایت دارند.
وی ادامه داد :دیپلماسی فن و هنر تعامل با كشورهای خارجی است كه توسط دولتها مدیریت و برنامه ریزی می شود، در دیپلماسی، ما یك رویكرد ملی و در نهایت بین المللی داریم كه به فرموده مقام معظم رهبری، هر اندیشه ای كه در قالب هنر نگنجد، جاودانه نمی ماند.
پاكروان تصریح كرد :فعالیت های ما در دیپلماسی هنر باید رنگ و بویی از هنر داشته باشد تا بتواند در عرصه گیتی جاودان بماند.
وی بزرگترین كارافرین جهان اسلام در این حیطه را مولا امیرالمونین علی (ع) عنوان كرد و گفت : مولا علی ع در حوزه كاشت درخت و كندن چاه و... فعال بودند و حقیقتا در اموزه های دینی برای بهره گیری و آموزش ما الگوهای مهمی هستند.
این فعال فرهنگی با اشاره به اینكه در كتاب منشور دیپلماسی، مقام معظم رهبری 3300صفحه مطلب درباره مباحث دیپلماسی فرهنگی و فرهنگ بین الملل مطرح كردند این امر را بیانگر اهمیت موضوع از دیدگاه ایشان دانست و خاطر نشان كرد :صنایع دستی در هنر كشور ما به نوعی مرجع است. در این حوزه 295 رشته فعالیت می كنند. و فقط صنایع دستی ما در زمان تحریم می تواند به تنهایی بعنوان فرصت زیبایی جهت فصل جدیدی در روابط بین الملل ما باشد.
وی افزود :در رابطه با تفاهم نامه ایران و چین مبادلات فرهنگی كه توفیق داشتم با یكی از مسئولین در چین حضور داشته باشم در طی سه ساعت با ابزار دیپلماسی هنر ما را با تاریخ و فرهنگ چین اشنا كردند.
كه نشاندهنده اینست كه می توانیم با دیپلماسی فرهنگی و هنری، برای دستیابی، بسط و گسترش تعاملات فرهنگی با كشورها استفاده كنیم.
پاكروان ادامه داد :دیپلماسی هنر به مثابه ابزار تصویرسازی فرهنگی كشورهاست و میتواند الگویی باشد در این عرصه و به امید اینكه همه فعالان در این زمینه حضور داشته
باشند
برای فرش دستبافت هیچ جایگزینی وجود ندارد
مجید اخشابی در آیین دیپلماسی هنر در رادیو فرهنگ عنوان كرد:زیبایی هنر فرش ماشینی هرگز نتوانسته از حس آمیزی و ارزش هنر خرج شده در هنر فرش دست باف ایرانی بكاهد
دكتر مجید اخشابی؛ مدیر موسسه همراز هنر و كارافرین در عرصه هنر نیز در آیین دیپلماسی هنر رادیو فرهنگ ضمن اظهار خوشحالی از حضور در جمع هنرمندان حوزه فرش و مینیاتور گفت : هرچقدر درباره دیپلماسی هنری و گفتمان هنر با این سابقه فرهنگی هنری بسیاری كه در ایران داریم صحبت شود ، قطعا حق مطلب ادا نمی شود .
وی طرح دو موضوع را در این گفتمان مهم دانست و تصریح كرد :كارافرینی توانایی انجام كاری در مدت زمان معین است پس در كار هنری كیفیت و كمیت هر دو مهم است درحالیكه عنصر زمان نیز در این میان بسیار قابل توجه است.
این هنرمند عرصه موسیقی در ادامه به ویژگی مهم خلق اثر هنری یعنی زمان مناسب اشاره داشت و گفت : در زمینه هنر استادی را استادتر می دانیم كه بتواند در مدت زمان كمتر و شناسایی زمان مناسب اثر هنری خود را ارائه دهد و تولید فرش هم سعی در رسیدن به این خواسته را داشته و با صنعتی شدن، سعی در تسریع در روند كار داشته است كه این صنعتی شدن به هیچ عنوان نتوانسته است جایگزین كار دست و هنر دست شود.
اخشابی توضیح داد : دیدگاه فتوریستی به اهمیت زمان در ظهور و بروز اثار هنری تكیه دارد، هنر امروز ما باید هنری باشد كه زمان و سرعت در ان نمایان باشد كه در حوزه همر فرش هم مصداق دارد .
وی اظهار امیدواری كرد در این راستا بتوانیم شاهد تولیداتی باشیم كه زمان را درهم بنوردد چراكه شاید مهمترین مساله در جهان دست و پنجه نرم كردن با زمان باشد. اینكه چگونه می توان در زمان كمتری آثار بیشتری را تولید كرد.
وی در پایان گفت : امیدوارم این مراسم گامی باشد تا در عرصه هنر فرش شاهد پیشرفتهای بیشتری باشیم كه بتواند زمان را بهتر مدیریت كند.
برگزاری نمایشگاه و معرفی هنر ایرانی در عرصه بین الملل رونق اقتصادی به دنبال دارد
یك كارآفرین و هنرمند برجسته كشورمان در آیین دیپلماسی هنر رادیو فرهنگ گفت: برگزاری نمایشگاه های بین المللی برای معرفی صنایع دستی ایرانی حلقه اتصال هنر و اقتصاد است.
مهندس منیژه مختاری؛ مدیرعامل انجمن عقیق نیز ضمن تبریك هفته ملی مهارت به تلاشگران این عرصه به ویژه فعالان حوزه تربیت نیروی انسانی گفت :انجمن زنان كارافرین و هنرمند عقیق تلاش و هدف خود را به گونه ای تعریف كرده تا بتواند از هنرمندان صنایع دستی در كشور با درنظر گرفتن دو مقوله فروش و معرفی صنایع دستی هنرمندان در كشورهای مختلف و معرفی توانمندیهای بانوان حمایت كند .
وی ادامه داد : امیدوارم همگی بتوانیم در این زمینه یاری رسان این عرصه هنری باشیم به خصوص سفرای محترم در دیگر كشورها با برگزاری نمایشگاههای مختلف این حلقه مفقوده بین هنر و اقتصاد را ایجاد كرده و از این طریق به فروش صنایع دستی كمك كرده
باشند .
هنرمند فرش باف هنر را به یك هویت ملی تبدیل كرده است
بهروز فروتن؛ مدیرعامل موسسه بهروز و كار آفرین در برنامه قلمرو فرهنگ ، دیپلماسی هنر فرش رادیو فرهنگ گفت :من در اینجا در نقش ارزش آفرینی و كار افرینی و با پیشینه 76سال عمر از خداوند و 68سال كاركردن و عشق ورزیدن می گویم كه سر تعظیم فرود می آورم در مقابل این هنری كه در ایران باستان ما بوده و امروز مغفول مانده است.
وی ادامه داد :می بینم كه حرمت و عزت این فرشبافان ما چقدر می تواند تاریخ و فرهنگ را احیا كند و این لقب كارافرین شایسته من نیست چون میبینم كه این فعالان و قالیبافان كارافرین هستند.
فروتن تصریح كرد :در هنر فرش ایرانی هنرمندان ما عرش را به فرش اورده اند، فرش تاریخ است. نویسندگی و ریاضی و مهندسی و هنر دارد و امروز طی سخنان خانم نیرومند متوجه شدم كه 50موسسه پژوهشی در رابطه با فرش فعال هستند پس بخش بزرگی از جامعه ما با این هنر سروكار دارد .
این كار آفرین فرش را نه تنها یك بلكه یك باور و اعتقاد دانست و افزود: فرش كالایی است كه از كمترین ارزش می تواند به بهترین ارزش تبدیل شود. فرش نماد طبیعت است. فرش یعنی شوق یك نگاه. یعنی دیدگاه انسانی به عرش اعلا. پنجه ای كه هنرمند به دار قالی می زند یعنی دارد به كائنات سلام می كند. و با این هنر و تبدیل ان، هویت ملی را نشان دهد.
فروتن خاطرنشان كرد :خوشبختانه در ایران فرش نمادی از فرهنگ است. یك شخصیت، یك اشتغال و ارزش افزوده و ارتباط اجتماعی ویك گفتار معنوی است.
وی ادامه داد : انواع فرشها با نوع بافت متفاوت و ملزومات متفاوت از پشم و ابریشم و... نمادی از سلامتی را به همراه دارند و فرش در خانه ها نمادی از عاطفه است ،یعنی اینكه طبیعت عاشق توست و عرش را در زیرپای تو نهاده است.
بهروز فروتن گفت :اگر به عنوان یك كارافرین قابل باشم در حضور مقدس ترین افراد هنرمند در این زمینه، به همه فرش بافان درود میفرستم، نگاه مهربانانه و عاطفی كه میتواند الگوی روابط انسانی را پیوند بزند به فرش است و مهربانی كائنات را در فرش می بینیم. هنر، ارزش و قدرت فعالیت ذهن را می بینیم.
وی عنوان كرد :هنرهای مختلفی كه امروزه داریم، همگی به سنت ما برمی گرددكه ریشه در فرهنگ و باور ملی ما دارد و باید افتخار كنیم در ایران زمین هنری داریم كه در جهان كم نظیر است.
فروتن رابطه فرهنگی، عاطفی، دیپلماسی، هنر را رابطه ای كه می تواند نگاه ها را منسوج كند و به یك طرف سوق دهد عنوان كرد و گفت :هنر فرش یكی از سرامدترین هنرها در صنعت كشور ماست، چراكه بیش یك میلیون و سیصدهزار نفر در این هنر بطور رسمی و عیر رسمی مشغول هستند و ما با توجه به همین هنر و صنایع دستی می توانیم ایران را بیش از پیش اباد كنیم.
دیپلماسی هنر بخشی از دیپلماسی عمومی است كه باید به ان توجه شود
جعفر برمكی ؛ سفیر كشورمان در كنیا نیز در این مراسم ضمن تبریك ولادت امام موسی كاظم (ع) بیان داشت : از رادیو فرهنگ و از دكتر حبیبی كه چنین برنامه ای ترتیب دادند تا دیپلماسی هنر كه زیر مجموعه دیپلماسی عمومی است معرفی شود سپاسگزارم .
وی در توضیح مصادیق دیپلماسی هنر در كنیا گفت :طی یك سال گدشته در كنیا موفق به برگزاری چهار برنامه مهم را در حوزه هنر بودیم كه اولین برنامه ، جشنواره افریقا و كووبد19 بود كه ابتدای سال گذشته همزمان با پاندمی كرونا آغاز شد.
برمكی افزود : احساس كردیم كه عده ای از مردم به دلیل شیوع كرونا به ویژه جوانان در خانه هستند پس فرصتی مغتنم است تا علاوه بر ایجاد سرگرمی، پیامهای هنرمندان این عرصه را به سمع و نظر دیگران برسانیم و بسیاری از جوانان در جشنواره كاریكاتور شركت كردند و برنامه بعدی ما جشنواره هنری كارافرینی صنایع دستی بود كه با هماهنگی با خانم مهندس مختاری مدیر انجمن عقیق رقم زده شد كه 3ماه پیش در نایروبی انجام شد و قرار بر برپایی نمایشگاه در شهرهای دیگر كنیا به خصوص مومباسا شد كه قرابت ویزه ای با فرهنگ ما دارند.
برمكی خاطر نشان كرد :از جانب كشورهای امریكای لاتین، حاشیه خلیج فارس و كشورهای اسیایی درخواستهایی مبنی بر برپایی نمایشگاهی اینچنین را داشتیم در برای ان برنامه ریزی می شود .
سفیر كشورمان در كنیا برگزاری برنامه جشنواره كاریكاتور خاموشی سلاحها در افریقارا اقدامی دیگر در این زمینه برشمرد و گفت :برنامه ای را اتحادیه افریقا در 2020 برگزار كرده بود با عنوان خاموشی سلاحها برای جلوگیری استفاده از سلاحها در درگیریهای قومی و درگیریهای بین گروههای مختلف در كشورها بود كه ما از این فرصت استفاده كردیم و یك جشنواره بین المللی را رقم زدیم و موفق به شروع ان در انتهای سال گذشته میلادی شدیم و تاكنون بیش از 1000اثر را از هنرمندان برجسته ای در حوزه كاریكاتور دریافت كردیم كه انشاا... به زودی در دو ماه اینده اختتامیه ان در كنیا برگزار خواهد شد و نمایشگاهی از اثار را در كنیا و در ایران نیز خواهیم داشت و این نمایشگاه به كشورهای افریقایی دیگر سفر كند و پیام این نمایشگاه به سمع و نظر بازدیدكنندگان در كشورهای آفریقایی دیگر نیز برسد.
این برنامه در حوزه خلع سلاح و مبارزه با تروریزم و خشونت گرایی بسیار مهم است. همان روشی كه در سیاست خارجی داریم و در منطقه خاورمیانه با ان روبرو هستیم و در افریقا هم در راه مبارزه با تروریسم قدم برمیداریم.
وی افزود :ما در این برنامه پرهیز ازحل اختلافات با استفاده از هرگونه سلاح را تبلیغ می كنیم و سعی كردیم از هنر برای رساندن این پیام استفاده كنیم.
وی در توضیح چهارمین ایران در كنیا توضیح داد :200سال پیش تعدادی از هموطنان بلوچ ما به افریقا مهاجرت كرده اند و به نوعی الان خودشان را ایرانی_ كنیایی می دانند و فرهنگی داشته اند كه خوب است در رابطه با مردم سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار بگیرد پس در همكاری با مردم بلوچ ساكن در مومباسا موفق شدیم فضایی را در قلعه مسیح كه بیش از 700سال سابقه دارد و از جادبه های گردشگری كنیا ست را از وزارت فرهنگ ان كشور بگیریم كه موزه دائمی در رابطه با بلوچهای ساكن در كنیا راه اندازی كنیم. چراكه قوم بلوچ در ان كشور همراه با مردم محلی در مسیر مبارزه با استعمار پرتغال توانستند پیروز شوند و موجب رهایی ان بخش از كنیا از زیربار استعمار شدند و این برای دولت كنیا بسیار مهم است كه از این بخش قدردانی كند م با توجه به اینكه سالانه صدها هزارنفر از ان منطقه بازدید می كنند و ما میتوانیم پیام كشورمان را به راحتی به گوش مردم دنیا برسانیم.
و در اصل از انها دعوت می كنیم كه به مهد همین تمدن برای اشنایی با ان سفر كنند.
به دلیل كرونا نتوانستیم بیشتر برنامه هایمان را اجرا كنیم یا به اتمام برسانیم و امیدواریم بتوانیم با رفع این مشكل برنامه های فرهنگی مان را اجرا كنیم.
وی در پایان گفت:مقوله هنر مثل اقتصاد جاده دوطرفه است . همانطور كه علاقمند به ارایه فرهنگ خودمان هستیم، باید شنوای پیام دیگران نیز باشیم و در كشور این امكان فراهم شود كه هنرمندان كنیایی هم بتوانند هنرشان را در اینجا به نمایش بگذارند و مانیز این پیامها را بشنویم چون ممكن است چیزهای با ارزشی در ان برای ما باشد و هنر ما هم بتواند در این جهت بیشتر گام بردارد.
در پایان این مراسم ضمن تقدیر از معصومه كریمی (مینیاتور) ،ستاره نظری (نقاش)و همچنین دكتر نیرومند، مهندس مختاری و مهندس بهروز فروتن به عنوان كارآفرین و اثرگذاران حوزه فرهنگ و هنر ،از هفت جلد كتاب آموزشی و پژوهشی درباره فرش ایران همچنین از بانك زنان كارآفرین ایران در این برنامه رونمایی شد.