كتاب «سواد رسانه‌ای» وارد بازار نشر شد

سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی از چاپ كتاب جدیدی با عنوان «سواد رسانه‌ای» اثر دبلیو جیمز پاتر با ترجمه احسان شاه‌قاسمی خبر داد.

1399/07/28
|
09:47

«سواد رسانه‌ای» عنوان اثر تازه‌ای است كه به قلم دبلیو جیمز پاتر و با ترجمه احسان شاه‌قاسمی منتشر شده است. شاه قاسمی استاد درس سواد رسانه‌ای در دانشگاه تهران است و قرار است از ترم امسال كتاب پاتر در دانشگاه تهران تدریس شود.

«سواد رسانه‌ای» به دنبال آن است تا نشان دهد رسانه‌ها چگونه باورها و الگوهای رفتاری افراد را شكل می‌دهند. این كتاب از پانزده فصل آموزشی و 6 فصل مسأله‌محور تشكیل شده است. هدف پانزده فصل آموزشی این است كه به مخاطب چارچوبی از ایده‌ها را بدهد تا دانش افراد از ساختارهای دانش در چهار حوزه سازمان یابد. این حوزه‌ها عبارتند از دانش درباره صنایع رسانه‌ای، دانش درباره مخاطبان رسانه‌ها، دانش درباره محتوای رسانه‌ای و دانش درباره اثرهای رسانه‌ای.

نویسنده در معرفی فصل‌های آمورشی كتاب خود آورده است: «این فصل‌ها فهرستی از كتاب‌ها، مقاله‌ها و وب‌سایت‌ها را برای خواندن بیشتر عرضه می‌كنند تا به شما كمك كنند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و بتوانید برای خودتان مباحث را بیشتر بسط دهید؛ من این منابع را طوری انتخاب كرده‌ام كه به‌صورتِ جذابی، امتداد آنچه طی فصل گفته‌ام، باشند. همچنین، چون این روزها رسانه‌ها و محتوای آن‌ها به‌سرعت درحالِ‌تغییرند، چند منبع اطلاعات (معمولاً وب‌سایت) فراهم آورده‌ام كه شما می‌توانید به‌روزترین اطلاعات دربارۀ هر موضوع را در آن‌ها پیدا كنید. نخستین‌باری كه این پانزده فصل آموزشی را می‌خوانید، روی مهم‌ترین ایده‌ها تمركز كنید تا ساختارهای دانش خودتان را شكل بدهید؛ سپس وقتی این ساختارها را فراهم آوردید، دوباره به سراغ فصل‌ها بروید و آن‌ها را بخوانید تا جزئیات موردِنیاز را برای بسط‌دادن فهمتان به داشته‌هایتان بیفزایید.»

نویسنده در ادامه درباره فصل‌های مسأله‌محور كتاب خود می‌نویسد: «6 فصل مسأله به شما كمك می‌كند تا از ساختارهای دانش خود استفاده كنید و در واكاوی این مناقشات توان مهارت‌های خود را بیفزایید، از دیدن زیبایی پیچیدگی آن‌ها لذت ببرید و نظر آگاهانه خود را درباره هركدام از آن‌ها بسازید». مسائلی نظیر مالكیت رسانه‌ها، ورزش، اخبار جعلی، نقد تبیلغات، شیوع خشونت در محتوای رسانه‌ای و حریم خصوصی در این شش فصل مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده «سواد رسانه‌ای»، استاد دانشگاه كالیفرنیا و دارای مدرك دكتری در دو رشتۀ «مطالعات ارتباطی» و «تكنولوژی آموزشی» است. او بیش از دو دهه رسانه تدریس كرده و سردبیر ژورنال پخش گسترده و رسانه‌های الكترونیك بوده است. پاتر كتاب‌ها و مقالات علمی بسیاری پدیده آورده كه برخی از آن‌ها عبارتند از اثرهای رسانه‌ای، 11 افسانه دربارۀ خشونت رسانه‌ای، تبدیل‌شدن به یك اندیشمند راهبردی: مهارت‌سازی برای موفقیت، دربارۀ خشونت رسانه‌ای، نظریۀ سواد رسانه‌ای: یك رویكرد شناختی و چگونه پژوهش ارتباطی خود را منتشر كنیم

استقبال از «سواد رسانه‌ای» باعث شده كه این كتاب بارها به تجدید چاپ برسد. علاوه بر این، نویسنده كوشیده است اثر خود را متناسب با آخرین تحولات علم ارتباطات و عرصه رسانه، به‌روزرسانی كند كه این امر به نگارش و انتشار 9 ویراست از این كتاب منجر شده است. آخرین ویراست سواد رسانه‌ای (ویراست نهم)، در سال 2020 از سوی انتشارات سیج (Sage) منتشر شده و ترجمه فارسی همین ویراست نیز به فاصله چند ماه از زمان انتشار نسخه انگلیسی، با ترجمه شاه‌قاسمی و به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی راهی بازار نشر ایران شد.

شاه‌قاسمی كه استاد ارتباطات دانشگاه تهران است، پیش‌تر ده‌ها مقاله و كتاب را تألیف و ترجمه كرده كه نمونه‌هایی از آن عبارتند از كتاب‌هایی مانند نظریه‌های ارتباطات، فهم صنایع رسانه‌ای، فیلسوفان بدكردار، افسانه قدرت مردانه، انگاره‌های میان فرهنگی آمریكاییان از مردم ایران، رابطه ننگین، چارلی چاپلین، فرهنگ شهرت، سلبریتی‌های اینترنتی، فعالیت‌های انسان‌دوستانه سلبریتی‌ها، خدایان بدكردار، روش‌های پژوهش در رسانه‌ها و ارتباطات، رسانه‌های نوین، فلسفه فیلم‌نامه، خاستگاه‌های ارتباطات انسانی، فلسفه ارتباطات، مصرف رسانه‌ای و… شاه قاسمی در عرصه بین‌المللی مقالات، كتاب‌ها و فصل كتاب‌هایی تالیف كرده است كه از جمله آن‌ها می‌توان از «بازیگران آنلاین چگونه گستردگی خشونت را می‌بینند»، «ایرانی‌ها از نگاه آمریكایی‌ها»، «میدان سلبریتی در ایران» و ده‌ها مقاله دیگر در ژورنال‌های برجسته ارتباطات نام برد.

كتاب «سواد رسانه‌ای» در 864 صفحه در قطع وزیری و قیمت 175 هزار تومان منتشر شده است
منبع: مهر

دسترسی سریع