دبیر سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران گفت: هدف اساسی ما ارتقای سینما و تشویق به انجام كارهای پژوهشی در ارتباط با سینمای ایران است كه یافته های آنها می تواند به پیشرفت این حوزه كمك كند.
دكتراعظم راودراد، دبیر سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران مهمان برنامه كوبه از رادیو فرهنگ بود.
راودراد در پاسخ به این سوال كه جایزه پژوهش سال سینمای ایران با چه هدفی برگزار می شود،گفت: امسال سومین دوره این جایزه است، از همان ابتدا هدف اصلی آن هدایت سینما به سمت پژوهش بوده است و فراهم آورن زمینه ای كه سینما بیشتر به پژوهش متكی باشد تا صرفا تكنیك و داستان.
وی افزود: به عبارت دیگر علوم مختلف از پژوهش های سینمایی گرفته تا پژوهش های میان رشته ای كه غیرمستقیم می توانند به سینما كمك كنند باید به بحث توسعه سینمای ایران ورود پیدا كرده تا به ارتقای سینمای ایران كمك كند.
دبیر سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران ادامه داد: هدف اساسی ما ارتقای سینما و تشویق به انجام كارهای پژوهشی در ارتباط با سینمای ایران است كه یافته های آنها می تواند به پیشرفت این حوزه كمك كند.
راودراد در پاسخ به این سوال كه چه آثاری حائز شركت در جشنواره بودند،گفت: ما چهار محور برای شركت پژوهش ها در جایزه مدنظرداشتیم؛ محور اول پایان نامه های ارشد و رساله های دكترا، محور دوم مقاله های علمی و پژوهشی در حوزه سینمای ایران، محور سوم پژوهش های مستقل كه در سازمان های مختلف در ارتباط با سینمای ایران انجام شده بود، در واقع این سه محور دو سال گذشته بودند و محور چهارمی كه امسال اضافه شد پژوهش های بصری است كه دربرگیرنده فیلم های مستند پژوهشی با موضوع سینمای است. این محور نسبت به سه آثار دیگر تعدادش كمتر بوده به دلیل اینكه امسال این قسمت اضافه شد و نقطه شروعی برای وجود این محور بوده است.
وی در خصوص تفاوت این دوره با سه دوره گذشته بیان كرد: بنده تصور میكنم این دوره هم از دستاوردهای دو دوره گذشته استفاده می كند و هم سعی می كند آنها را به پیش ببرد و هم بحث جدیدی كه خاص این دوره است را در برمی گیرد. امسال در واقع نگرش میان رشته ای به مسائل سینمای ایران اضافه شده است.
راودراد گفت:با اساتید مختلف سینمایی كه در شوراهای گوناگون با ما همكاری دارند به اتفاق معتقد بودیم كه یك نگاه میان رشته ای بایدترویج شود تا سینما صرفا درون تكنیك و محتوای خاص سینمایی باقی نماند، بلكه بتواند از یافته های پژوهشی یا مشاوره های متخصص علوم دیگر مثل علوم اجتماعی، علوم روانشناختی، نقد ادبی و رشته های مختلفی كه به هر نحوی در مورد یك فیلم خاص یا مجموعه ای از فیلم ها بتوانند كمك دهنده باشند، بهره بگیرند و با دادن آگاهی های بیشتر فیلم ها بتوانند بهتر به اهداف خودشان دست پیدا كنند.