مدیر كل مشاركتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت :در هر كشوری اگر رسانه ها به مسئله ی محیط زیست جدی تر بپردازند در آن جامعه حفاظت از جنگلها ، مراتع ، تالابها برای مردم مانند حفاظت از فضیلتهای اخلاقی غیر قابل معامله خواهد بود.
در عالم هستی سرنوشت بشر به گونه ای خلق شده كه طبیعت در خدمت انسان باشد و نیازهای اورا برطرف كند ، اما انسانها با زمینی كه مادر ماست خوش رفتار نیستند وشاید بتوان گفت نابسامانی های موجود در طبیعت و آلودگی های زیست محیطی ناشی از بهره وری نادرست از طبیعت است . و هر یك از ما باید تلاش كنیم در رشد فرهنگ حفاظت از زمین تلاش كنیم واین امانت را سالم و زیبا به دست فرزندانمان در نسلهای بعد برسانیم .
با مهندس محمد درویش عضو هیئت علمی موسسه ی تحقیقات جنگل و مراتع كشور و مدیر كل مشاركتهای مردمی سازمانت حفاظت محیط زیست درباره رشد فرهنگ حفاظت محیط زیست گفتگو كردیم .
مهندس محمد درویش درباره رشد و توسعه ی فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه گفت : به سه روش عمده میتوانیم فرآیند رشد محیط زیستی در كشور را تسریع كنیم . آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی را در زمینه ی تربیت و فرهنگسازی در بین جوانان و نوجوانان دارد ، هر چه قدر آموزش و پرورش در كشوری پویاتر باشد و از شاخص های سواد زیست محیطی بیشتر استفاده كند ، طبیعتا نسلی كه در آن جامعه شكوفا میشود در آینده به گونه ای رفتار میكند كه موجب تخریب زیست بوم خود نشود .و ما باید تلاش كنیم تا در كنار آموزش و پرورش فعالیتهای مدنی در حوزه ی محیط زیست تسریع شود و سرمایه های اجتماعی در این حوزه شكوفا شده و مردم رغبت كنند در فعالیتهای مرتبط با محیط زیست و حفاظت از آن به صورت داوطلبانه مشاركت كنند . در نتیجه مسئولیتهای وزارت كشور ، مجلس شورای اسلامی و قوه ی قضاییه در این زمینه سنگین تر میشود .
محمد درویش در ادامه خاطر نشان كرد كه ما باید شرایطی را فراهم كنیم تا مردم با كمترین هزینه بتوانند سازمانهای مردم نهاد را شكل داده و عملا در فرآیند حفاظت محیط زیست شركت كنند .
مدیر كل مشاركتهای مردمی سازمانت حفاظت محیط زیست ، رسانه ها را سومین شیوه در رشد فرهنگ حفاظت محیط زیست دانست و گفت : در هر كشوری اگر رسانه ها به مسئله ی محیط زیست جدی تر بپردازند در آن جامعه وضعیت محیط زیست بهتر خواهد شد و حفاظت از جنگلها ، مراتع ، تالابها و دریاچه ها برای مردم آن جامعه مانند حفاظت از فضیلتهای اخلاقی غیر قابل معامله خواهد بود.
درویش درباره طراحی كتابهایی با مضامین حفاظت محیط زیست در بین دروس دانش آموزان خاطر نشان كرد : كارشناسان و روانشناسان در بررسی هایی كه در حوزه ی كودك انجام داده اند به این نتیجه رسده اند كه تا قبل از سن 12 سالگی هیچ مطلب درسی نباید به صورت مستقیم در حوزه ی محیط زیست به كودكان ارائه شود بلكه قبل از این سن باید لمس بی واسطه ی طبیعت برای فرزندانمان مهیا باشد به این معنی كه كودكان در شرایطی قرار بگیرند كه با دست خود نهال بكارند و حیوانات را از نزدیك ببینند و زمانیكه عاشق محیط زیست خود و طبیعت شدند ،به صورت هدفدار و آكادمیك باید راهكارهایی ارائه شود تا كودكان دریابند كه چگونه میتوانند در كنار طبیعت زندگی كنند و محیط زیست خود را تخریب نكنند .
درویش در ادامه گفت : پیشنهاد ما این است كه در دوره ی متوسطه ی اول و دوم كتابهای درسی تهیه شود و در حال حاضر هم قرار است از سال آینده، در مقطع یازدهم كتاب انسان و محیط زیست به كتب درسی دانش آموزان اضافه شود .
مهندس محمد درویش عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مراتع كشور و مدیر كل مشاركتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره ی پویش سه شنبه های بدون خودرو گفت :جوانی به نام محمد بختیاری كه عضو یكی از سازمانهای مردم نهاد در استان مركزی شهرستان اراك است ، برای نخستین بار ایده شكل گیری پویش سه شنبه های بدون خودرو را ارائه داد و از آنجا كه اهداف این پویش با رسالتهای سازمان حفاظت محیط زیست ، همسو بود ، این سازمان از پویش سه شنبه های بدون خودرو حمایت كرد ، برخی دیگر از نهادها مثل وزارت ورزش و جوانان هم از این طرح حمایت كردند و در طول یكسال اخیر ما شاهد آن بودیم كه در 182 شهر ایران گروههای دوستدار محیط زیست تلاش كردند سه شنبه ها مراسم نمادینی را برای سه شنبه ها ی بدون خودرو برگزار كنند ؛ در سال نخست تمام هدف ما این بود كه بتوانیم اطلاع رسانی كنیم و مردم را با حركتهای نمادین در جریان این پویش قرار دهیم . در حال حاضر قصد داریم از كارهای نمادین فاصله بگیریم و بسترهایی را ایجاد كنیم تا مردم خود به صورت داوطلبانه خودروهای شخصی خود را كنار بگذارند كه این مهم ترین هدف پویش سه شنبه های بدون خودروست.
درویش گفت : در طول یكسال گذشته ، ساخت765 كیلومتر مسیر ایمن دوچرخه سواری را شاهد بودیم كه در 14 شهر ایران توسط شهرداری ها به بهره برداری رسید و در بسیاری از شهر ها هم پیاده راههایی ایجاد شد و هفته ی گذشته در همدان یكی از این پیاده راهها افتتاح شد . امیدواریم به این
ترتیب بتوانیم مبلمان شهری را از خودرو محوری به انسان محوری تغییر دهیم و قطعا رسیدن به این هدف نیازمند برنامه ای بلند مدت است .
مدیر كل مشاركتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار كرد ، اگر در ایران بسترهای لازم برای انسان محوری در مبلمان شهری تهیه شود ایرانیان خیلی بهتر از مردمان اروپا از ترك خودروهای شخصی استقبال خواهند كرد .