از آزادگی تا شهادت

گفتگو با حجه الاسلام كیفی در برنامه سرزمین من

1402/05/03
|
19:43

آقای كیفی در این برنامه پیرامون مفهوم آزادگی صحبت كرد و گفت :
آزادگی یعنی ماندن بر سر اعتقاداتی كه برآمده از وجدان است.خداوند انسان را موجودی مختار و آزاد آفریده است و هرگز پذیرش حكومت غیر الهی و غیردینی را اجازه نداده است؛ زیرا حاكمیت غیر الهی موجب سلب آزادی و مسئولیت می‌شود: «لاتكن عبد غیرك و قد جعلك الله حراً».

همچنین این آزادی در همه ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تجلی می‌یابد؛ افزون بر آنكه امام حسین (ع) كه خود مظهر آزادگی و حریت است، از آزادی تعریف خاصی ارائه نكرده‌اند؛ اما شاخص‌های آزادی كه ایشان تدوین نموده‌اند، جامع‌ترین و گویاترین است كه بر اساس آن‌ها می‌توان مفهوم آزادی و آزادگی را درك نمود.1. آزادی به معنای نفی سازش با ظلم
فلسفه نهضت عاشورا با نفی حكومت جور و ستم، گره‌خورده است؛ چه اینكه امام حسین (ع) هر زمان ‌كه فرصت می‌یافت و مردم را نسبت به حكومت جبار و ظالم بنی‌امیه آگاه می‌نمود و آزادگی انسان را در پناه عدالت و حكومت عادل می‌یافت. امام حسین (ع) در پاسخ به «عمر أطرف» كه او را دعوت به صلح و سازش با طغیانگر وقت، یزید می‌نمود، چنین فرمودند: جد بزرگوارم رسول خدا (ص) به كشته شدنم خبر داده، به خدا قسم هرگز از خویشتن پستی و ذلت نشان نمی‌دهم.

حضرت (ع) در مدینه پس از گفتگوی طولانی با برادر خود، محمد حنیفه فرمودند: «برادرم اگر بر روی زمین هیچ پناهگاه و امیدگاهی هم نباشد، باز هرگز با یزید بیعت نمی‌كنم.»

امام (ع) در پاسخ قیس ابن اشعث كه او را به بیعت با یزید دعوت می‌كرد، چنین می‌فرماید: «نه! هرگز! قسم به خداوند متعال دستم را همانند فرد ذلیل به دست آنان نخواهم داد و همانند بردگان راه فرار پیش نمی‌گیرم. پناه و مأمن من تنها خداوند متعال است.»

امام حسین (ع) نه‌تنها زندگی تحت لوای حكومت ظالم را روا نمی‌دارد، بلكه در چنین نظامی برای مؤمنان آرزوی مرگ می‌كند. ایشان می‌فرماید: می‌بینید حوادث روزگار بر ما واردشده است، چهره دنیا دگرگون گشته و رو به زشتی نهاده است و نیكی‌ها و فضائل روزبه‌روز از دنیا رخت برمی‌بندند از خوبی‌ها جز ته‌مانده اندكی باقی‌مانده است؛ چراگاه زندگی همچون مرتعی وحشت‌انگیز شده است. مگر نمی‌بینید كه به‌حق رفتار نمی‌شود و از باطل جلوگیری به عمل نمی‌آید. با چنین اوضاع و در چنین شرایطی افراد باایمان حق‌دارند مرگ و ملاقات پروردگار خویشتن را آرزو نمایند. او در پایان گفت : آزادگی محدود به حوزه خاصی نیست. همین كه در امور روزانه انسانیت و وجدان را مد نظر قرار بدهیم یعنی به مفهوم آزادگی پایبند بوده ایم.

دسترسی سریع