روح ا... مومن نسب: نبرد سایبری از نبرد هسته ای خطرناك تر است.
روح الله مومن نسب، دبیر كل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی، در گفتگو با برنامه "در مسیر پیشرفت" رادیو فرهنگ با موضوع "سواد رسانه ای نیاز اساسی جوامع امروز" گفت: نبرد سایبری از نبرد هسته ای خطرناك تر است.
وی همچنین سواد رسانهای و سواد فضای مجازی را مسئله روز جهان دانست و گفت: امروز نه فقط ایران، كه در همه جهان حساسیتها نسبت به سواد فضای مجازی و رسانه ها افزایش یافته است و همه به این نتیجه رسیده اند كه نبردهای سایبری یا همان نبرد كنترل ذهن، از نبرد هستهای خطرناكتر است،لذا برای بحث سواد رسانهای ابتدا باید رسانه را بشناسیم.
وی همچنین با اشاره به عملكرد "هوشمند" و "تعاملی" رسانه های جدید گفت: عملكرد هوشمند و تعاملی رسانه های جدید یعنی در واقع به جای اینكه فرد به سمت پیام برود، پیام به سمت فرد می آید، و او را انتخاب میكند؛ یعنی هر كدام از ما در یك فیلترینگ حبابی قرار میگیریم، لذا تعریف سواد رسانه ای هم دچار تحول میشود.
وی افزود: امروز اصلیترین ركن سواد رسانه اس، سواد انتخاب رسانه، و سواد انتخاب پلتفرمهای رسانهای است؛ چراكه با ورود فرد به یك شبكه، نرم افزار از روی اطلاعات فرد، نسبت به او شناخت میابد و بر اساس این شناخت و متناسب با آن، اطلاعات و محتوا و پیام های مختلف و متعدد را به او سرازیر میكند، و نهایتاً فرد دیگر كمتر كنترلی بر ذهن خود دارد؛ یعنی در واقع ما میتوانیم از محتوا هایی استفاده كنیم كه "دیگری" برایمان در نظر گرفته است، و اراده ما عملاً چندان مطرح نیست و اراده مبدا مهم است؛ در واقع ذهن فرد در حال مدیریت شدن است و به اصطلاح جنگ هوشمند در جریان است؛ یعنی این جنگ تركیبی، از طریق هوش مصنوعی هدایت و مدیریت میشود؛ از این رو ما باید پیام رسانه، اهداف رسانه، پلتفرم ها، و سكوهای اطلاعاتی را بشناسیم و به گونهای برنامهریزی كنیم كه به جای اینكه استفاده شویم از این فضاها استفاده كنیم، و "سواد رسانهای" همین مهارت است كه بتوانیم كنترل مان را تا جای ممكن خودمان دراختیاربگیریم.
وی همچنین با اشاره به كم كاری نهادهای فرهنگی در حوزه سواد رسانه گفت: در حوزه سواد رسانه ای همه نهادها كم كاری كردند از شورای عالی فضای مجازی تا مجلس، دولت، آموزش و پرورش و... و باید از مسئولان مطالبه كنیم تا به اندازه بودجه ای كه در اختیار دارند، پاسخگو باشند.
وی با انتقاد از عملكرد آموزش و پرورش در حوزه سواد رسانه گفت: جالب توجه است: دانشگاه فرهنگیان رشته سواد رسانه ای ندارد و تنها كتاب آموزش و پرورش كه معلم ندارد، همین "كتاب سواد رسانه ای" است، و این جای سوال دارد.
وی همچنین افراط و تفریط در همه حوزه ها خصوصاً فضای مجازی و سواد رسانه ای را آسیبزا دانست و گفت: برای پرورش و تقویت سواد رسانهای مجموعهای از اقدامات "سلبی" و "ایجابی" و "آموزشی" لازم است و "سلب" و "ایجاب" در كنار هم باید به كار گرفته شود، اما متاسفانه مسئولان عادت كردند كه می گذارند مشكلات به نقطه بحرانی برسد و بعد آن را از روشهای سلبی و مسكن وار حل كنند؛ مثلاً اقدام مطلقاً غیر سلبی تبلیغ و توسعه یك پلتفرم، و نیز اقدام دفعتاً سلبی فیلتر كردن آن، غلط بود، و راه درست این بود كه از مبدا برنامه ریزی كنیم و بحث سواد رسانه ای را نباید به یك پلتفرم خاص محدود و به آن وابسته كنیم؛ چرا كه بر آنها كنترلی نداریم، لذا گره زدن امور به جایی كه بر آن كنترل نداریم خطیر و آسیبزاست.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود، با رد كردن نقش سرعتگیر و سوپاپ اطمینان فضای مجازی گفت: فضای مجازی بخشی از فضای حقیقی و زندگی است و اگر اغتشاشی در اذهان و گفتار در این فضا پیش آمد دلیل نمیشود كه در میدان و خیابان پیش نیاید.