دكتر مهدی زاده، سرپرست حوزه آداب و مهارت های زندگی در سازمان پژوهش آموزش و پرورش در گفتگو با برنامه "در مسیر پیشرفت" رادیو فرهنگ با موضوع "نهادهای كنشگر سواد رسانهای و میزان موفقیت در بالا بردن میزان سواد رسانه ای در میان آحاد جامعه
دكتر مهدی زاده، سرپرست حوزه آداب و مهارت های زندگی در سازمان پژوهش آموزش و پرورش در گفتگو با برنامه "در مسیر پیشرفت" رادیو فرهنگ با موضوع "نهادهای كنشگر سواد رسانهای و میزان موفقیت در بالا بردن میزان سواد رسانه ای در میان آحاد جامعه" با تاكید بر ضرورت آموزش "تفكر" و بویژه "تفكر انتقادی" در جامعه گفت: "تفكر رسانه ای" ستون فقرات "سواد رسانهای" است كه متكی به كتاب نیست، بلكه مهارتی است كه در طول زمان و از مسیرهای مختلف و در كل ساختار تربیتی جامعه به دست میآید، و تقلیل دادن سواد رسانهای به یك كتاب راهگشا نیست.
وی همچنین با اشاره به تدریس كتاب "سواد رسانه ای" در همه كشورها گفت: كتای سواد رسانه ای از سال 95 وارد سیستم اموزش و پرورش شد و از ان تاریخ سالانه و مداوم، به روز رسانی شده است و رویكرد بسیار كارگاهی هم دارد، اما قطعاً نیاز به اصلاحاتی هم دارد و از جمله اشكالاتی كه به این كتاب مطرح است این است كه بهتر است به مباحث به روز تر هم می پرداخت؛ یعنی با توجه به این كه مبانی اولیه و استخوان بندی سواد رسانهای ثابت اند، می توان سایر موارد را بروزرسانی كرد، اما باید بپذیریم كه این كتاب كشش افزایش مباحث را ندارد.
وی همچنین
- تدریس كتاب سواد رسانه ای در پایه های ابتدایی به جای پایه دهم
-تبدیل وضعیت اختیاری به اجباری درس سواد رسانهای -در اولویت قرار دادن درس سواد رسانه ای در نظام آموزشی و دیدگاه معلمان در كنار دروس و كتاب های كنكور، را از راهكارهای افزایش اهمیت و تاثیر درس سواد رسانهای بر شمرد.
وی همچنین از تشكیل تیمی از آموزش و پرورش برای مناسب سازی مضامین سواد رسانهای برای پایه های هشتم و ابتدایی خبر داد و گفت: در یكی دو سال اخیر به كمك برخی همكاران، بخشی از مضامین مختلف حوزه سواد رسانه ای را در كتاب پایه 8 آورده ایم، و در تلاش هستیم كه برخی از این مضامین را در كتابهای دبستان هم بیاوریم كه تا سال 1402 این كار اجرایی میشود.
وی همچنین "نبود نیروی انسانی متخصص و متبحر برای تدریس سواد رسانه ای" را از مشكلات این حوزه برشمرد و گفت: با دانشگاه فرهنگیان در خصوص تربیت افراد متخصص برای تدریس درس سواد رسانهای هماهنگیهای شده است، و قطعاً "كتاب جذاب و بروز"، "تربیت معلمان توانا"، و نیز "اهتمام و جدیت در تدریس كتاب" و "جا انداختن اهمیت سواد رسانهای برای خانواده ها" همگی برای تدریس موفق "سواد رسانی" در آموزش و پرورش مهم ند.