حسین عبادتی: غرور و عزت آفرینی، هدف اصلی "اردوهای راهیان پیشرفت" است.
دكتر حسین عبادتی، قائممقام سازمان دانشآموزی كشور، در برنامه "در مسیر پیشرفت" رادیو فرهنگ با موضوع "بررسی رویكردهای اردوهای راهیان پیشرفت" گفت: مساله اصلی برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، عزت آفرینی و غرور است، و هدف ما در این اردوها آشنایی دانشآموزان با دستاوردهای ایران اسلامی، و معرفی و اشاعه این پیشرفت ها و دستاوردها از زبان دانش آموزان است.
وی همچنین افزود: دانش آموزان با مشاركت در این اردو، و شناخت توانمندی های كشور، امیدی در دلشان آفریده میشود كه آنها نیز این امید را در جامعه نشر می دهند، و با روایت غرورآفرین بازدید شان می توانند نقش مهمی در اشاعه امید، احساس عزت نفس، و اعتماد به نفس در جامعه داشته باشند.
وی همچنین با اشاره انتخاب "انستیتو پاستور" به عنوان نخستین مقصد اردوهای راهیان پیشرفت گفت: باید برای نخستین اردو، جایی را انتخاب می كردیم كه موفقیتش در حوزه علم و ملموس باشد، لذا انستیتو پاستور را انتخاب كردیم كه دانش آموزان با حضور در این انستیتو و آشنایی نزدیك با پیشرفت های این مجموعه همچون تولید واكسن "پاستوكووك" در روزهای سخت كرونا، امید و غرور و اعتماد به نفس را در دل خود تجربه كردند و توانستند در میان خانوادهها و نسل جدید هم سفیری برای اشاعه این امید و غرور و عزت نفس باشند.
وی همچنین تكثر گرایی را شرط فراگیری اردوها دانست و گفت: برای فراگیر كردن كار باید آن را متكثر كرد؛ یعنی با پرهیز از تمركز در تهران، باید حوزه های مختلف علمی صنعتی و مراكز علمی و دانشگاهی را رصد كنیم و توانمندی های هر استان و منطقه را در همان جا ببینیم و آنجا را مقصد اردوی راهیان پیشرفت قرار دهیم.
وی همچنین تاسیس نمایشگاههای دائمی از دستاوردهای نهادها و سازمانها و مراكز علمی و فرهنگی، برای بازدید عموم و به ویژه دانش آموزان را از دیگر راهكارهای فراگیری و تعمیق اردوهای پیشرفت عنوان كرد.
وی همچنین با تاكید بر اینكه پیشرفت باید در همه ابعاد صورت گیرد گفت: باید در همه حوزه های مختلف علمی، صنعتی، سیاسی، نظامات اداری، هنر و سینما، ورزش و محرومیتزدایی و... باشد. وی با تاكید بر اینكه "اردوهای راهیان پیشرفت" می توانند در بحث "جهاد تبیین" موثر باشند افزود: ما باید با تمركز بر معرفی پیشرفت ها، بیان مشكلات، و شناخت و پرهیز از سیاهنمایی ها، در جهت غرور آفرینی و عزت آفرینی موثر باشیم و شرط رسیدن به این هدف آن است كه اردوها واقعی و ملموس باشد و تك عرصه ای نباشد و نسبتش با دانش آموز مشخص باشد.
وی همچنین با تاكید بر اهمیت تعامل به ویژه با رسانهها گفت: بحث راهیان پیشرفت باید به یك گفتمان تبدیل شود و هر دستگاهی باید بكوشد برای معرفی پیشرفت ها و عملكرد هایش به دنبال اردوی راهیان پیشرفت باشد و این به كمك رسانهها و "پیوست رسانهای" حاصل میشود.
وی در پایان با تاكید بر ضرورت توجه ویژه به بحث پرورش در كنار آموزش، و نیز وجود بیش از 30 نهاد و سازمان مربوط به دانش آموزان در كشور گفت: سرانه پرورشی هر دانش آموز، سالانه 36 تومان است كه بسیار اندك است و تمامی امكانات كشور در عرصه پرورش دانش آموزان، باید در وزارت آموزش و پرورش متمركز شود؛ چراكه نهادهای موازی متعدد در این حوزه موجب پراكندگی انرژی و اعتبارات ملی میشود.