سیاست گذاری ها در حوزه پلتفرم های داخلی

رضا الفت نسب: سیاست گذاری ها در حوزه پلتفرم ها و شبكه های اجتماعی داخلی، باید مشخص، بلندمدت و غیر مقطعی باشد.

1401/08/02
|
12:00

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه كسب و كارهای مجازی، در برنامه "در مسیر پیشرفت" از رادیو فرهنگ، با موضوع "حمایت از پیام رسان ها و شبكه های اجتماعی داخلی" گفت: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ها در حوزه پلتفرم ها و شبكه های اجتماعی داخلی، باید مشخص، بلند مدت، و غیر مقطعی باشد.
وی همچنین "توجه مقطعی مسئولان به شبكه های اجتماعی بومی"، و "امید كاربران به رفع فیلترینگ" را از موانع استقبال كسبه و مردم از این پیام رسان های داخلی برشمرد و گفت: اینكه ما در زمان بحران به فكر پلتفرم های داخلی می افتیم خوب نیست و نگاه مقطعی به این مقوله موجب می‌شود كه كاربران از آن استقبال نكنند، و وقتی كاربران كم باشند؛ یعنی در واقع بازار و تقاضا كم و محدود می‌شود و در نتیجه كسبه و سرمایه‌گذار هم از آن استقبال نمی‌كند.
وی همچنین با اشاره به آمار 40 تا 50 میلیون كاربر اینستاگرام در كشور گفت: كسبه در این فضاهای مجازی همچون اینستاگرام، سرمایه گذاری با حجم و سابقه زیاد انجام داده اند و برای جلب فالوور تلاش های بسیاری كرده اند، و حالا در مواقع خاص نمی توانند به سادگی و به سرعت آن جا را رها كرده و سرمایه شان را به فضا های جدید و البته متاسفانه موقت بومی انتقال دهند، لذا باید پیام رسان داخلی در كنار پیام رسان های خارجی فعالیت كند.
وی همچنین با اشاره به فعالیت پلتفرم های داخلی موفق همچون "اسنپ" و تپسی" گفت: باید زمینه را برای حضور موفق پلتفرم های داخلی فراهم كرد به طور مثال گوگل 470هزار سرور در دیتاسنترهادارد كه با سرور های پیام رسان های ما قابل مقایسه نیست و حاكمیت باید به این بحث وارد شود و كمك كند.
وی همچنین با اشاره به ارائه خدمات الكترونیك عمومی مثل خدمات بانكی در برخی پلتفرم های داخلی گفت: در حوزه كسب و كارهای اینترنتی هزینه پستی و لجستیك مهم و اثرگذار است و می توانیم با طرح های تشویقی در این حوزه به جلب مخاطب كمك كنیم.
وی در پایان
-ایجاد زیرساخت‌های لازم -ایجاد جذابیت و طرح های تشویقی چون معافیت ارزش افزوده
-امكان تبلیغ ارزان یا رایگان برای سرمایه‌گذاران
-ایجاد امكان ارتباط و كسب و كار با بازارهای جهانی خصوصاً با كشورهای فارسی‌زبان
-پرهیز از اجبار و زور و ایجاد حق انتخاب برای مردم
- و ایجاد فضاهایی برای بیان آرا نظرات و حتی اعتراضات را از جمله راهكارهای جلب مخاطب به شبكه های اجتماعی بومی برشمرد.

دسترسی سریع