به بهانه پنجمین همایش پرده خوانی و نقالی غدیر و مباهله كه در رادیو فرهنگ به طور كامل پوشش داده شد.
یك نقال و پرده خوان گفت: نقالی هنر كامل شدهای شامل موسیقی، نمایش، هنر تجسمی و نمایشی است و باید پرسید چرا در جامعه امروز به این هنر و ابزار ارزشمند بها داده نمیشود.
با ظهور حكیم توس و خلق اثر همیشه جاوید او، شاهنامه خوانی، نقالی و قصه پردازی رواج پیدا كرد و در قرون پنجم تا هفتم با سرایش حماسههای مذهبی و تاریخی قلمرو نقالی و شاهنامه خوانی گستردهتر شد.
در عهد صفویان این سنت مورد توجه خاص شاهان واقع شد و به وسیلهای در جهت تبلیغ مذهب شیعه، انسجام طوایف ایرانی و تقویت روحیهی جنگاوری ایرانیان در برابر عثمانیها مبدل شد،
پس از صفویه نقالی و شاهنامه خوانی ابزار سرگرمی و تفریح مردم در قهوه خانهها بود، تا اینكه در روزگار جدید با ظهور تلویزیون، رادیو و دیگر وسایل ارتباط جمعی و نیز در اثر عدم استقبال مردم از قهوه خانه ها، نقالی جای خود را به شیوههای جدید نمایش، چون تئاتر داد.
نقالی یا افسانهگویی ایرانی یا پرده خوانی كهنترین شكل بازگویی افسانهها در ایران است و از مدتها پیش نقش مهمی در جامعه دارد، نقال به عنوان نگهبان فرهنگ عامیانه، داستانهای حماسی و قومی و موسیقی فولكلور ایران شناخته میشود.
گفتنی ست تدوین پرونده ثبت جهانی نقالی با همكاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بنیاد فردوسی، خانۀ تئاتر و مركز هنرهای نمایشی كشورایران انجام شده است.
در این خصوص با پرده خوان و نقال مرشد محسن میرزا علی گفتگو كرده ایم.
مرشد محسن میرزا علی پردهخوان و تعزیهخوان گفت: قصه گویی كه از قدیم با آنها آشنا هستیم و علاقه به شنیدن قصههای مختلف از زبان بزرگان از دیرباز در جان بشر به ویژه ایرانیها وجود داشته است.
قصه گویی در جان بشر وجود دارد
به گفته میرزا علی روایتگری، نقالی، قصه گویی در جان بشر نهادینه شده است و خداوند نیز به صورت قصه قرآن را بیان كرده حتی كتابهای آسمانی ادیان دیگر كه جمع آوری شده اند به صورت قصه سرگذشت پادشاهان، گناهكاران، نیكوكاران را بیان میكند.
چشم دشمن به دنبال تفكر ایرانی
او میگوید: تنها نفت، گاز و بنزین گنجینهی كشور ایران نیست، كشوری، چون ایران كه دارای فرهنگ غنی و گنجینه ای، چون فردوسی، سعدی، منطق طیر، حافظ، مولانا است و در طول تاریخ قدمت این سرزمین 9 هزار ساله روایت شده است ایران با چنین ارزشمندیهایی دشمن هر لحظه برایش نقشه دارد و این دشمن تنها به دنبال ذخایر نفتی كشور نیست بلكه به دنبال از بین بردن تفكر سرزمین ماست.
جوانها هدف گروههای مختلف خارجی قرار دارند
به گفته میرزا علی قصد و هدف دشمن تخریب ارزشمندترین تفكر و اندیشهها است، فردوسی هزار و خردهای سال پیش اشاره كرده بود شخصی به نام ضحاك اهریمن به شانه هایش بوسه زده زده و دو مار به وجود میآید شیطان به صورت پیرمردی درمی آید و میگوید فقط دوای درد مارهای تو مغز سر انسان جوان است، این به این معناست كه جوانهای ما را هدف قرار داده اند، امروز شاهد هستیم گروههای مختلف كرهای، بی تی اس و ... به علاقمندی و دنیای جوانان ورود پیدا كرده اند و این فاجعه به گوش كسی نمیرسد.
میرزا علی گفت: از دستگاههای امنیتی، مدیران فرهنگی نسبت به بهبود این وضعیت درخواست دارم، چرا امروزه این گونه گروهها باید در خانوادههای ما نفوذ پیدا كنند و دختران و پسران كه سرمایهی این كشور هستند را در دست بگیرند.
داستانهای فردوسی نمونهای ارزشمند برای هنر نقالی
این پرده خوان گفت: در حال حاضر از جهت دسترسی به متون، متون بسیاری در اختیار ما است و نمونهی شاهنامه نمونهای ارزشمند و كامل از این متون میباشد، همچنین نقالی كرهی جنوبی در مقایسه با نقالی در كشور ما بسیار سطحی و تعداد داستان هایشان برای این موضوع به عدد 12 میرسد این در صورتی است كه داستانیهای ایرانی برای نقالی بالغ بر هزاران داستان میباشد.
ارزشمندی هنر نقالی ایران نسبت به كشور هندوستان
به گفته میرزاعلی در نقالی ایرانی هر موضوعی كه بشود آن را تصور كرد، كشور ایران در آن رابطه داستان آموزنده و عبرت آموز را موجود دارد، همچنین در هندوستان یك خطها و رنگهایی را نقال خوانها میكشند كه با این رنگها شروع به داستان گفتن میكنند، اما ما پردهای با تصویر رنگی داریم كه دارای تصویر با موضوعات مختلف است.
نقالی نمونهای از یك هنر كامل
او میگوید: هنر نقالی، هنر تكمیل و كامل شدهای شامل موسیقی، نمایش، هنر تجسمی و نمایشی است، باید پرسید چرا در جامعه امروز به این هنر و ابزار ارزشمند بها داده نمیشود، نقالی توانایی تربیت جوانان كشور را دارد و باعث الگو سازی و رشد جامعه میشود.
هنر نقالی به مثابه عاملی برای جلوگیری از بزهكاری
به گفته میرزا علی نقالی باعث میشود تا جلوی بعضی از خسارتهای معنوی به كشور گرفته شود، در شرایطی كه از به وجود آمدن بزهكار جلوگیری شود زندانهای آن كشور خالی خواهد شد و قوه قضاییه هزینهی كمتری خواهد داد و به طبع از خیلی هزینهها جلوگیری میشود.
پرده خوانان نوعی معلم هستند
این نقال و پرده خوان میگوید: بحث تربیت، موضوع مهمی است كه بایستی از مدارس آغاز شود، سوال این است كه تا به امروز چه میزان به مبحث تربیت اهمیت داده شده باید گفت نقالان، پرده خوانان نیز به نوعی معلم محسوب خواهند شد.
نسبت به اختصاص قصه خوانی در دروس دانش آموزان اقدام شود
به گفته میرزا علی طراحان كتاب درسی، مشاوران وزرای مختلف از جمله وزیر آموزش و پرورش، بایستی نسبت به درنظر گرفتن و پرداختن به قصه گویی در دروس دانش آموزان من جمله درس ادبیات اقدام كنند، از پیشنهادات ما برای لزوم به كاری مبحث قصه گویی و نقالی در دروس استقبال چندانی نشده است و در این خصوص متاسفانه به نتیجهی مشخصی نرسیده ایم.