داستان نویسی راه دشواری دارد.راهی ازمسیرخواندن و مطالعه ی فراوان در تمامی زمینه ها،هیچكس با خواندن چندجلد كتاب داستان نویس نمی شود ، برای اینكه بتوان داستان خوب نوشت -علاوه بر استعداد ذاتی- باید كار و برنامه ای سخت را دنبال كرد و...
فردا اختتامیه ی نهمین جشنواره داستان انقلاب برگزار میشود . درباره ی چگونگی برگزاری این جشنواره ، با سركار خانم منیژه آرمین دبیر نهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب گفتگو كردیم . در زیر این گفتگو را می خوانید:
****خانم آرمین درباره ی نهمین جشنواره ی سراسری داستان انقلاب و آثاری كه به این جشنواره ارسال شد توضیح دهید .
در نهمین جشنواره سراسری و در مرحله ی اول 449 اثر به دبیر خانه ارسال شد و در مجموع 242 نفر در این جشنواره شركت كردند . در بخش داستان كوتاه نوجوان 65 اثر ، در بخش رمان نوجوان 29 اثر ، در بخش داستان كوتاه بزرگسال 27 اثر و در بخش رمان بزرگسال 79 اثر به دبیرخانه ی جشنواره ارسال شد .
در مرحله ی بعد از بین آثار ارسالی در بخش داستان كوتاه نوجوان 11 اثر ، در بخش رمان نوجوان 9 اثر در بخش داستان كوتاه بزرگسال 56 اثر و در بخش رمان بزرگسال 20 اثر به مرحله ی دوم راه یافت و برگزیدگانی از میان این آثار انتخاب شده اندكه فردا در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد .
اما در بخش هیئت داوران آقایان خسرو باباخانی و محمد كاظم مزینانی حضورداشتند . در بخش نوجوان ، خانم طاهره ایبد ، دكتر محسن پرویز و آقای علی اصغر عزتی پاك آثار را ارزیابی كردند .
در بخش بزرگسال هم خانم راضیه تجار ، آقای حسین فتاحی و قاسمعلی فراست به عنوان هیئت داوران حضور داشتند .
*****خانم آرمین چه شرایط اجتماعی و فرهنگی باعث رشد ادبیات داستان نویسی در یك جامعه می شود ؟
به نظر من هر چه فرهنگ جامعه در برهه های مختلف بالاتر باشد، قطعا فعالیتهای فرهنگی و محصولات فرهنگی نظیرداستان نویسی فراگیر تر و غنی تر می شود و آنچه جامعه را با ادبیات خود متحول میكند این است كه باید فرهنگ جامعه را بالا برد .
***** خانم آرمین درباره نقاط قوت و ضعف داستان نویسی در ایران بگویید . چه نقاط قوت و ضعفی در این حوزه داریم
باید بگویم وجود تعداد زیاد نویسنده از نقاط قوت ماست و این اتفاق پس از انقلاب به وقوع پیوست . ما تعداد زیادی نویسنده داریم كه گاهی از تعداد خوانندگان بیشتر می شوند . علت این امر این است كه اقبال افراد معمولی پس از انقلاب به هنر داستان نویسی زیاد شد و این تفكر كه هر داستانی قابلیت تبدیل به كتاب را دارد در بین مردم رواج پیدا كرد . اما واقعا هر داستانی قابلیت كتاب شدن ندارد .من به جرات می گویم داستان نویسی یكی از سخت ترین فعالیتهای هنری است و وادی است كه پیچیدگی های خاص خود را دارد .
داستان نویسی از جمله فعالیتهایی است كه با كوشش به ثمر می رسد . همانطور كه گفتم وجود تعداد زیاد داستان نویس یكی از نقاط قوت ماست اما در مقابل ما داستان نویس خوب و عالی كم داریم و این یكی از مهم ترین نقطه ضعفها ی ما در این عرصه است .
این تصور باید تربیت شود و علاقمندان داستان نویسی باید بدانند كه ركن اصلی داستان نویسی خواندن و مطالعه ی فراوان در تمامی زمینه هاست . هیچ فردی با خواندن ده یا بیست جلد كتاب داستان نویس نمی شود ، برای اینكه بتوان داستان خوب نوشت حداقل باید 500 جلد كتاب در زمینه های مختلف مطالعه كرد . نداشتن مطالعه ی كافی درباره ی بن مایه ی داستان نویسی و
نبود ذخیره ی ادبی كافی اساسی ترین ضعف داستان نویس های ما ست و این بن مایه تنها با مطالعه ی دائمی حاصل می شود .
چالش دیگری كه در سالهای اخیر بسیار با آن روبه رو هستیم ، داستانهای كلیشه ای با موضوعات كلیشه ای است . مثلا از یك داستان استقبال زیادی می شود پس از آن ، داستانهایی با همان موضوع به سبكهای مختلف تكرار می شود و این خوب نیست . در هنر باید خلاق بود و نوآوری داشت . و كلیشه شدن داستانها در سالهای اخیر یكی دیگر از ضعفهای داستان نویسی است .
**** به عنوان سوال پایانی ، آیا برگزاری جشنواره داستان انقلاب می تواند به رشد كمی و كیفی ادبیات داستانی انقلاب كمك كند .
ببینید پس از انقلاب عامه ی مردم با هنر آشتی كردند وقتی مردم با هنر آشتی می كنند طبعا یك اتفاق خوب رقم می خورد . داستان انقلاب هم از همینجا آغاز شد پس از انقلاب افراد مختلف در زمینه های مختلف شروع به نوشتن داستان كردند و از میان نوشته های كثیر ، آثار خوبی منتشر شد و این امر به فراگیری داستان انقلاب كمك كرد .
مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره داستان انقلاب فردا بیستم فروردین ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار میشود