جشنواره مد و لباس ، پیوند هنر و صنعت

حمید قبادی ، دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس گفت :از مهم ترین وظایف ما در ششمین جشنواره مد و لباس فجر توجه به لباس اجتماع است .

1395/12/05
|
18:49

در طول زمان پارچه تنها برای محافظت از بدن به كار نرفته ، بلكه با ذوق و تنوع طلبی انسان همراه شده و مفهوم جدیدی یافته است . احساس خودآرایی و زیبایی باعث شده است كه پوشاك دیگر به عنوان یك نیاز اساسی مطرح نشود ، بلكه به نوعی مظهر زیبایی برای انسان هم تبدیل گردد . اگر از دیدگاه اقتصادی هم توجه كنیم ، یكی از مهم ترین نیازهای یك جامعه لباس است . زیرا كالایی است كه هرگز نمیتوان از تهیه ، تولید و مصرف آن بازماند .
ششمین جشنواره مدو لباس فجر از سوم اسفند آغاز شده و تا دهم اسفند ادامه خواهد داشت ،به همین بهانه با حمید قبادی دبیر كارگروه مد و لباس گفتگو كردیم .

***آقای قبادی چه ارتباطی بین صنعت مدو لباس و هنر در كشور وجود دارد ؟و جشنواره مد و لباس چه اهدافی را دنبال میكند ؟

ایجاد ارتباط هدفمند و سیستماتیك بین طراحان و تولید كنندگان یكی از مهم ترین اهداف ششمین جشنواره مد و لباس است .اما شما به ارتباط میان هنر و صنعت مد و لباس اشاره كردید ، باید بگویم مشكل اساسی ما این است كه بین این دو مقوله ارتباطی در كشور ما وجود ندارد و دیدگاه طراحان و تولید كنندگان با هم همسو نیست ؛ به این معنی كه تولید كنندگان بیشتر به فروش بیشتر و تولید ارزانتر فكر میكنند و طراحان در پی تناسب و زیبایی هستند و سلیقه ی مخاطب عام را در نظر نمیگیرند و همین مساله گاهی به صنعت پوشاك آسیب میزند زیرا همانطور كه گفتم طراحان سلیقه ی مخاطب عام را نمیشناسند و تولید كنندگان ترجیح میدهند از ژورنالهای لباس استفاده و الگو برداری كنند .و كمتر از وجود طراحان بهره ببرند . ما باید تلاش كنیم این دو یعنی طراحان و تولید كنندگان با یكدیگر همسو شوند و جشنواره مد و لبا فجر فرصت خوبی است.

**آقای قبادی در شرایطی كه صنعت مدد و لباس در كشور رو به پیشرفت دارد حمایت از طراحان و تولید كنندگان بسیار حائز اهمیت است ، در این زمینه چه اقدامهایی صورت گرفته و چه حمایتهایی از طراحان و تولید كنندگان شده است ؟

باید توجه داشت كه كار طراحان و تولید كنندگانی كه میكوشند لباس با هویت طراحی و تولید كنند باید تبلیغ شود . بنابراین از یك سو فرهنگسازی در زمینه ی استفاده از نشان ایرانی و از حمایت از تولید كنندگان برای ما حائز اهمیت است و از سوی دیگر میكوشیم تا سهم هنری مد و لباس را تبیین و آن را معاف از مالیات كنیم تا با این كار تعداد بیشتری از تولیدكنندگان را به بهره گرفتن از نظر و حضور طراحان تشویق كنیم .
در اینجا لازم است بگویم كه یكی دیگر از مهم ترین وظایف ما در ششمین جشنواره مد و لباس فجر توجه به لباس اجتماع است . ما موظف هستیم به به همه ی ایرانیان با هر سن و جنسیتی الگوی لباس مناسب را كه هم زیبا باشد و هم به روز و با سلیقه ی عموم مردم جامعه هم هماهنگی اشته باشد معرفی كنیم.

***آقای قبادی به عنوان سوال پایانی درباره ششمین جشنواره مد و لباس فجر و بخش های مختلف آن توضیح دهید .

8 بخش در این دوره از جشنواره به اجرا درمی آید كه مهمترین آن بخش طراحی است. ما بخش طراحی پارچه را داریم كه در این قسمت بیش از 310 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده و تعداد این آثار نسبت به دوره قبل از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. طراحی كیف و كفش و طراحی زیورآلات از دیگر بخش‌های ششمین جشنواره مد و لباس فجر است چرا كه زیورآلات از جمله ابزارهایی است كه از طریق آن می‌توان نمادها و نشانه‌هایی را به مخاطب منتقل كرد كه با فرهنگ ما هیچ هماهنگی ندارد به همین خاطر سال گذشته این بخش را به جشنواره مد و لباس فجر اضافه كردیم و امسال بیش از هزار اثر در این بخش به دست ما رسیده است. 5 هزار و 200 اثر به ششمین دوره از جشنواره مد و لباس فجر رسیده كه از این میان حدود 250 اثر در برابر دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. هزار نفر در بخش طراحی لباس و هزار و 300 نفر در بخش طراحی پارچه، كیف و كفش و زیورآلات شركت كرده‌اند؛ به نوعی 2300 طراح به بخش‌های مختلف ششمین جشنواره مد و لباس فجر آمده‌اند.در بخش بین الملل ،كشورهای فرانسه، ویتنام، هند، تونس، مراكش و نمایندگانی از روسیه و ایتالیا در این دوره از جشنواره شركت كرده اند اما ما اجازه حضور برندهای خارجی را نداده‌ایم چرا كه جشنواره ظرفیتی است كه دلمان می‌خواهد در اختیار برندهای داخلی قرار بگیرد و به نفع منافع ملی باشد. در پایان باید بگویم ، در این دوره از جشنواره بخش «ویترین ملی» در تالار وحدت و برج میلاد به اجرا درمی آید همچنین در برج میلاد 25 برند ایرانی به عرضه محصولات خود می‌پردازند.

دسترسی سریع