از هزار و یك شب تا نوزدهمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی

گشایش نوزدهمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی با حضور 72 قصه‌گوی خارجی از 38 كشور در مركز آفرینش‌های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان

1395/11/27
|
17:35

تهیه و تنظیم : مینا خاندانیها


قصه ها و داستان های تاریخی، بیان كننده تاریخ و فرهنگ هر ملت و كشور است،قصه ها را حوادث به وجود می آورند و در واقع ركن اساسی و بنیادی آن را تشكیل می دهند، بی آنكه در گسترش بازسازی آدمهای آن نقشی داشته باشند، به عبارت دیگر شخصیتها و قهرمانان در قصه كمتر دگوگونی می یابند و بیشتر دستخوش حوادث و ماجراهای گوناگون واقع می شوند. شخصیتهای در قصه ها، مظهر آرمانها، خوشیها و ناخوشیهای مردمی هستند كه قصه نویس خود به عنوان سخنگوی آن مردم، در خلال رفتار و گفتار آنها، با زبانی ساده و جذاب و سرگرم كننده به شرح آن احساسات و عواطف می پردازد و خصال نیك و فضایل اخلاقی ایشان را بیان می كند.
امروز نوزدهمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی با حضور 72 قصه‌گوی خارجی از 38 كشور در مركز آفرینش‌های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان گشایش یافت.به همین بهانه با آقای رضا قنبر زاده معاون فرهنگی كانون پرورش فكر كودكان و نوجوانان كشور و دبیر نوزدهمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی درباره ی قصه گویی و جزییات این جشنواره گفتگو كردیم .

** آقای قنبر زاده از قصه و قصه گویی و اهمیت توجه به قصه گویی توضیح دهید .

درباره ی قصه گویی باید بگویم كه وقتی قصه گو قصه میگوید میتواند جای یك فیلم یا تئاتر جذاب را برای مخاطبان خود پر كند . چون یك قصه گو مانند یك كارگردان ، یك تهیه كننده یا حتی یك بازیگر رفتار میكند و تاثیر یك فیلم یا تئاتر را بر مخاطب میگذارد .امروز درمراسم افتتاحیه ی نوزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی 400 دانش آموز پای حرف قصه گو نشسته بودند وحاضر نبودندقبل از تمام شدن قصه سالن را ترك كنند .و این به خاطر تاثیر قصه و قصه گویی است .

** آقای قنبر زاده قصه یا داستان كوتاه از حیث تولید كمی در ایران چه وضعیتی دارد ؟

آیا روزگار قصه ی كوتاه با توجه به وضعیت زندگی مدرن امروز و گسترش فضاهای مجازی بهتر از دیروز شده یا خیر ؟
من در این باره هشدار میدهم به اعتقاد بنده ما باید مراقب باشیم تا ثیر فرهنگی قصه جای خود را به فضای مجازی ندهد .اگر پورتال كودك24 كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان را مراجعه كنید میبینید كه قصه های دوره های قبل جشنواره قصه گویی و همچنین قصه های این دوره یعنی نوزدهمین جشنواره قصه گویی در حال پخش از این پرتال است . ما حس كردیم كه كودكان و نوجوانان از قصه و قصه گویی فاصله گرفتند و فضای مجازی تبدیل به یك عادت زندگی روزمره ی كودكان و نوجوانان شده . باید دقت كنیم . قصه های ما كم كم در حال فراموش شدن است و باید تلاش كنیم قصه ی كهن را با برگزاری جشنواره های قصه گویی احیاء كنیم و فرهنگ قصه گویی را ترویج دهیم كه این یكی از اهداف نوزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی است .

** برای احیای قصه ها و ترویج فرهنگ قصه گویی چه كرده اید؟

در حال حاضر پرتال كودك 24 تقریبا 2 تا 3 ماه است كه توسط كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان تحت وب قرار گرفته و مراحل آزمایشی خود را سپری میكند . همان طور كه گفتم از زمان آغاز فعالیت این پرتال قصه های دوره های قبل جشنواره قصه گویی و قصه های این دوره روی این پرتال در حال پخش است . در نوزدهمین جشنواره ی قصه بین المللی قصه گویی كه امروز 27 بهمن ماه افتتاح شد برای اولین بار نوجوانان 14 تا 17 سال در رقابت قصه گویی در این جشنواره شركت كردند این حضور به قدری گسترده بود كه خود ما باور نمیكردیم كه حدود 1736 نوجوان در رقابتهای قصه گویی شركت كرده اند و این خود به نوعی ترویج فرهنگ قصه و قصه گویی است .

**آقای قنبرزاده نوزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی شامل چه بخش هایی است و با دوره های گذشته چه تفاوتهایی دارد ؟
باید بگویم در دوره های گذشته جشنواره قصه گویی تنها در دو سطح ملی و بین المللی برگزار میشد و رقابت خیلی جدی وجود نداشت . وقتی در جشنواره رقابت جدی نباشد انگار مسابقه ی دوستانه ای در حال برگزاری است كه تماشای آن خیلی برای مخاطبان جذابیت ندارد این رقابت است كه باعث جذابیت میشود . اما امسال 72 كشورنظیر كلمبیا ، آرژانتین ، هند ، آلمان ، كاستاریكا ، استذرالیا و ایران و دیگر كشورها در این جشنواره شركت كردند كه قصه های 11 كشور به مرحله ی نهایی راه پیدا كرد ند .
در این دوره از جشنواره بین المللی قصه گویی طی یك فراخوان از پدربزرگها و مادربزرگها و پدرها و مادرها برای شركت در جشنواره دعوت به عمل آمد و در واقع 446 پدربزرگ و مادربزرگ در این جشنواره شركت كردند كه امروز 10 نفر از آنها به مرحله پایانی راه پیدا كردند . وجه تمایز دیگر این دوره با دوره ها ی پیشین حضور نوجوانان به عنوان قصه گو در جشنواره بود كه برای اولین بار این اتفاق صورت گرفت . همچنین در این دوره بخش علمی ، پژوهشی به جشنواره اضافه شد و برای اولین بار مقاله ها و پزوهشهایی به مرحله ی نهایی راه پیدا كردند كه حدود 161 چكیده مقاله برای ما ارسال شد و از میان آنها 82 مقاله به مرحله ی كشوری راه پیدا كردند كه از این تعداد 3 مقاله را انتخاب خواهیم كرد . بخش داستان رضوی با عنوان قصه گوی رضوی از بخشهای جدید نوزدهمین دوره ی جشنواره بود كه حدود 179 قصه گوی رضوی در این بخش شركت كردند و8نفر به مرحله پایانی راه پیداكردند.و در بخش داستان رضوی 253 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد كه از بین این تعدا 4 اثر برگزیده خواهند شد .این موارد كه عرض كردم وجوه تمایز نوزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی با دوره های قبل بود .

دسترسی سریع