مروری بر چالش های آموزشی از نگاه یك معلم

گفت‌وگو با «ابراهیم باقری‌پور» منتخب «جشنواره بین‌المللی جایزه معلم» در برنامه «صبح به وقت فرهنگ»

1403/11/30
|
09:25

ابراهیم باقری‌پور، دبیر هنرستان‌های استان خراسان رضوی، منتخب «جشنواره بین‌المللی جایزه معلم» است، كه با ارائه طرح‌های نوین كارآموزی و برگزاری آزمون‌های تست شخصیت از دانش‌آموزان و تشخیص نوع رفتار شخصیتی‌ آنها، تدریس را بصورت حرفه‌ای به آنها آموزش داده‌است.

ابراهیم باقری پور، در گفت‌وگو با برنامه «صبح به وقت فرهنگ» گفت: از جمله چالش‌های مهم در مسیر آموزش ما این است كه در دانشگاه‌ها به دانشجویان دبیری می‌آموزند، كه «چه چیز» را «چطور» آموزش دهند، كه خود معلم باید طی 30سال دریابد كه این‌ها را به «چه كسانی» آموزش دهد، كه ما این چرخه را برعكس كردیم؛ یعنی ما جزو نخستین مجموعه‌ها در كشوریم كه علام می‌كنیم باید اول متوجه شویم كه به «چه كسی و چطور» آموزش دهیم و بعداز آن سر موضوع «چه چیز» را باز كنیم.
وی افزود: الان دانش آموزان ما در كشور بین اینكه نظریه‌پرداز هستند یا حامی، عملگرا هستند یا حامی روحی، مستأصل هستند، و باید ابتدا این‌ها مشخص شود، تا احساسات و فیزیولوژی بدن یك دانش‌آموز دختر یا پسر باعث نشود یك انتخاب غلطی را به والدین خود اعلام كند، كه دركنار نظر والدین و نظر سطحی برخی مشاوران، به انتخاب غلط رشته تحصیلی و انتخاب غلط آینده تحصیلی و شغلی او منجرشود.
وی افزود: ما اكنون درحال اجرای پایلوت طرحی در هنرستان پسرانه مشهد هستیم، و می‌كوشیم نوجوانان را از سردرگمی میان خیل عظیم آزمون‌ها و مصاحبه‌هایی كه برای انتخاب رشته انجام می‌شود، برهانیم، و در آزمون خودمان، در كمتر از 10 دقیقه رشته تحصیلی مناسب دانش آموزان را شناسایی و آینده تحصیلی آنها را تضمین می‌كنیم، كه البته پیش از این‌ها، ما تستهای روانسنجی معروف دنیا را در منطقه خود را «بومی» كردیم تا دانش آموزان بتوانند مزاج و تایپ شخصیتی خودشان را بین 16 تایپ جهانی شناسایی كنند، و با شناخت درست از خود، به انتخاب رشته تحصیلی و آینده تحصیلی و شغلی اقدام كنند.

دسترسی سریع