گفتگو با دكترعلی مرآتی كارشناس موسیقی
مرآتی در این برنامه گفت: ذائقه شناسی مخاطب مهم ترین بخش ساخت یك اثر موسیقایی برای جامعه ای خاص است.او در ادامه گفت این هنرمند است كه با تولید اثر خود نیاز و گوش مخاطب را تربیت می كند.لذا هنرمندان باید جدا از اقتصاد و تجارت جهانی موسیقی به مقوله ی انسانیت توجه كنند و با آثار خود در جامعه یكسان سازی كنند. او همچنین معتقد است هیچ اثر موسیقایی نمی تواند نظر همگان را به طور یكسان جلب كند. لذا هر اثر موسیقایی باید برای مخاطب هدف خاصی تهیه و تولید شود.
زمانی كه دنیای اجتماعی متحول میشود به مفاهیمی نو برای درك آن نیاز است، در شرایط اجتماعی نوینِ جامعه ایرانی كه گاهی از آن تحت عنوان در حال توسعه بودن یا رو به صنعتی شدن یاد میكنند نیز این نیاز احساس میشود. صنعت و صنعتی شدن فرایندی است كه ابعاد گسترده ای همچون مباحث اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی و هنری را در بر میگیرد. با توجه به فرایند جهانی شدن و عرصه رقابت ملل در حوزه های گوناگون، صنایع فرهنگی اهمیت ویژه ای می یابند و صنعت موسیقی نیز از این امر مستثنی نیست. صنعت موسیقی صنعتی است كه به تركیب، تولید و توزیع، ضبط و فروش آثار موسیقی ارج می نهد و این فرآیند را از طریق ساز و كارهای ویژه دنیاهای هنر انجام می دهد.
در كل می توان گفت جامعه شناسی موسیقی مبحثی تحلیلی است كه نیاز به پژوهش های عمیق فلسفی اجتماعی دارد.