وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: یك مدیر تحول گرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته 13.4 درصد كل بودجه بوده است.
مسعود فیاضی در جلسه علنی امروز (سهشنبه) ضمن تشكر از مخالفت و موافقانش گفت: تنها دغدغه ارتقاء آموزش و پرورش است. نزدیك به 50 میلیون از جمعیت كشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مركز پژوهشهای مجلس هستم و شأن نمایندگی را میشناسم به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینكه این نهاد آیینه تمام نمای آینده ان كشور است، گفت: اندیشمندان معتقدند كه اگر میخواهید آینده نه چندان دور كشوری را ببینید، به آموزش و پرورش آن نگاه كنید. نباید به این دستگاه هزینهای نگاه كنیم. هر اتفاقی كه در این دستگاه بیفتد سرمایه گذاری است.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران ماهیت عقیدتی داشت. بنابراین، نیرو، تفكر و اندیشه قلب این نیرو است. وزارت آموزش و پرورش باید محوریترین كانون هر اتفاقی در كشور باشد. این دستگاه نیروهای انسانی زبده را برای بقیه دستگاهها پرروش میدهد. در دفاع مقدس 36 هزار دانش آموز و 5 هزار معلم شهید داریم. علی لندی و شهید حججی برای همین مدارس و همین نظام تعلیم و تربیت هستند.
یك سال 6.4 درصد كسری بودجه آموزش و پروش داشتیم
فیاضی با بیان اینكه قلب نهاد آموزش و پرورش معلم است، اظهار كرد: معلم یعنی اندیشه و، خلاقیت و ابتكار. وقتی معلم درگیر معیشت باشد، استعدادها به فعلیت نمیرسد. وقتی به رتبهبندی میرسیم به هر طریقی هست باید آن را اجرا كنیم. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته 13.4 درصد كل بودجه بوده است و امسال 8.8 درصد بودجه است. یعنی در یك سال 6.4 درصد كسری بودجه داشتیم. كشورهای پیشرفته دنیا در این مورد شوخی نمیكنند. در هیچ كشور پیشرفتهای سهم آموزش و پرورش از 20 درصد بودجه كل كشور كاهش پیدا نكرده است.
وزیر پیشنهادی دولت رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدد بودجه آموزش و پرورش بالا رفته اما نسبت پایین آمده است. اگر نسبت پایین نمیآید بحث امروز ما این نبود كه نمیتوانیم رتبهبندی را اجرایی كنیم. رتبه بندی قانون امروز و دیروز نیست. بحث رتبهبندی در سال 1390 در سند تحول، در 1392 در سیاستهای ابلاغی رهبری و در برنامه پنجم توسعه سال 95 به آن اشاره شده است. ما رتبه بندی معلمان را عقب انداختیم. باید این مسئله را از اساس حل كنیم. معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد. اگر قرار است معلم روی فكر و شخصیت كودك و نوجوان كار كند نباید دغدغه معیشت داشته باشد.
وی افزود:دانشآموزان نخبه این نظام كه علاقهمند به معلمی هستند، ساختار ندارند. پرنسل آموزش و پرورش كه 40 درصد دولت را به خود اختصاص میدهند تنها بخشی از دولت هستند كه فیش حقوقیشان از حكم كارگزینی آنها كمتر است. اگر این نگاه وجود نداشت، دانشگاه فرهنگیان دست چندم نبود. سهم بودجه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی 40 درصد دانشگاه تهران نیست. تهران مهم است اما دانشگاه فرهنگیان از همه جا مهم تر است و به لحاظ بودجه و هیئت علمی ضعیف است. نسبت استاد به دانشجو نزدیك 80 به یك است. انتظا دارید چه اتفاقی بیفتد؟ سهمیه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان باید از 20 هزار به 50 هزار برسد. این یعنی ساختار.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینكه یك مدیر تحول گرا هستم، گفت: نقشه تحول در دست بنده است. آموزش در كنار پرورش در عرض هم هستند. آموزش فدای پرورش نخواهد شد. موظفم سند تحول را اجرا كنم. مجلس باید سال به سال از من سوال كند. وقتی در مركز پژوهشها بودم، 25 گزارش سیاستی در مورد آموزش و پرورش منتشر كردم.
فیاضی گفت: آموزش و پرورش و اساسا دولت فعلی اولین دولتی است كه در گام دوم تشكیل شده است. بنابراین در همه اجزای آن باید یك نگاه چهل ساله وجود داشته باشد. یعنی باید بگویم كه بعد از 10 یا 15 سال چه اتفاقی میافتد. ناراحتی نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش از دولت به حق است اما نكته اینجاست كه باید كلان نگاه كنیم چرا كه بحث یك وزارت خانه با 60 میلیون جمعیت مطرح است. بنده مطرح نیستم.
دانشآموزان ما در 22 ماههای اخیر سه درصد چاقتر شدهاند
ما در شرایط كرونایی به سر میبریم. دو سال و اندی است كه كلاس درس تشكیل نشده است. دانشآموز از نعمت حضور معلم بیبهره است. در بسیاری از مناطق به دلیل نبود زیر ساخت بازمانده از تحصیل داریم. دانشآموزان ما به لحاظ روحی و جسمی صدمه دیدند. هر دانشآموز ما در روز 5 هزار قدم كمتر برمیدارد. دانشآموزان ما در 22 ماههای اخیر سه درصد چاقتر شدهاند.
180 هزار معلم كم داریم و هر سال 10 هزار معلم به این تعداد اضافه میشود
آموزش و پرورش اولویتهایی دارد كه صدر آن بحث رتبه بندی معلمان است. رتبهبندی پول پاشی نیست بلكه ایجاد تناسب منطقی بین علم و نظام پرداخت است. من مجری قانون هستم. هر تصمیمی كه مجلس بگیرد، باید آن را به بهترین نحو انجام دهم. بحران امروز وزارت خانه كمبود نیروی انسانی است. 180 هزار معلم كم داریم. هر سال 10 هزار معلم به این تعداد اضافه میشود و دلیل است 20 هزار ورودی دانشگاه فرهنگیان است و میزان بازنشستگی 30 هزار است یعنی تراز منفی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: اگر یك اتفاق رخ دهد می توانیم در قالب حق التدریس از ظرفیتهای خوب آموزش و پرورش استفاده كنیم موضوع مورد توجه این است چرا پرداختی های حق التدریسی چند ماه بعد انجام می شود؟ پرداخت این موضوع باید در آخر هر ماه انجام شود.
وی افزود: در این 22 ماه كه تدریس های به صورت غیرحضوری بود بسیاری از معلمان و خانواده ها دچار مشكل شدند. به این موضوع نیز باید توجه كنیم. ما می توانیم با استفاده از ظرفیت حق التدریسی مشكل نیروی انسانی را برطرف كنیم اگر ردیف بودجه تخصیص یافته برای پرداخت ماهیانه باشد این موضوع رفع می شود.
وی گفت: متاسفانه معوقات فرهنگیان چند ماه چندماه عقب می افتد ما باید توجه كنیم ساماندهی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان امر مهم است و با رفاه آنها ارتباط دارد فرهنگیان باید در طول خدمت از این رفاهیات بهره مند شوند اكنون 96.5 درصد از بودجه آموزش و پرورش هزینه پرسنل می شود ولی برای رفاهیات عددی وجود ندارد كه این صندوق می تواند كمك كند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته 980 هزار بازمانده از تحصیل داشتیم كه اغلب در مناطق محروم بودند. ما در وزارتخانه قرارگاه محرومیت زدایی ایجاد خواهیم كرد و برای آن دستیار ویژه هم انتخاب می كنیم.
فیاضی در بخش دیگر عنوان كرد: تمركززدایی بحث بسیار مهمی است تحول باید از پایین به بالا باشد در این حوزه تمركززدایی باید به این تحول از پایین به بالا توجه داشته باشیم به عقیده من تحول باید در كلاس درس رخ بدهد در واقع ما باید مدیریت ستادی را به مدیریت شبكه ای تبدیل كنیم و در هر استان شبكه ای معلمان خلاق پیدا كرده و آنها را فعال كنیم و صرفا ما تنظیم گر و حمایت گر باشیم.
فیاضی گفت: قوانین حوزه آموزش و پرورش نیازمند به روزرسانی است بسیاری از قوانین مانند قانون ورزش اجباری برای سالیان گذشته است.
در فرآیند چاپ و توزیع كتاب درسی فعالیت داشته ام
وی گفت: لازم است به برخی مباحثی كه در خصوص من گفته شده توضیحاتی ارائه دهم. عده ای گفتند من در مدرسه نبوده ام من 7 سال در مدرسه فعالیت داشتم عده ای گفتند من از خانواده آموزش و پرورش نیستم دوستان در این خصوص باید بگویم كه آموزش و پرورش ابعادی دارد كه اگر وزیر متخصص آن نباشد موفق نخواهد بود. از جمله این ابعاد معلم كلاس درس، فهم دانش آموزش، كمك درسی، شناخت ستادی، فرآیند چاپ و توزیع كتاب درسی و ... است كه بنده در این موارد توفیق حضور و فعالیت داشته ام. بنده در كسوت معلمی سالها فعالیت داشتم و در حوزه محتوای پژوهش درسی و موارد كمك درسی نیز فعال بودم همچنین در خصوص زیر ساختها و مباحث فنی از دانشگاه تهران مهندسی عمران دارم و بر 40 ساختمان در تهران نظارت كردم. چگونه می گویند با كار ستادی آشنا نیستم زمانی مدیركل بودم و همچنین عضو هیات مدیره افست در حوزه سیاستهای كلان نیز تا امروز پژوهشهای مجلس فعالیت داشتم.
25 سال طلبگی كردم
وی افزود: برخی می گویند من در حوزه انتصابات قولهایی داده ام تكذیب می كنم هیچ قولی نداده ام فقط قول دادم كلاس دانش آموزش در مناطق كشور بدون معلم نباشد من به دنبال مباحث گروهی خانوادگی و فردی نیستم می گویند از تجارب دیگران استفاده نمی كنم این در حالی است كه من دو اتاق فكر تشكیل خواهم داد و از نظرات تمام وزیران سابق استفاده خواهم كرد. در اتاق دیگر نیز از صاحب نظران این حوزه استفاده خواهم كرد.
وی گفت: من 25 سال طلبگی كردم و در خصوص مدرك تحصیلی دو امتحان جامع و تدوین رساله را پشت سرگذاشتم.
فیاضی در پایان تاكید كرد: از شما نمایندگان مجلس می خواهم این اعتماد را به اینجانب داشته باشید تا بتوانم سند تحول را اجرایی كنیم.
منبع: ایسنا