سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از مخالفت اكثریت اعضای این كمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد.
رضا حاجیپور در جلسه علنی صبح امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی صلاحیت و برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در كمیسیون آموزش و تحقیقات، به ارایه گزارش این كمیسیون پرداخت و بیان كرد: مدرك كارشناسی ایشان مورد تایید قرار گرفته، ولی ایشان فاقد مدرك دكتری میباشد. علیرغم جامعیت، واقعگرایی و انسجام در برنامههای ایشان شاخصهای كمی و سنجشپذیر و زمانبندی شده در برنامههای ایشان ذكر نشده است. بین اهداف، راهبرد و رویكردها در برنامه ایشان مرزبندی دقیقی وجود ندارد.
وی در ادامه اظهار كرد: براساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامههای ایشان با اسناد بالادستی حكایت از آن دارد كه 36 درصد برنامههای پیشنهادی ایشان با احكام فوقالذكر منطبق بوده و 54 درصد همسو میباشد و 10 درصد از احكام را در بر نمیگیرد. ایشان از جامعه بزرگ معلمان نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارد.
حاجی پور، متن كامل گزارش كمیسیون آموزش و تحقیقات را به شرح زیر قرائت كرد:
« هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام؛
مستند به ماده (202 ) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامههای ارائه شده آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه كشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (630 مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بكار و همچنین حساسترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان كشور است. پرواضح است مدیریت مجموعهای با حدود یك میلیون نیروی انسانی فرهیخته كه به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.
خوشبختانه با تاكیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریلگذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است كه نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش كشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامههای اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.
با توجه به اهمیت مو ضوع، كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود كه نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد:
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
با توجه به نامه شماره 202778 مورخ 22/ 8/ 1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صوورت گرفته این كمیسیون از مدرك تحصویلی جناب آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرك كارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مركز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه، به استناد مصوبه 503 مورخ 5/ 6/ 1381 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنا یت به مفاد صورت جلسات مورخ 26/ 11/ 1390 ،2/2/ 1393 ،16/ 12/ 1394 و 11/ 4/ 1397 كمیسیون خبرگان بدون مدرك دانشگاهی و كسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرك كارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرك دكتری می باشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در كمیسیون
1- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء كیفیت آموزش
2- تمركز زدایی و توسعه مشاركت، تنظیمگری و مدرسهمحوری
3 -هوشمندسازی و استفاده حداكثری از فناوریهای نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت
4- تقویت آموزشهای مهارتهای زندگی و شغلی برای دانشآموزان و آموزشهای فنی و حرفهای متناسب با آمایش سرزمین
5- ارتقاء كیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
6- اصلاح ساختارها و فرایندهای اجرایی، اداری و مالی
7- ارتقاء معیشت، منزلت و كرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان
8- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیتهای پرورشی دانشآموزان
9- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهرهوری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی
10- توجه و تمركز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی
11- ارتقاء جایگاه بینالمللی آموزش و پرورش از طریق افزایش كیفیت آموزش، توسعه همكاریهای بینالمللی و مشاركت فعال، الهامبخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقهای حوزه تعلیم و تربیت
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی كه در برنامههای وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص های كمی، سنجشپذیری و زمانبندی در برنامههای ایشان ذكر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویكرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حكایت از آن دارد كه 36 درصد برنامههای پیشنهادی با احكام فوقالذكر «منطبق» و 54 درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 10 درصد از احكام اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان كشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیتهای پژوهشی بویژه در مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی می باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب ها و مشكلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشتهاند و راهكارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار میرفت با توجه به سابقه مسوولیت در مركز پژوهشهای مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهكارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهكارها اعلام نمودند ولی كارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیتهای ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.
نتیجهگیری و نظر نهایی كمیسیون
ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم حضرت آیت الله دكتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اكثریت آراء مخالفت نمود.»
منبع: ایسنا