پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

زلفی گل: مشی و منش شهید چمران و شهید سلیمانی الگوی مدیریتی بنده است

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری تاكید كرد: بنده تلاش خواهم كرد تا نظام سنجش و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان به منظور توجه به پژوهشهای مبتنی بر نیازهای جامعه ایجاد كنم.

1400/06/03
|
07:15

محمدعلی زلفی گل در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس ضمن تشریح برنامه های خود جهت تصدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان كرد: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی باشد چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حركت نكند یقینا عاقبت به خیر نمی شود.

وی در ادامه گفت: به عنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران، شهید سلیمانی و شهدای هسته ای كشور می دانم چرا كه این عزیزان عاقبت به خیر شدند. چون مسیر آنها در راستای اهدف نظام بود. این بزرگان مردمی بودند همه را خودی می پنداشتند مردمی را از هر قشری با هر فرهنگ و زبانی دوست داشتند و خادم مردم بودند در مراسم تشییع سردار سلیمانی بیش از 30 میلیون نفر حضور یافتند و دلیل این حضور پر رنگ این بود كه ایشان همه مردم را دوست داشتند و خادم همه بودند نهایت تلاشم را می كنم تا مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را الگوی خودم در هر مسئولیتی قرار دهم.

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: اولین حكم مدیریتی كه دریافت كردم در سن 42 سالگی برای ریاست دانشگاه بود؛ در دوران فتنه 88 بنده اجازه ندادم به هیچ یك از دانشجویان دانشگله بوعلی سینای همدان آسیبی وارد شود. همه می دانند این دانشگاه بین 13 تا 15 هزار جمعیت دانشجویی دارد و یكی از سیاسی ترین دانشگاه های كشور است. بنده فتنه 88 را به گونه ای مدیریت كردم كه هیچكس آسیبی ندید. فتنه 88 سرآغاز مشكلات خارجی برای ما شد و دشمن نسبت به براندازی نظام به خیال خام خود امیدوار شد. چگونه می توانم با كسانی كه به كشور آسیب زدند در یك خط باشم؟

وی در ادامه تاكید كرد: ادب حكم می كند اگر كسی آبروی خود را از طریق نظام كسب می كند در مواقع حساس آبروی خود را برای نظام هزینه كند. با كسانی كه در بزنگاه های نظام و انقلاب سكوت كردند و آبروی خود را به خطر نینداختند نمی توانم هم خط باشم. سیاستمداران آمریكا بدانند كه دست سردار ما را قطع كردند و كمترین هزینه آن قطع كردن دست آنها از منطقه خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات علمی نمایندگان گفت: یكی از افتخارات كشور دارا بودن رتبه اول در منطقه است برج تولید علم كشور در منطقه خودنمایی می كند برخی از سالها رشد علمی ایران 13 برابر متوسط رشد علمی دنیا بوده است؛ باید قدر دانشمندان و دانش پژوهان خود را بدانیم. رهبری بارها به موفقیت علمی كشور افتخار كردند؛ نباید به خود اجازه دهیم تا نتیجه دستاوردهای دانشمندان را زیر سوال ببریم. هم علم و هم فناوری و هم تكنولوژی خوب است اما باید بدانیم كه زیربنای فناوری علم است كه حاصل زحمات اساتید و دانشجویان كشور است.


وی در ادامه گفت: اما فرمایش شما كاملا به حق است؛ تولید علم باید آثارش را در زندگی مردم نشان دهد. ما سه دسته تحقیقات داریم؛ بنیادی، كاربردی و توسعه ای. تاكنون تمام قوانین و مقررات ما در حمایت از تحقیقات بنیادی بوده است كه خروجی آن نیز مقالات علمی است اما اگر می خواهیم تقش دانشگاه در جامعه بروز و ظهور كند باید به سراغ تحقیقات كاربردی برویم. اگر به بنده اعتماد كنید برای ایجاد نظام های سنجش و انگیزشی جهت ترغیب دانشمندان برای انجام پژوهشهای مبتنی بر نیازهای جامعه گام برخواهم داشت. استادان و دانشجویان ما مقصر نیستند بلكه كار خود را به درستی انجام دادند. تاكنون قوانین و مقررات ما بوده كه این اجازه را به آنها نداده كه به سمت تحقیقات كاربردی حركت كنند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه خود گفت: اگر بخواهیم برنامه ای كاربردی و عملیاتی داشته باشیم باید سه اصل را مورد توجه قرار دهیم اول از همه اینكه سرمایه كشور اعم از مادی معنوی و انسانی وچار افت بها نشود بلكه هم افزایی داشته باشد. دوم اینكه آیندگان در برآوردن نیازهاشان با مشكل رو به رو نشوند و در كنار وضعیت های نسبی به مزیتهای ایجادی نیز توجه داشته باشیم و سوم اینكه محیط زیست مادی، معنوی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی كشور آسیب نبیند. بنده با توجه به مباحث مذكر برنامه خود را آماده كردم.

وی افزود: بخش اول برنامه بنده مربوط به دانشگاه و ارتباط ِآن با آرمانهای جامعه است. این دانشگاه است كه باعث تحقق آرمان های یك جامعه می شود چرا كه تحقق آرمان های جامعه بدون علم و دانش مقدور نیست به همین دلیل دانشگاه ها مورد توجه ویژه هستند.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: برای اینكه دانشگاه ها بتوانند آرمان های یك جامعه را محقق كنند باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم رهبری و سند دانشگاه اسلامی گام بردارند. مجلس شورای اسلامی با ارائه قانون هیات های امنای دانشگاه ها خدمت بینظیر به دانشگاه ها كرده است و باید از این اعتماد به بهترین نحو استفاده شود. بنده قول می دهم از پتانسیلهای هیات های علمی دانشگاه ها بیشترین استفاده كنم و در كنار ظرفیت قانونگذاری از بعد نظارتی هیات امنا استفاده كنم علم نور و شفافیت است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینكه از پتانسیل هیئت‌های امنا بیشتر استفاده خواهیم كرد گفت: در حال حاضر تراز ظرفیت قانونگذاری هیئت‌های امنا استفاده می‌شود كه بعد نظارتی آنها را هم فعال خواهیم كرد.

وی در رابطه با این كه چگونه دانشگاه را از پلشتی و نادرستی دور كنیم گفت: باید شفافیت را در وزارت علوم توسعه دهیم چون با توسعه شفافیت از پلشتی ها پیشگیری خواهد شد. به جای اینكه فرهنگ مچ‌گیری را توسعه دهیم باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را دنبال كنیم.

زلفی گل گفت: از جمله كارهای دیگر برای تحقق اهداف بلند وزارت علوم تعامل و هم افزایی با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از ظرفیت آنها است. اگر وزیری تعامل مناسبی با شما داشته باشد می‌تواند از ظرفیت آنها برای ارتباط دانشگاه و وضعیت و مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی نهایت استفاده را ببرد.

وزیر پیشنهادی علوم در رابطه با بخش آموزش گفت: مشكل موجود در جامعه عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف تحصیلی است و در حال حاضر استعدادها به طور متناسب توزیع نمی شود كه در آینده مشكل ایجاد می‌كند. در رشته‌های علوم انسانی تقاضا كم شده در صورتی كه پایه و اساس علم رشته های علوم انسانی و پایه است كه این بخش سیاست‌های فرابخشی لازم دارد كه با تعامل و كمك بخش های آموزشی و تحقیقات وزارت بهداشت و وزارت علوم و... باید چاره ای اندیشید چون این بخش نیاز به عزمی فرابخشی دارد.

وی گفت: از جمله مشكلات دیگر آموزشی به روز نبودن سرفصل ها و نادیده گرفتن توانایی ها است كه باید به روز رسانی شود. همچنین باید آموزش های مهارتی را جدی بگیریم و در این راستا دانشگاه های علمی- كاربردی مورد توجه ویژه ما خواهد بود كه باید در كل كشور آنها را توسعه داد.

وی افزود: جزء برنامه‌های من است كه برای موسسه پژوهش و آموزش عالی تعریف جدیدی تهیه كنم. باید بدانیم كه دانش آموخته های ما بعد از اتمام تحصیلاتشان كجا شاغل هستند. وزارت علوم باید سرلوحه باشد.

زلفی گل یادآور شد: یكی از مشكلات دیگر در آموزش عالی توجه ناشایست به تحقیقات بین رشته‌ای است كه باید سیاست گذاری خاصی انجام گیرد و حتماً در دستور كار ما قرار دارد.

زلفی گل با اشاره به اینكه بخش بعدی سیاست‌گذاری پژوهشی است، گفت: یكی از سوالات نمایندگان مخالف هم این بود كه نقش دانشگاه های ما در جامعه اسلامی كمرنگ است. بنابراین از پتانسیل جهان اسلام استفاده خواهیم كرد.

وی افزود: ما برای رشته ها ماموریت عام و خاص تعریف نكرده‌ایم و سعی می‌كنیم برای آنها مأموریت عام و خاص تعریف كنیم تا از لحاظ علمی و دانش در دنیا همچون خورشیدی بدرخشیم.

زلفی گل در رابطه با برنامه هایش در بخش فناوری گفت: خوشبختانه پارك‌های علمی و فناوری توسعه خوبی داشته‌اند اما نهایت تلاشمان را داریم كه در برنامه هفتم توسعه كشور خلأهای قانونی موجود برای توسعه آنها را اصلاح كنیم و امكان حفظ و حمایت ویژه از بخش فناوری و دانش پایه ایجاد شود. یكی از مشكلاتی كه الان در زمینه فن آوری وجود دارد این است كه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید شركتهای دانش بنیان را تایید كند.

وزیر پیشنهادی علوم بیان كرد: ما باید دنبال نوآوری باز باشیم كه در دستور كار ما خواهد بود.

وی در رابطه با برنامه ها برای بخش فرهنگی گفت: واقعیت این است كه علم و فناوری جدید با خود فرهنگ جدیدی ایجاد می كند چه بخواهیم و چه نخواهیم فضاهای مجازی فرهنگ خاص خود را به همراه خواهد داشت. اگر در پی پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی هستیم باید بر روی علم و فناوری سرمایه گذاری كنیم و اگر می‌خواهیم فناوری كشورهای مسلمان، ایران را الگوی خود قرار دهند باید دانش و فناوری را توسعه دهیم و همچنین باید از انجمن های فرهنگی نهایت استفاده را كنیم.

منبع:ایسنا

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی