پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

سازوكار ارتقای كیفی خدمات مسافر و بار ناوگان هوایی كشور تعیین شد

نمایندگان مردم در مجلس شركت‌های هواپیمایی را مكلف كردند نحوه فعالیت و ارائه خدمات خود را مطابق دستورالعمل مصوب شورای عالی هوایی تنظیم و منطبق كنند.

1402/08/29
|
11:28

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه 29 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با جزء (1) و (2) بند الحاقی بند (ث) ماده 57 اصلاحی لایحه مذكور با 161 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن موافقت كردند.

عباس گودرزی در مخالفت با جزء (1) و (2) بند الحاقی بند (ث) ماده 57 گفت: وزارت راه مكلف است مطابق دستورالعمل مصوب شورای عالی هوایی مقرراتی را تنظیم كند، در صورتی كه این جزء وظایف وزارتخانه محسوب می‌شود و نیازی به عنوان شده آن در این بند لایحه نبوده، امروز مسائلی همچون مسكن از اولویت‌های بررسی این وزارتخانه است، باید این موارد بررسی شود. آقای رئیسی در تعجب هستم چنین وزرایی را برای وزارتخانه‌ها انتخاب می‌كنید.

وی همچنین با محكومیت جنایات اسرائیل و شلیك به بیمارستان غزه گفت: رژیم غاصب صهیونیست ابتدا حمله به بیمارستان غزه را نپذیرفت اما امروز با حملات متعدد به این بیمارستان نشان داد كه با آمریكا همدست است.

محمدرضا احمدی در موافقت با جزء (1) و (2) بند الحاقی مذكور گفت: سازمان هواپیمایی كشور به دلایل مختلف نیازمند نظارت و همكاری با شورای عالی هوایی كشور است، تلاش سازمان هواپیمایی كشور در بخش مسافر و باربری باید در جهت كسب رضایت مردم باشد، هرچند پاسخی برای مردم در این حوزه ندارد.

سیدكاظم دلخوش اباتری طی اخطاری به جزء (1) و (2) ماده الحاقی مذكور از ماده 57 گفت: این بند مغایر با اصل 85 است و می‌گوید سازمان هواپیمایی ضوابط خود را بازنگری كند و در شورای عالی هواپیمایی آن را تنظیم كند.

دكتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار دلخوش یادآور شد: در اینجا منظور از مقررات و آیین‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌های اجرایی است و از قواعدی است كه سازمان هواپیمایی مسئولیت آن را هم از جهت سازمان بین‌المللی و هم به جهت وظایف ذاتی خود برعهده دارد. بر همین اساس مغایرتی با اصل (85) قانون اساسی ندارد.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت جزء (1) و (2) ماده الحاقی مذكور عنوان كرد: در این حكم خلأ قانونی نیست، در حال حاضر تمام وظایف عنوان شده بر اساس وظایف دستورالعمل یاد شده است. قبلاً هم در قوانین بوده است و در حال حاضر مجدداً این مسئله در برنامه تكرار شده است، چرا؟ شورای عالی هواپیمایی نسبت به ارائه خدمات باید رسیدگی كند. جزء (1) و (2) ماده الحاقی ماده 57 جزء قوانین زائد است و نیازی به آوردن آن در برنامه نبوده است.

سیدالبرز حسینی عضو كمیسیون تلفیق برنامه هفتم گفت: خوشبختانه رئیس مجلس در این راستا صاحب نظر است. اگر جز (1) و (2) حكم زائدی بودند در صحن آورده نمی‌آمد و در این حكم مطرح نمی‌شد. شركت هواپیمایی كشور را موظف كردیم آنچه جزء وظایفش است با نظارت و بازنگری انجام دهد، در موضوعاتی همچون نرخ بلیت هواپیما، خدمات‌دهی شركت‌های هواپیمایی، تأخیر در پروازها از مسائلی هستند كه هر ساله تكرار می‌شوند، در این حكم آمده شركت هواپیمایی موظف است نسبت به وظایف خود بازنگری داشته و تنظیم‌گری درستی نسبت به عملكرد خود داشته باشد.

بر اساس جزء (1) بند الحاقی بند (ث) ماده 57 اصلاحی؛ به منظور تقویت و ارتقای كیفی خدمات مسافر و بار ناوگان هوایی كشور سازمان هواپیمایی كشوری حداكثر شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون:

1- ضوابط ناظر بر تأسیس، فعالیت، نحوه اداره و نظارت بر شركت‌های هواپیمایی را به تفكیك بار و مسافر بازنگری نموده و پس از تصویب در شورای عالی هواپیمایی ابلاغ می نماید.

بر اساس جزء (2) بند الحاقی بند (ث) ماده 57 اصلاحی؛ شركت‌های هواپیمایی مكلفند نحوه فعالیت و ارائه خدمات خود را مطابق دستورالعمل مصوب شورای عالی هوایی تنظیم و منطبق نمایند. سازمان هواپیمایی كشوری موظف است نسبت به نظارت مستمر بر مجموعه فعالیت‌ها و خدمات شركت‌های فوق و ارزیابی مخاطرات حاصل از مغایرت های احتمالی و ابلاغ اقدامات اصلاحی به این شركتها اقدام نماید. پس از انقضای مهلت مندرج در دستورالعمل یاد شده ادامه فعالیت شركتهای فاقد صلاحیت منوط به انجام اقدامات اصلاحی و حصول شاخص‌های مورد نظر می‌باشد به نحوی كه حداكثر تا پایان سال سوم برنامه این شركت‌ها از طرق مختلف از جمله ادغام انحلال و یا توسعه خدمات به سطح كیفی مندرج در دستورالعمل مصوب نایل گردند./
منبع: خبرگزاری خانه ملت

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی