پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

ارجاع اهداف كمی سنجه‌های عملكردی ترانزیت و اقتصاد دریامحور به كمیسیون تلفیق

نمایندگان مردم در مجلس مفاد مربوط به سنجه‌های عملكردی ترانزیت و اقتصاد دریامحور برنامه هفتم توسعه را به كمیسیون تلفیق ارجاع دادند تا جزئیات آن با توجه به ظرفیت‌های كشور اصلاح شود.

1402/07/23
|
11:04

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یكشنبه 23 مهر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ارجاع ماده 56 این لایحه به كمیسیون تلفیق در خصوص گذر (ترانزیت) و اقتصاد دریامحور موافقت كردند.

احمد امیرآبادی فراهانی در مخالفت با جزئیات اهداف كمی سنجه‌های عملكردی گذر (ترانزیت) و اقتصاد دریامحور گفت: بخش عمده پیش‌بینی‌های كمیسیون تلفیق در خصوص سنجه‌های ترانزیتی افزایش 50 الی 70 درصدی نسبت به پیش‌بینی‌های دولت دارد لذا چنین افزایشی قابل توجه بوده و جای سوال دارد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: دولت در خصوص گذر زمینی پیش‌بینی 30 میلیون تنی دارد اما كمیسیون این عدد را به 50 میلیون تن افزایش داده كه دور از ذهن بوده و منطقی نیست بنابراین چنین تغییراتی برنامه را غیرقابل تحقق كرده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با جزئیات ماده 56 لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: كشورمان برای درآمدزایی از محل ترانزیت و اقتصاد دریامحور ظرفیت‌های قابل توجهی دارد لذا اگر به میزان تحقق معمول در برنامه‌های گذشته، مفاد پیش‌بینی شده عملیاتی شود نیز برای كشور دارای اهمیت است.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس تصریح كرد: متأسفانه برای حوزه ریلی در كشور اهمیت قائل نشده و این در حالی است كه این امر سبب كاهش تلفات جاده‌ای، كاهش تصادفات و حتی كاهش مصرف سوخت می‌شود. در این راستا باید یادآور شد ما مشكلی در قانونگذاری نداریم بلكه مشكل در عزم و اراده مجریان است.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص جزئیات ماده 56 لایحه یاد شده گفت: اعتقاد داریم ظرفیت‌های ترانزیتی كشور خصوصا در حوزه حمل بار طی سال‌های گذشته عملاً مغفول مانده است و این در حالی است كه توسعه ترانزیتی می‌تواند برای كشور منابع ارزی ایجاد كند و جایگاه ایران در حوزه مسیرهای ترانزیتی را ارتقاء دهد.

وی اظهار كرد: نباید فراموش كرد كه درآمدزایی و اهمیت جغرافیای سیاسی در این حوزه قابل تأمل است اما برای افزایش ظرفیت ترانزیتی كالا از 12 میلیون تن كنونی به 30 میلیون تن نیاز به سرمایه‌گذاری حدود 20 میلیارد دلاری است و پیش‌بینی كمیسیون تلفیق برای 50 میلیون تن نیاز به افزایش این رقم به میزان 20 میلیارد دلار دیگر دارد كه سبب خواهد شد برنامه قابل اجرا نباشد و هدف‌گذاری‌ها محقق نشود.

سیدالبرز حسینی در رابطه با جزئیات اهداف كمی سنجه‌های عملكردی گذر (ترانزیت) و اقتصاد دریامحور گفت: باید بدانیم بخش عظیمی از تحقق اهداف پیش‌بینی شده در فصول گذشته برنامه هفتم نیاز به عملیاتی شدن مفاد ماده 56 دارد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس بیان كردك كل ترانزیت ریلی در 10 سال گذشته به 1.5 میلیون تن نمی‌رسد و همچنین در حوزه جاده‌ای این رقم 12 میلیون تن است و این در حالی است كه كل ترانزیت اطراف كشور 500 میلیون تن بوده كه در یك ارزیابی می‌توان دریافت عملاً ما بهره‌ای از این ظرفیت نمی‌بریم.

وی تأكید كرد: دولت اعداد و ارقامی در خصوص تحقق مفاد كمی ترانزیت و اقتصاد دریامحور مطرح می‌كند كه سبب مشوش شدن اذهان می‌شود لذا باید توضیح دهد و در این خصوص جزئیات بیان كرد زیرا ما ظرفیت‌های بی‌شماری داریم كه با هماهنگی نظامات اداری و توجه به زیرساخت‌ها می‌توان به 30 میلیون تن رسید.

بر اساس این گزارش سیدمحمد مولوی در اخطار قانون اساسی با اشاره به اصول 48، 110 و 111 گفت: در بند (ت) ماده 112 برنامه ششم توسعه دولت را مكلف كردیم اروند را لایروبی كند اما اكنون عمق دهانه اروند از 10 متر به 2.5 متر رسیده و این در حالی است كه در برنامه هفتم در این راستا هدفی پیش‌بینی نشده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس اظهار كرد: دولت اكنون مدعی است می‌خواهد افزایش ترانزیت در كریدور شمال به جنوب داشته باشد و این در حالی است كه اروند رود به عنوان یك آبراهه بین‌المللی و همچنین بهمنشیر و كارون در برنامه هفتم مورد توجه قرار نگرفته است؛ در اروندرود 4 بندر و 4 گمرك وجود دارد لذا اگر برای آنها اهدافی پیش‌بینی نشود نمی‌توان افزایش ترانزیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: با این رویه اروندرود مشكلات زیست محیطی و اقتصادی پیدا كرده و بنادر و گمركات خوزستان تعطیل می‌شود؛ متأسفانه اروندرود به عنوان یك آبراهه بین‌المللی اكنون به یك مخزنی از منجلاب تبدیل شده است.

دكتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار قانون اساسی نماینده مردم آبادان گفت: در برنامه ششم عنوان شده اروندرود بین‌المللی است لذا نمی‌توان در خصوص این امر یك طرفه تصمیم گرفت؛ در واقع ما باید با كشور همسایه هماهنگی انجام دهیم. البته شكی در خصوص ذكر كردن لایروبی اروندرود در برنامه وجود ندارد لذا عین برنامه ششم در برنامه هفتم نیز به این موضوع توجه خواهد شد و در اولویت قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: نباید فراموش كنیم عدم اجرا در این خصوص مربوط به عدم توجه دولت نبوده بلكه باید موضوعات حقوقی و بین‌المللی این امر با همسایه رفع شود كه بتوان لایروبی را انجام داد./
منبع: خبرگزاری خانه ملت

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی