پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

فاطمی‌امین: شاهد كاهش فوتی‌های ناشی از تصادفات هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت كه تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات از سال 1392 تا 1400 به یك چهارم رسیده و علی‌رغم افزایش بیش از 70 درصد وسائل نقلیه شاهد كاهش فوتی‌های تصادفات هستیم.

1401/11/11
|
11:13

سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به سوال حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا پاسخ داد، این نماینده از وزیر پرسید كه « برابر گزارش رئیس پلیس راهور كشور در تصادف زنجیره ای اخیر 59 خودرو در شهرستان بهبهان، ایربگ هیچ كدام از 59 خوردو تصادفی باز نشده است، در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا اراده‌ای برای برخورد با سازندگان ارابه های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟»

وی توضیح داد: در ابتدا لازم است این خبر خوب را بگویم كه از سال 1392 تا سال 1400 تعداد كشته‌ها در تصادفات به یك چهارم رسیده است طبق آمار مركز آمار در سال 1399 در هر 100 تصادف، 4.4 فوتی و این عدد در سال 1400 یه یك رسیده است. البته كه یك نفر كشته و فوتی تصادفات هم زیاد است.

وی ادامه داد: با وجود این‌كه 70 درصد از وسائل نقلیه افزایش پیدا كرده است اما شاهد كاهش تعداد فوتی‌های تصادفات هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌كه تصادفات عوامل مختلفی دارد، گفت: علت 49 درصد از تصادفات عامل انسانی، 36 درصد جاده و 15 درصد خودرو است؛ در طول 10 سال گذشته كارهایی از جمله ترمز ضد قفل یا ای بی اس انجام شده است. زمانی كه در ستاد تبصره 13 بودم خودم پیگیر تصویب الزام ترمز ضد قفل بودم كه این از سال 1390 اجباری شد و از سال 1393 هم كیسه هوا اجباری شده و به تدریج در طول 10 سال اقداماتی صورت گرفت.

فاطمی امین با بیان این‌كه به سمت كاهش كشته‌های ناشی از تصادفات حركت می‌كنیم، به موضوع تصادف جاده بهبهان - رامهرمز اشاره و اظهار كرد: در دی‌ماه سال گذشته مه غلیظی در جاده بهبهان – رامهرمز به صورت ناگهانی ایجاد شد و 58 خودرو تصادف كردند اولین خودرو كامیونی بود كه با یك دستگاه النترا تصادف كرد و كیسه هوای آن خودروی خارجی باز نشد. در این حادثه ناگوار از 58 خودرو، 38 خودرو سواری بوده است كه فقط 10 تا از آنها فقط كیسه هوا داشتند.

وی یادآور شد: بلافاصله بعد از این تصادف به همراه آقای مظلومی نماینده بهبهان سفری به آن منطقه داشته و از آن توقفگاه خودروهای تصادفی بازدیدی كردیم در حضور دادستان تاكید كردم كه هیچ خودرویی خارج نشود و وضعیت ایمنی و كیسه هوای خودروها بررسی شود. گزارش تهیه شد و در كمیسیون ایمنی راه‌های وزارت راه‌ مورد رسیدگی قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد: در همان زمان سردار اشتری رئیس وقت نیروی انتظامی مكاتبه‌ای داشته و هشت موضوع را مطرح كردم یك محور آن مربوط به ایمنی بود كه آن موارد را اجرایی كردیم.

فاطمی امین توضیح داد: ما در یك سال گذشته در 6 محور متمركز بر بهبود كیفیت و ایمنی اقداماتی را انجام دادیم اولین محور اصلاح بن‌سازها و پلت‌فرم‌ها است. ما خودروهایی با پلت‌فرم‌های قدیمی داریم كه به‌روز نیستند و ایمنی لازم را ندارند. باید حركت جدی برای تغییر پلت‌فرم صورت گیرد كه این كار انجام شده است. اقدام دیگر الزامی كردن استانداردهای ایمنی است كه با همكاری با سازمان ملی استاندارد اتفاقات خوبی را رقم زدیم كه از جمله آن محافظت از عابر پیاده است.

وی ادامه داد: ایجاد مراكز آزمون در كشور كاری است كه باید انجام شود متاسفانه زیرساخت كافی برای مراكز آزمون نداریم و باید خودروها برای آزمون به كشورهای دیگر روند در نتیجه تا یك سال این پروسه طول می‌كشد. بحث بعدی شبیه‌سازی‌های تصادف، كنترل كیفیت در حین تولید و همچنین استفاده از فناوری نوین در اتصال‌پذیری است كه می‌تواند پیشگیری قبل از تصادف كند.

وزیر صمت با اشاره مجدد به تصادف در جاده بهبهان گفت: این اتفاق در دی ماه سال گذشته رخ داد كه نتیجه عملكرد تولیدات 10 سال قبل بود لذا ما در اولین اقدام برای پیشگیری به سمت اصلاح بن سازه‌ها و پلتفرم‌ها در صنعت خودروسازی حركت كردیم. در خودروهای تولید جدید مثل ساینا و تارا 45 درصد فولاد آنها از استحكام بالا برخوردار است اما در بن سازه‌های خودروهای قدیمی مانند تیبا تولید از 10 درصد فولاد با استحكام برخوردار بود كه تولید آن امسال متوقف شده است. این یعنی هر اندازه روی تیبا و خودروهای قدیمی كار كنیم ایمنی بدست نمی اید.

فاطمی امین با بیان اینكه از سال جاری اسكن تشخیص زودهنگام تصادف روی یك خودرو نصب شده و به عملكرد هنگام تصادف كمك می كند، افزود: الزامی كردن استانداردها از دیگر اقدامات است؛ استاندارد پایداری ترمز مهم بوده كه با سازمان ملی استاندارد هماهنگ كردیم و در یك زمان‌بندی مشترك كه از اول مرداد ماه سال آینده تولید خودرو فاقد این سیستم ممنوع خواهد بود. از چند ماه قبل به خودروسازان اعلام كردیم كه موظف به اعمال این اصلاح هستند. یكی دیگر از اقداماتی كه در استاندارد خودروها اهمیت دارد محافظت از عابرپیاده است به این صورت كه وقتی عابرپیاده با خودرو تصادف می‌كند باید برای ایمن‌سازی جلوبندی و كاپوت تدابیری باشد كه آسیب كمتری به عابرپیاده وارد شود.

وی افزود: 28 درصد فوتی‌ها در تصادف با عابرپیاده است كه میانگین جهانی آن 22 درصد است. اجرای این استاندارد از اول مرداد الزامی شده و تمامی خودروهای جدید مجهز به آن هستند. تمامی موضوعات ایمن‌سازی نهایی شده و ابلاغ كردیم و رصد می‌كنیم كه اجرا شود. یكی دیگر از محورهای استانداردسازی راه‌اندازی مراكز آزمون برای حفاظت از عابرپیاده است كه یكی از آنها امسال و دیگری هم سال آینده راه‌اندازی می‌شود. این اقدام برای اولین بار تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود.

وزیر صمت گفت: ما آزمون برخورد تصادف در كشور نداریم؛ پیگیری ها صورت گرفت كه این پروژه با 27 درصد پیشرفت از پیمانكار بخش خصوصی تعهد گرفته تا آخر سال آینده راه‌اندازی كند این كار كمك می‌كند آزمون‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر انجام شوند؛ آزمون هدایت‌پذیری نیز از اوایل سال آینده عملیاتی می‌شود و با این كارها ضعف جدی در حوزه مراكز آزمون برطرف می شود؛ درباره شبیه‌سازی تصادف خودروسازان را موظف به اجرا كردیم. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علم و صنعت داشته كه در قالب آن ایجاد هرگونه تغییر در خودروها نیازمند برگزاری آزمون شبیه‌سازی تصادف است.

فاطمی امین ادامه داد: در صورت تولید هر خودرو باید صلاحیت و كیفیت آن نیز احراز شود كه این اقدام از ابتدای سال جاری با همكاری سازمان ملی استاندارد اجباری شده و پیگیری می‌كنیم كه خودروسازان هم در زمان تولید و هم حین تولید آن را اجرا كنند. برای فناوری‌های نوین و اتصال‌پذیری اقداماتی شده همچنین اسكن‌های قابل نصب در خودروها و تماس اضطراری از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود. عملكرد اینگونه است كه به محض وقوع تصادف پیامكی به مراكز اورژانس و پلیس ارسال می‌شود. با انجام این اقدامات بسیاری از چالش‌های حوزه تصادفات كاهش پیدا خواهد كرد.
منبع: ایسنا

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی