پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

فاطمی‌امین: بازار خودرو را از آشفتگی‌های ارزی نجات می‌دهیم

وزیر صمت بیان كرد: از ابتدای آبان‌ماه كه آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد 400 متقاضی تقاضای خود را اعلام كرده كه 27 مورد از آنها واجد شرایط اولیه بوده و چهار شركت ثبت سفارش انجام داده و اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرك است.

1401/09/22
|
11:22

سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال رشیدی كوچی پیرامون دلیل افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علی‌رغم دستور و تاكید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس شورای اسلامی بیان كرد: بحث شیرین خودرو باعث شده كه بنده مرتبا در مجلس حاضر شوم و توضیحاتی را به نمایندگان ارائه كنم. چهار عامل اصلی در قیمت خودرو موثر است؛ مهم‌ترین عامل عرضه و تقاضاست عرضه متاثر از تولید و واردات خودرو و تقاضا متاسفانه متاثر از نرخ ارز است. ما باید بین عرضه و تقاضا در این بازار تعادل ایجاد كنیم و هرچه بیشتر این تعادل ایجاد شود تلاطم در بازار كمتر می‌شود. در 8 ماهه اول سال جاری نسبت به 8 ماهه سال قبل 32 درصد عرضه خودروی سواری افزایش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار كرد: در آبان‌ماه 122 هزار خودروی سبك و سنگین تولید شده كه ركورد پنج سال گذشته را شكسته است. میزان تولید خودروهای سنگین 176 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر ما بر روی تولید متوازن متمركز شده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح كرد: سال گذشته سایر خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا حدود 70 هزار خودرو تولید كردند اما در سال جاری تولید آن ها به 200 هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا از 7 درصد به 15 درصد افزایش پیدا كرده است‌، دستاوردهای خوبی در حوزه تولید داشتیم و امروز شیب تولید خودرو افزایشی است. میزان تولید ایران خودرو در اوایل امسال هر هفته حدود 10 هزار دستگاه و سایپا هر هفته حدود 8 هزار دستگاه بود اما اكنون تولید ایران خودرو در هر هفته به 15 هزار خودرو و سایپا به 11 هزار خودرو رسیده است.

وی در ادامه تاكید كرد: گام دوم برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار بحث واردات خودرو است. اگر واردات محقق شود عرضه و تقاضای خودرو متعادل خواهد شد. از اوایل امسال بحث واردات خودرو به صورت جدی دنبال شد، استدلال هایی صورت گرفت و مجمع پذیرفت كه برای تنظیم بازار نیاز به واردات است. یك دغدغه در خصوص تامین ارز وجود داشت كه مذاكراتی با بانك مركزی صورت گرفت و حل شد. در ابتدای شهریور سال 1401 آئین نامه واردات خودرو مصوب شد، هیات تطببق سه ایراد را به آن وارد دانست و در دولت مرتفع شد. در اوایل آبان آیین نامه واردات خودرو نهایی شد.

وی افزود: در دوماه گذشته حدود 400 متقاضی درخواست خود را ثبت كردند. 27 متقاضی واجد شرایط اولیه بودند. 4 مورد ثبت سفارش انجام دادند و اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرك است. از آبان ماه كه آیین نامه واردات نهایی شد تا هفته آینده در كل دو ماه برای واردات طول كشید. كاری كه قبلا در دو سال طول كشید این بار در دوماه انجام شد.

فاطمی امین در ادامه خاطرنشان كرد: بر این اساس برخی از خودروها از قرعه‌كشی خارج شدند و با واردات خودروها، عرضه را افزایش خواهیم داد. به دلیل اینكه بین عرضه و تقاضا شكاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی 3 تا 4 سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است و هر زمان كه قیمت ارز افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با كاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز كاهش یافته است، به دلیل اینكه بین عرضه و تقاضا شكاف وجود دارد و در واقع افرادی برای حفظ ارزش پولشان و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید سكه و خودرو اقدام می‌كنند و خودرو به نادرستی تبدیل به كالای سرمایه‌ای شده كه نباید می‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان كرد: بنابراین اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید همان طور كه عرضه را افزایش می‌دهیم بر روی این موضوع نیز متمركز شویم و برای كاهش قیمت خودرو باید هر چه سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، خوشبختانه این طرح در دستور كار مجلس و كمیسیون تخصصی بوده كه تقاضا داریم در اسرع وقت تصویب شود تا سوداگری‌ها در بازار خودرو كاهش یابد. برای خودروهای شركت سایپا قرعه‌كشی نداریم و برای برخی از خودروهای ایران خودرو نیز این كار انجام شده و با روندی كه در تولید و واردات وجود دارد این موضوع حل خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست، این موضوع ناشی از آشفتگی نظام ارزی است. تلاطم ارزی بر روی فولاد و لوازم خانگی تأثیر نداشت زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم بنابراین قیمت فولاد تحت تأثیر شوك‌های ارزی قرار نگرفت و این یعنی اقتصاد مقاومتی، زیرا تاب آوری را افزایش دادیم تا با شوك‌های بیرونی قیمت‌ها به هم نریزد و همان طور كه توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگی‌های ارزی رها كنیم، با كمك شما نمایندگان نیز خواهیم توانست بازار خودرو را از آشفتگی‌های ارزی نجات دهیم.

وی در ادامه بیان كرد: ما 4 سال برای اصلاح این صنعت از شما نمایندگان زمان خواستیم و برنامه‌ای 3 مرحله‌ای تهیه كردیم كه اولین برنامه، تولید بوده كه محقق شده است و باید به ما فرصت داده شود تا برنامه مذكور را به مرور اجرایی و عملیاتی كنیم. در سال جاری 3 خودرو را از رده خارج كردیم و تا سال آینده نیز 12 خودروی جدید وارد بازار خواهد شد و در گذشته به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ یكی از چالش‌های عمده ما در صنعت خودرو تشكیلات شبه دولتی است و بخشی از آن با تغییر مدیران اصلاح خواهد شد و یكی از موضوعات دیگر واگذاری خودروسازان است كه از سال گذشته به این موضوع ورود كردیم و دو هفته گذشته مجوز اولین واگذاری شركت خودروسازی صادر شد و برای نخستین بار در كشور خودروهای ناقص فراخوان شدند و بیش از 100 پروژه كیفیت در حوزه خودرو در حال اجرا است و جایگزینی محصولات نیز اتفاق افتاد و سال آینده نیز اولویت‌هایی را نیز پیش‌بینی كردیم.

وزیر صمت گفت: تاكنون چالش‌های سد راه صنعت خودرو برون زا بوده است، مهمترین راهكار حل این مسئله افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

ادامه دارد...
منبع: ایسنا

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی