نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسیهای متعدد اسقاط خودرو را تعیین تكلیف كردند.
نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 9 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو با 192 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.
در ماده واحده این لایحه آمده است، ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 21/ 02/ 1401 و تبصره (2) آن به شرح زیر اصلاح و چهار تبصره به عنوان تبصره های (3)،(4) ، (5) و(6) به آن الحاق و تبصره (3) آن به تبصره (7) تغییر می یابد:
1- در ماده (10) قانون عبارت " مطابق با ماده (8) قانون هوای پاك مصوب 25/ 04/ 1396" بعد از عبارت " سن فرسودگی" اضافه شود.
2- متن زیر به انتهای تبصره (2) ماده (10) قانون الحاق شد:
در صورت عدم وجود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیكلت به اندازه كافی در سامانه اسقاط تحت مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت كه به تشخیص این وزارتخانه، منجر به اختلال در روند تولید گردد، تولید كنندگان خودرو یا موتورسیكلت می توانند با پرداخت یك و نیم درصد (1.5%) قیمت آن به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز شماره گذاری دریافت نمایند. منابع حاصل پس از گردش خزانه داری كل كشور بصورت صد در صد (100%) تخصیص یافته، صرف پرداخت یارانه سود و تسهیلات بانكی به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتور سیكلت فرسوده ( با اولویت موتور سیكلت و حمل و نقل عمومی ) خواهد شد . مسئولیت اسقاط خودرو در كشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند زمان اعتبار برای گواهی اسقاط تعیین نماید.
3- متن زیر به عنوان تبصره (3) به ماده (10) قانون الحاق شد:
تبصره 3-
الف- رانندگان دارای كارت هوشمند خود مالك و شركتهای حمل و نقل خودمالك (شركت حمل و نقل عمومی) صرفاً برای یك بار و یك دستگاه برای مدت ده سال می توانند در صورت عدم وجودگواهی اسقاط به اندازه كافی ، پنج درصد (5 %) ارزش گمركی خودروهای وارداتی مذكور را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت دریافت مجوز شماره گذاری پرداخت نمایند. منابع حاصله صرف مفاد تبصره 2 ماده 10 این قانون خواهد شد.
ب - در اجرای بند (ث) ماده (30)قانون احكام دائمی برنامه های توسعه كشور مصوب 30/ 11/ 1395 كامیون ها، كامیونت ها و كشنده های تریلر تا تاریخ 01/ 08/ 1401 وارد شده دارای قبض انبار ، بر اساس مفاد جزء (الف) این بند ترخیص می شوند.
پ- خودروهای وارداتی موضوع قرارداد های شركت بهینه سازی مصرف سوخت دارای مصوب شورای اقتصاد مورخ 25/ 12/ 1393از شمول این تبصره مستثنی هستند.
4 - متن زیر به عنوان تبصره (4) به ماده (10) قانون الحاق شد :
تبصره 4- شماره گذاری خودروهای سواری با سهم داخلی سازی كمتر از چهل درصد قطعات (40%) ، مشروط به ارائه گواهی اسقاط برابر با پنجاه درصد (50%) تعداد تعیین شده برای خودروهای وارداتی مشابه است. این بند مشمول موضوع بند (2) ماده واحده این قانون نمیشود.
5- متن زیر به عنوان تبصره (5) به ماده (10) قانون الحاق شد:
تبصره 5-حداقل بیست درصد(20%) از خودروهای عرضه شده در قرعه كشی، به دارندگان خودروهای فرسوده ( هركدام برای یك دستگاه، در صورت وجود ) اختصاص می یابد، مشروط به اینكه در هنگام تحویل خودرو جدید، خریدار گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد.
6- متن زیر به عنوان تبصره (6) به ماده (10) قانون الحاق شد:
تبصره 6-وزارت نفت با همكاری وزارت صنعت معدن و تجارت مكلف است از مبلغ مصوب شورای اقتصاد از محل ساز و كار ماده (12) قانون رفع موانع تولید و رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی كشور مصوب 1/ 2/ 1394 و منابع بانكی تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای هر سال تسهیلات لازم به منظور جایگزینی موتورسیكلت و خودروهای فرسوده با اولویت خودروی های حمل و نقل عمومی پرداخت نماید./
منبع: خبرگزاری خانه ملت