وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید تسهیلاتی برای حمایت از مالكان خودروهای فرسوده در اختیار آنها قرار گیرد تا انگیزه لازم برای اسقاط ایجاد شود، الزام عدم تردد خودروهای فرسوده نتیجهبخش نبوده است.
سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه دو فوریتی الحاق یك تبصره به ماده 100 قانون ساماندهی صنعت خودرو بیان كرد: این لایحه چند هفته قبل به مجلس ارائه شد و پس از تصویب دو فوریت آن در صحن مجلس با رای بالا جهت بررسی جزییات به كمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی رفت و چندین جلسه در آنجا تشكیل شد. در سازوكاری كه در قانون ساماندهی صنعت خودرو كه در سال 1397 مصوب شد اما بنا به دلایلی ابتدای امسال ابلاغ گردید تولید خودرو متصل به اسقاط خودروی فرسوده شده است.
وی در ادامه اظهار كرد: اكنون یك خلأ به وجود آمده و اگر به اندازه كافی گواهی اسقاط وجود نداشته باشد تولید خودرو متوقف میشود. منظور از خودرو شامل ماشین، موتورسیكلت و سایر وسیله نقلیه است. ما در این لایحه به دنبال این هستیم تا ارتباط مستقیم بین اسقاط و تولید خودرو را قطع كنیم تا اگر به اندازه كافی گواهی اسقاط وجود نداشت تولید كننده یا وارد كننده 1.5 درصد به صندوقی ویژه واریز كند كه مبالغ این صندوق صرفا برای اسقاط خودروهای فرسوده هزینه شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح كرد: چندین سوال در این زمینه وجود دارد اول اینكه مسئولیت اسقاط خودرو برعهده كیست؟ از آنجا كه نمی توان تولید را یك وزارتخانه به عهده داشته باشد و اسقاط به عهده وزارت راه و شهرسازی باشد در مرحلهی اول كمیسیون صنایع، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسئول اسقاط دانسته تا زنجیره یكپارچهای برای مدیریت شكل بگیرد. از سوی دیگر پیشبینی شده تا 10 درصد قرعهكشیها به افراد دارای خودروی فرسوده تعلق گیرد.
فاطمی امین تاكید كرد: ما از سال 1390 با یك چالش اساسی مواجه هستیم كه كار ویژهای در حوزه اسقاط خودرو صورت نگرفته است. در سالهای قبل دولت حمایت میكرد و به افرادی كه خودروی فرسوده داشتند تسهیلات ارائه میكرد و سالهای بعد ما این انگیزه را حذف كردیم و الزام عدم تردد گذاشتیم كه نتیجه بخش نبود. حتما باید منابعی پیشبینی كنیم تا مالكان خودروهای فرسوده با بهره مندی از تسهیلات انگیزه لازم برای اسقاط خودرو داشته باشند.
منبع: ایسنا