حجت الاسلام والمسلمین تقوی، در رادیو فرهنگ بر اثرگذاری غیر مستقیم دولت بر مسائل فرهنگی تاكید كرد وگفت : طرح های ضرب الاجل و لوایح به تنهایی نمی توانند مشكلات فرهنگی را مرتفع كنند.
حجت الاسلام والمسلمین تقوی، عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در برنامه "رهنمون" رادیو فرهنگ گفت: دخالت حاكمیت و دولت در فرهنگ، باید غیر مستقیم و بدور از امر و نهی باشد. وی دخالت غیر مستقیم و اشراف دولت و حاكمیت در فرهنگ را ضروری دانست و گفت: دولت باید بصورت غیر مستقیم و با پرهیز از نقش قیم مآبانه از طریق؛ سیاست گذاری و تنظیم قوانین فرهنگی و مشخص كردن مرزهای فعالیتهای فرهنگی و ایجاد زیرساختها برای فعالیت فعالان فرهنگی،در این حوزه عمل كند؛ یعنی به صورت غیر مستقیم فرهنگ را تقویت كند نه اینكه مستقیماً مردم را امر و نهی كند.
این نماینده مجلس، تكیه صرف بر قانون یا طرحهای ضرب الاجل در مباحث فرهنگی؛ مثل بحث خانواده و حجاب، را نادرست دانست و گفت: چالشها و مسائل حوزه فرهنگ صرفا با قانون و لایحه حل نمیشود، بلكه اولویتهای فرهنگی باید با مدیریت دولت حل و رفع شود و این مدیریت؛ یعنی جلوی آسیبها را بگیرد، و بستر را برای سالم سازی جامعه فراهم سازد. عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با تاكید بر نقش مردم به عنوان "ظرفیت های فرهنگی" گفت: دولت باید ضمن كشف ظرفیتهای فرهنگی، با پرهیز از دخالت های آسیبزا، این ظرفیتها را تقویت و حمایت كند.
حجت الاسلام تقوی همچنین تعلیم و تربیت را "بنمایه فرهنگ" دانست و گفت: اهتمام در بخش تعلیم و تربیت، مدیریت و سرمایه گزاری درازمدت فرهنگی است، كه به رفع مشكلات و چالشهای حوزه فرهنگ در طولانی مدت منجر میشود. وی تاكید كرد: اصلاح نگاهها در فرهنگ ضروری است چرا كه در فرهنگ باید نگاه دراز مدت داشت و از تعجیل و سطحینگری پرهیز كرد. عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی "اصلاح امور جامعه" را از وظایف حاكمیت دانست و گفت: حاكمیت در برابر رفتارهای اجتماعی در سطح جامعه؛ همچون قوانین راهنمایی رانندگی، ساخت و سازها، نظم اجتماعات، و ... مسئول است، لذا هر قدر كه فرهنگ در رفتارهای اجتماعی نقش دارد، حاكمیت هم، به همان نسبت، در فرهنگ نقش دارد؛ چرا كه فرهنگ ابزار دست حاكمیت است.وی "حفظ و تقویت وحدت ملی" را وظیفه دیگر حاكمیت عنوان كرد و گفت: "فرهنگ" محور وحدت و نخ تسبیح اقوام است، از این رو، نقش اساسی در "ایجاد و حفظ وحدت ملی" دارد، لذا حاكمیت به فرهنگ ارتباط پیدا میكند و برای رسیدن به اهداف حاكمیتی اش باید به فرهنگ توجه و تمسك داشته باشد.
عضو كمیسیون فرهنگی مجلس همچنین هویت و ماهیت انقلاب اسلامی ایران را، بیش از سیاسی و اقتصادی بودن، فرهنگی دانست و گفت: همه مقولات و مباحث مربوط به انسان از جمله اقتصاد و سیاست، در نهایت توسط فرهنگ معنا پیدا میكند، لذا حاكمیت باید در ارتباط با فرهنگ موثر باشد.وی با انتقاد از عملكرد "شورای عالی انقلاب فرهنگی" در حوزه فرهنگ گفت: متاسفانه فعالیت "شورای عالی" محدود به گزینش و معرفی اساتید و روسای دانشگاهها شده است، در حالی كه "شورای عالی" شكل گرفت تا اندیشههای فرهنگی و دینی انقلاب، و شكل گیری نظام اسلامی و نیز اندیشههای رهبری و شیوه ولایت فقیه را (كه تداوم امامت و غدیر است) تبیین كند، و "شورای عالی" باید این اندیشهها را تبدیل به طرح و طرح را تبدیل به برنامه و سپس ابلاغ كند، و اصلاً فلسفه "شورای عالی انقلاب فرهنگی" این است كه "فرهنگ" باید از یك موضع و چشمه ای غیر از دولت و غیر از قوای سه گانه بجوشد، و از آن مسند بالا، جامعه را سیراب كند.
حجه الاسلام تقوی وزارت ارشاد، شورای فرهنگ عمومی، و دستگاههای فرهنگی دولت را، نه فرهنگی، بلكه خادمان فرهنگ دانست و گفت: وزارتخانه فرهنگی باید ایده و اندیشه فرهنگی و جوشش فرهنگی داشته باشد و جامعه را تغذیه فرهنگی كند، و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این زمینه بسیار عقب است. شورای عالی باید تكرار و موازی كاریها و تضادها در حوزه فرهنگ و دستگاههای فرهنگی را احصا و رفع كند.