ظرفیت های گردشگری در برنامه”آیین دیپلماسی گردشگری" رادیو فرهنگ بررسی شد

برنامه "آیین دیپلماسی گردشگری"، با موضوع بررسی ظرفیت های گردشگری به مناسبت هفته گردشگری روی آنتن رادیو فرهنگ رفت.

1400/07/07
|
07:22

در این برنامه كه در استودیو شماره یك معاونت صدا به همت رادیو فرهنگ به مناسبت هفته گردشگری برگزار شد علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ ، شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، رجبعلی خسرو آبادی رئیس هیئت مدیره شركت ایرانگردی و جهانگردی، حرمت الله رئیس رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، حفظ الله آطاهریان مدیر عامل شركت هواپیمایی سپهران، محمدرضا پاكروان دیپلمات اسبق فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان و نخجوان، دكتر هانس كافمیر ، مدیر موسسه تبادل فرهنگی كالچركس در حوزه ارتباطات فرهنگی و هنری ایران و بلژیك ،حاج سعید رئیس خانه راهنمایان گردشگری كشور، عباس بیدگلی مدیر اجرایی جامعه هتلداران، و محمد عبدالعلی پور كارشناس و پیشكسوت میراث فرهنگی و گردشگری حضور داشتند.
در برنامه "آیین دیپلماسی گردشگری"،مباحثی چون حذف روادید ، فعال سازی رایزنان گردشگری و همچنین تسهیل حضور گردشگران در كشور و رونق فرهنگی و اقتصادی مطرح شد.
گردشگری 1/ رادیو فرهنگ تلاش میكند زمینه ساز رونق صنعت گردشگری باشد
در این مراسم علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ دیپلماسی فرهنگی را به عنوان یكی از ضرورتهای نقش‌آفرین میان دولت‌ها و ملتها دانست و گفت:یكی از برنامه هایی كه رادیو فرهنگ در راستای دیپلماسی فرهنگی برای جمهوری اسلامی درنظر گرفته، دیپلماسی گردشگری است.
وی افزود: گستره معنایی و محتوایی دیپلماسی فرهنگی میتواند مانند چتری موارد زیادی را دربرگیرد . دیپلماسی معمولاً مناسبتهای میان دولت‌ها را رقم زده است و گردشگری كه در آن متغیرهای فرهنگ و اقتصاد دارد میتواند ظرفیتی ایجاد كند كه از دامنه دولتها خارج شده و به ملت ها برگرددو ظرفیتهای بسیار بزرگی را برای دولتها هم ایجاد میكند و در این صورت علاوه بر صلح و امنیتی كه در پی دارد می‌تواند افزایش رونق اقتصادی را هم در پی داشته باشد.
حبیبی ادامه داد:فطرت بشر، همزیستی است كه این امر میتواند در سایه گردشگری نمود پیدا كند و با بستر گردشگری و سفر میتوانیم به همدیگر نزدیك تر شویم و در دنیای امروز سرفصل مستقلی در این باب ایجاد كنیم.
مدیر رادیو فرهنگ تصریح كرد: رادیو فرهنگ به دنبال احیای ظرفیت های گردشگری و ایجاد پلی میان رونق گردشگری بر اساس آشنایی با فرهنگ است.وزارت گردشگری نیم قرن در كشور ما سابقه فعالیت دارد . تعامل رسانه با مردم میتواند به واسطه پلی كه زده میشود با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم افزایی ایجاد كند همچنین شركتهای حمل و نقل و زیرساختها میتوانند در قالب بسته به این مهم كمك كنند.
مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به فعال سازی بحث رایزنان گردشگری عنوان كرد : ما تلاش می كنیم در این حوزه با اطلاع رسانی صحیح ، آگاهی بخشی و تبیین اهمیت موضوع برای فعال كردن رایزن گردشگری بعضی كشورها را ترغیب به سفر به ایران كنیم؛ حتی بسیاری از ایرانیان، شهرهای مختلف كشور را ندیده اند و باید مطالبه گر باشیم و به ظرفیتهای سیاسی دولت كمك كنیم از طرفی بخش خصوصی باید سهم پیشرانی را ایفا كند.
حبیبی تصریح كرد:رادیو فرهنگ در این مدت حضور دكتر بخشی زاده در معاونت صدا سعی بر توجه و پیگیری در این زمینه دارد و تلاش شده از مرحله لفاظی و سخن گویی به عملگرایی برسیم و به امید خدا بتوانیم شاهد چشم انداز موفقی در این زمینه باشیم.

مدیر رادیو فرهنگ هفته گردشگری را به كارشناسان امر و دست اندركاران این زمینه تبریك گفت و افزود: امیدوارم با این چنین برنامه هایی بتوانیم یاری رسان بخش گردشگری كشور باشیم.
وی توضیح داد:رادیو فرهنگ به دنبال احیای ظرفیت های گردشگری و پلی میان رونق گردشگری بر اساس آشنایی با فرهنگ است؛ كشور ما ایران دارای فرهنگی بسیار متنوع و تاریخ كهنی است و یكی از غنی ترین كشورهای جهان از حیث آثار باستانی در بیشترین دوره های تاریخی تمدن و فرهنگ بشر و حتی ما قبل تاریخ است. می توان با برقراری رابطه بین فرهنگ و گردشگری این گنجینه را به منبع خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل كرد زیرا فرهنگ دیرینه كشورمان از مؤلفه ها و عناصرمتعددی تشكیل شده كه از جمله آن ها می توان به زبان پارسی، آداب و رسوم و اعیاد ملی، ادبیات و شخصیت های اسطورهای، معماری ایرانی، تنوع قومی و دین اسلام و ادیان و مذهب های مختلف اشاره كرد.
وی در پایان گفت: این تنوع و گوناگونی كه در فرهنگ و تمدن كهن ایرانی دیده می شود را می توان برای كشورمان به لحاظ گردشگری، با برنامه ریزی و مدیریت صحیح تبدیل به یك سرمایه ارزشمند و جاذبه كرد زیرا از نظر فرهنگی ایران از ظرفیت های گردشگری بالایی برخوردار است و رادیو فرهنگ هم در برنامه های مختلف تلاش می كند با معرفی این تنوع در رونق این صنعت یاریگر بخش گردشگری باشد.




گردشگری 2/ معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری:گردشگری مهمترین ابزارهای دیپلماسی عمومی است

در بخشی دیگر از برنامه « آیین دیپلماسی فرهنگی- گردشگری» رادیو فرهنگ ؛ شالبافیان؛ معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در ارتباط تلفنی درباره اهمیت و جایگاه دیپلماسی گردشگری و فرهنگی و اینكه آیا برنامه بلندمدتی در این رابطه تدوین شده است؟گفت:امیدوارم با هماهنگی همه دست اندركاران این عرصه، رسیدن به این جایگاه را محقق كنیم.

معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری افزود : با توجه به همزمانی هفته گردشگری با ایام اربعین حسینی از این تقارن به عنوان فرصتی ویژه برای معرفی بیشتر ظرفیت‌های گردشگری و معنوی كشور میشد كه استفاده كرد كه در این حوزه باید برای سالهای آینده برنامه ریزی كرد.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه دیپلماسی گردشگری گفت: گردشگری از مهمترین ابزارهای دیپلماسی عمومی قلمداد می‌شود و به واسطه ارتباط با بدنه مردم دنیا در طول سالیان متمادی، رشد قابل توجهی را پیدا كرده است و به عنوان یك رسانه برای برقراری ارتباط با عموم مردم شناخته شده است.
شالبافیان ادامه داد‌: طبیعتاً برای استفاده از این ظرفیت و عینیت بخشیدن به ظرفیت‌های گردشگری به عنوان یكی از ابزارهای دیپلماسی عمومی باید ، برنامه ریزی صحیح داشت كه یكی از این برنامه ها، اینست كه در همكاری با نهادهایی كه میتوانند به این هدف كمك كنند، ارتباطات مناسب داشته باشیم.
وی با اشاره به تاسیس " اداره مستقل دیپلماسی گردشگری" در بازنگری ساختار وزارت خارجه گفت: این خوب است و باید با همكاری بخش‌های ذیربط و استمداد از بخش خصوصی بتوانیم از این ابزار استفاده كنیم همچنین اولویت اصلی ما در هماهنگی دستگاه ها استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف است.
شالبافان تصریح كرد:یكی از این دستگاهها وزارت امورخارجه می باشد كه اداره مستقلی زیرمجموعه بخش اقتصادی وزارت امورخارجه تاسیس شده؛ تا بتوانیم از این ابزار استفاده كنیم و یكی دیگر از این ابزارها رایزنهای فرهنگی هستند كه براساس مصوبات وظایفی دارند.
شالبافیان همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینكه سیاست حذف روادید به كجا رسید؟ پاسخ داد: لغو روادید یكی از راههای تسهیل ورود گردشگران و كمك به دیپلماسی گردشگری است ، و این، مبتنی بر تعاملات با كشورهای همسایه و شركای راهبردی و كشورهای بازار هدف ایران است.
وی با اشاره به این‌كه یكی دیگر از اقداماتی كه هم‌اكنون نبض گردشگری كشور را حفظ كرده تلاش در رابطه با ممنوعیت صدور روادید گردشگری بوده است تا ورود اتباع خارجی به اشكال مختلف امكان‌پذیر شود، گفت: علاوه بر بهره‌مندی از سایر قالب‌های روادید همانند ویزای تجاری، حفظ جریان صدور روادید گردشگری سلامت یا T visa سبب شده است تا ضمن تمهید سهمیه‌ای برای دفاتر خدمات گردشگری فرصت حفظ مشتریان پیشین كه دارای پرونده‌های پزشكی بوده‌اند و با هدف درمان قصد سفر به كشور را داشته‌اند، مهیا شود.
وی تاكید كرد :یكی از اصلی‌ترین پیگیری‌های مهندس ضرغامی اینست كه با فروكش كردن بیماری كرونا، بحث ازسرگیری صدور روادیدها سرعت بگیرد و به زودی با جلب نظر دستگاههای مربوطه این امر محقق میشود ولی لازمه آن، اجازه ستاد كرونا است . و تدریجا صدور روادید از سر گرفته خواهد شد.

گردشگری 3/ رونق صنعت گردشگری كشور نیازمند همت ملی است
محمد عبدالعلی پور مدیر اسبق موزه ها و كاخ موزه های میراث فرهنگی كشور و كارشناس و پژوهشگر سرمایه گذاری گردشگری و آثار تاریخی، ، كارشناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی، در برنامه « آیین دیپلماسی فرهنگی - گردشگری» رادیو فرهنگ ضمن بزرگداشت روز گردشگری گفت :با توجه به شرایط كرونایی پیش آمده در این دوران امیدوارم به شرایط عادی بازگردیم تاصنعت گردشگری دوباره رونق گیرد.
وی با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری برای همه كشورها گفت: دیپلماسی گردشگری از ضرورت های مهم امروز كشور است و به جرات می توان گفت می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود ، اما علیرغم این ظرفیت متاسفانه در این خصوص كمتر از حضور بخش خصوصی بهره گرفته‌ایم و توجه و همراهی ها در حد شعار باقی مانده است.

وی پرداختن به رویكرد دیپلماسی فرهنگی را امری بسیار با اهمیت دانست و افزود :ورود و توجه بخش خصوصی به این به این بخش می تواند رونقی ‌‌توجه را از حالت شعار به واقعیت بدل سازد.

این كارشناس گردشگری تصریح كرد :ما برای بازگشت به دوران گردشگری نیازمند شروعی دوباره هستیم و باید به مشخصه های فضایی كه بعد از این بیماری ایجاد خواهد شد توجه كنیم تا شاهد پیشرفتهایی در این زمینه باشیم.
وی با اشاره به نمونه‌هایی از بی توجهی به گردشگری و برنامه ریزی های نامناسب در این حوزه افزود:توجه به گردشگری نباید درحد شعار و حرف باشد وباید به ظرفیت و پتانسیلهای بخش خصوصی توجه كرد و اگر برنامه ریزی درستی نباشد به بیراهه میرویم مثلا سرعین اردبیل نمونه توسعه نامتوازن است و امكانات اقامتی در نقاط دیگر اردبیل وجود ندارد و با توجه به مباحث مطرح شده در نشست امروز؛ نتیجه میگیریم كه باید نگاه ملی و ویژه ای به گردشگری داشته باشیم.
این پژوهشگر سرمایه گذاری گردشگری و آثار تاریخی افزود :توجه به گردشگری و توسعه این صنعت و توجه به زیرساخت های استانی كار برای یك وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری نیست و این از وظایف اصلی وزارت خارجه نیز میتواند باشد و البته باید امكانات لازم را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم و دست بخش خصوصی را باز گذاشته و با تسهیل مسیر فعالیت آنها استفاده از فرصتهای بین المللی و نمایشگاهها را داشته باشیم.
وی اضافه كرد :بحث صدور روادید در فرودگاه یا لغو روادید را باید برای رونق گردشگری در كشور پیگیری كرد ، البته با توجه به تحریمها، در طول این سالها، فعالین این عرصه با گرفتن قطعات و آوردن هواپیماها نگذاشتند این صنعت از بین برود.
عبدالعلی پور با تاكید بر در اولویت قراردادن توسعه گردشگری عنوان كرد : دست اندركاران باید به این نشستها توجه كنند و مباحثشان را در این زمینه مطرح و راهگشایی كنند تا شاهد شكوفایی ‌‌رونق این صنعت در كشور باشیم.
وی در پایان و نتیجه بحث اولویت قرار دادن توسعه گردشگری در برنامه‌های كلان كشور، همراهی همه دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در حوزه گردشگری،استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و ایجاد زمینه فعالیت بخش خصوصی، گسترش بازارهای بین المللی و استفاده از امكانات و شرایط موجود دنیا ،آموزش و ارتقای سطح افراد فعال در این حوزه، صدور ویزای الكترونیك، لغو روادید و تشكیل كنسرسیوم های مختلف را از راهكارهای ضروری در مسیر توسعه صنعت گردشگری برشمرد و گفت : یادمان باشد با وجود تحریم‌ها همین نزدیم به 16 خط هوایی یك كشور با تلاش و زحمت فراوان مانع ركود و حذف این صنعت در كشور شدند.

گردشگری 4/ در سفارت های كشورمان رایزنان گردشگری نداریم /توسعه بدون صنعت گردشگری معنایی ندارد/ رونق گردشگری شكست پروژه ایران هراسی است
حرمت اله رفیعی؛ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در این نشست رادیو فرهنگ بامحوریت دیپلماسی فرهنگی گردشگری سخنان خودرا با تبریك هفته گردشگری و گرامیدشت هفته دفاع مقدس و عرض تسلیت اربعین حسینی آغاز كرد و در ادامه در خصوص دیپلماسی گفت:باید دیپلماسی در وزارت امورخارجه انجام پذیرد ولی تاكنون هیچ سفیری در زمینه دیپلماسی گردشگری فعالیتی نداشته است.
وی افزود : مناسب است بستری در سفارتخانه های ایران در كشورهای خارجی ایجاد شود تا مساله گردشگری را تبیین كنند و باید باور داشته باشیم تا چرخ گردشگری كشور نچرخد، توسعه امكان پدیر نخواهد بود.
رفیعی با بیان این‌موضوع كه كشورهای همسایه در زمینه گردشگری زمینه مناسب نداشته ولی پیشرفت دارندگفت :كشور ما ظرفیت های گردشگری فراوانی دارد ولی از این فرصت ها و ظرفیت ها بهره نمی بریم و نسبت به همسایگان خود پیشرفتی نداریم.
وی ادامه‌داد:استانهای ما سرشار از جاذبه های گردشگری هستند اما متولیان امر فقط در سخنرانیها صحبت كرده اند و یكی پس از دیگری وضع بهتری ایجاد نكردند و امیدواریم این اهتمام به وجود بیاید .
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی عنوان داشت :گردشگری خروجی و ورودی یك حلقه وصل به هم است كه اگر اعلام میكنیم كه 8میلیون گردشگر داریم، 4میلیون فقط برای اربعین و به عشق اباعبدالله هستند و یك میلیون بازرگانان و تجار و 3میلیون باقی هم سفیران فرهنگی كشور هستند كه با بودجه و هزینه خودشان به سفر میروند و معرف فرهنگ كشور ما و شكننده پروژه ایران هراسی در سطح جهان هستند.
وی افزود :سال 98 با شروع سیل و حادثه بنزین و قطعی اینترنت و شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوكراینی سال خوبی نبود ولی بخش گردشگری رشد مناسب خود را حفظ كرد، اما باید بدانیم بخش خصوصی نیاز به كمك ندارد و فقط با ایجاد بستر مناسب میتواند آثار و نتایج خوبی از قِبَل صنعت گردشگری ایجاد كند.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینكه در حوزه خدمات مسافرتی برای جبران خسارتها و خروج از ركود چه برنامه ای دارید؟ اذعان كرد: همه دنیا از كرونا اسیب دید ولی در ایران دولتمردان هیچ كمكی نكردند.دولت باید كمك كند خانواده ها بتوانند در گعده های شبانه به مسافرت بروند.در اماكن گردشگری خارجی مردم نگران كرونا نیستند چراكه متولی درمان باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد.بسیاری از كشورهابابت درمان كرونا گردشگری پزشكی را رونق دادند .
رفیعی با اشاره به این‌كه طبق آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در شش ماه نخست سال 2021 میلادی بین 65 تا 85 درصد ركود در مقاصد گردشگری جهان ثبت شده است، گفت: خسارت‌های واردشده به صنعت گردشگری كشور بخشی از جریان بحران جهانی بوده است كه تدابیر اتخاذشده با همكاری بخش‌های فرابخشی و ستاد ملی كرونا جهت كاهش این ركود و خسارت‌ها بوده است.
وی افزود:با واكسیناسیون 70درصدی باید دوایر مختلف در اختیار صنعت گردشگری قرار بگیرند و با شروع سال میلادی رونق گردشگری اتفاق میفتد و همه ارگانها و نهادها باید در این زمینه یاری برسانند.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینكه نمایشگاه خارجی چه تاثیری در رشد گردشگری دارد؟ به رویدادهای گردشگری مثل اكسپوها كه ایران فعالانه حضور دارد اشاره كرد ‌توضیح داد : اكسپو 2021 در دبی در آینده نزدیك داریم.در معرفی چهره ها جای ما خالیست و دراینصورت نمیتوانیم موفق باشیم به طور مثال چند نمایشگاه كه در سالهای قبل داشتیم كه اشیاء تاریخی به كشورهای خارجی برای نمایش ارسال شده بود و استقبال خوبی برای دیدن این آثار وجود داشت.از فرودگاه اتریش كه پایتخت فرهنگی اروپاست، تا موزه بیلبوردهای تبلیغی این نمایشگاه وجود داشت،ما نیز باید بتوانیم نمایشگاههای متقابل را برگزار كنیم.بنابراین این نمایشگاه در 8كشور اروپایی و كشورهای افریقایی برگزار شد و حدود دوسال این نمایشگاهها طول كشید.این نمایشگاهها میتواند نشانگر فرهنگ مردم كشور برای كشورهای دیگر باشد.
گردشگری 5/برای رونق گردشگری توسعه متوازن لازم است/ بدون امكانات سنجی نباید گردشگر دعوت كرد

رجبعلی خسرو ابادی ؛ رییس هیات مدیره شركت ایرانگردی و جهانگردی در برنامه « آیین دیپلماسی گردشگری » رادیو فرهنگ در رابطه با گردشگری گفت:امیدوارم توسعه گردشگری را بیش از پیش شاهد باشیم.
وی با اشاره به شعار امسال ، یعنی گردشگری برای رشد فراگیر گفت:رشد هم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. و با این نگاه و همگام با این شعار پیش رفتن، لازمه ان ارتباط با كشورهای دیگر است . ما در داخل كشور هماهنگی شكل دهیم تا آن پذیرش و میزبانی را شكل دهد.
خسرو آبادی با اشاره به اینكه ایرانیان در مهمان نوازی از قدیم شهره عام و خاص بوده اند بیان داشت :ایران از لحاظ ژئوپلتیك و فرهنگی مسیر رفت و امد مردم دنیا بوده است. در مسیر راه ابریشم و كاروانسراهایی كه است كه به عنوان ضرورت گردشگری بوده اند و الان به عنوان مقصد گردشگری شده اند.
وی افزود:اما در صنعت مهمان نوازی از دنیا نسبت به بعضی از خدمات گردشگری عقب تریم.از لحاظ خدمات اقامتی و هتلی، گردشگری، و... پایین تر هستیم.از لحاظ جاذبه های گردشگری به نسبت خدمت رسانی با نقطه بهینه فاصله داریم.نمیشود جهانگردی را تایید كنیم ولی تمهیدات اندیشیده نشود.مثلا جاده نداشته باشیم اما دعوت به بازدید از جاذبه داشته باشیم.
خسرو آبادی تاكید كرد: در دنیا این مفاهیم در قالب ایین و مقررات و امكانات و زیرساخت اورده شده است و با نگاه به این اجزاء متناسب سازی انجام شده است.ما نمیتوانیم دعوت به گردشگری كنیم ولی هتل و مكان موردنظربرای اقامت گردشگر به تعداد كافی نباشد .
رییس هیات مدیره شركت ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به اینكه ما در زمینه جاذبه ها در بین 10كشور اول هستیم، گفت:بیان این مهم برای به بالفعل رسیدن این مهم است.چیزی كه میخواهیم عرضه كنیم را باید امكانات سنجی كنیم تا بتوانیم به هدف برسیم. همانطور كه در گردشگری مذهبی مثل پیاده روی اربعین كه خواسته ای كه وجود دارد و میزبان مجبور به گسترش امكانات و خدمات به زوار میشود.در مشهدالرضا و مكه و مدینه در طی 50سال گذشته شاهد تغییرات بسیاری هستیم كه تعداد حضور و تقاضا موجبات این تغییرات را فراهم كرده است.
وی اضافه كرد :اگر مردم شمال میروند به كنار كدام ساحل باید رفت؟ نباید فقط بگوییم نروید!
وقتی 100نفر گنجایش هتل وجود دارد، چرا مردم را ترغیب كنیم كه 500نفر بروند و برگردند.توسعه متوازن در این زمینه باید ایجاد شود، درحالیكه در بحث سرویس دهی و گردشگری ما نیازمند امكانات مناسب برای گردشگران هستیم .
این مسئول در این حوزه عنوان كرد: سفر میتواند تعادل اقتصادی ایجاد كند و كسی بودجه دارد بیشتر هزینه كند‌ به طور مثال در سال 76 اولین بار در مراسم هفته گردشگری حضور داشتم وباعث افتخار است كه بعد از 25سال حتی رییس جمهور در این زمینه و توسعه متوازن گردشگری قدم برمیدارند.
خسرو ابادی همچنین در پاسخ به‌سوالی درباره دیپلماسی گردشگری به این صورت پاسخ داد:بعدازانقلاب نگاه به گردشگری باید عوض میشد و برخی اصلاحات در حوزه رفتاری باید صورت میگرفت .بعد هم جنگ تحمیلی را داشتیم كه ارتباط و امنیت شهروندان را كاهش داده بود. بعدها نیز ایین نامه ای مصوب هیات وزیران شد و بحث رایزنی جدیدا مطرح شده است.
وی اضافه كرد :در سالهای بعد توسعه گردشگری حتی در برنامه كاندیداهای ریاست جمهوری نیز موردتوجه قرار گرفت.توسعه گردشگری سهل و ممتنع است.سهل است چون همه كشورها در ان پیشرفت كردند چه در اسیا و چه در افریقا و اروپا.صنعت محرمانه و پنهانی هم نیست.
رییس هیات مدیره شركت ایرانگردی و جهانگردی ادامه دا‌‌د:امروزه هر مقصدی را میتوان ایجاد كرد و پنهانكاری و عدم دسترسی وجود ندارد.
ولی چرا ممتنع است؟ چون صنعت حساسی است .گردشگری اگر گران شود و یا امنیت تامین نشود، از بین میرود.
وی تصریح كرد :تربیت نیروی انسانی لازم و چیدن ایین نامه های مناسب در مرحله عمل فاصله معناداری وجود دارد.بخش های ذی نفع باید باهم همسو باشند و فقط به فكر سود شخصی نباشند.

گردشگری 6/ گردشگری ركن اصلی انتقال فرهنگ و‌توسعه اقتصادی است

دكتر محمد رضا پاكروان دیپلمات سابق ایران در یونان و آذربایجان از دیگر مهمانان نشست دیپلماسی گردشگری ؛ رادیو فرهنگ را طلایه دار گفتگوهای مختلف دیپلماسی در موضوعات مختلف نامید و مراتب تقدیر و تشكر از مدیریت شبكه فرهنگ را ابراز كرد و گفت : برنامه هایی از این دست می‌تواند در معرفی ایران و ظرفیت هایش به جهان موثر باشد.

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی گردشگری گفت : این دیپلماسی میتواند در معرفی فرهنگ ما به سایر ملل موثر باشد چرا كه رایزن گردشگری، فناوری علمی، مطبوعاتی و... همه باید در یك كانون متمركز شود و باید با گذر از شرایط مالی كه در همه جا مطرح هست، بتوانیم از ظرفیت افراد هوشمند در این زمینه استفاده كنیم.
وی با مثال تركیه كه 200رایزن نخبه در این زمینه دارد بیان داشت :دیپلماسی كاربرد فن و مهارت برای ارتباط با سایر ملل است كه بصورت عالمانه و محققانه در قالب برنامه های كوتاه مدت و بلندمدت صورت می پذیرد.
پاكروان تصریح كرد: با توجه به فعالیتهای كه در دیپلماتی فرهنگی آتن، نخجوان و... مثال و نكاتی رالازم به ذكر می دانم به طور مثال در چندسال گذشته مدیریت اندیشكده را بعنوان گردشگر اروپایی به ایران هدایت كردند كه ما ایشان را به خوزستان فرستادیم و تصور این محقق و پژوهشگر را كه دید مثبتی نداشت ولی تحول پیدا كرد و با بهره گیری از همین دیپلماسی، مقاله ای درباره جنگ تحمیلی ایران به زبان ایتالیایی نوشت.پس دیدیم كه وقتی ظرفیتهای كشوری را ببینند میتوانند در زمینه نمود و معرفی آن موثر باشند.
پاكروان تأكید كرد: قطعاً رایزن گردشگری، رایزن فرهنگی ، رایزن فناوری‌های علمی، مطبوعاتی و غیره باید در یك كانون متمركز شوند تا بتوانیم با توجه به شرایط اقتصادی موجود از ظرفیت های افراد هوشمند خردمند در كشور استفاده كنیم.
وی با اشاره به مثال هایی از طرح‌ها و برنامه‌های موفق گردشگری در كشورهای مختلف گفت: دیپلماسی یك فن و هنر و علم برای ارتباط با سایر ملل است و این نشان می‌دهد ما باید در این عرصه محققانه و عالمانه و با برنامه كوتاه، میان و بلندمدت جلو برویم.
پاكروان همچنین یونان را به عنوان كشوری موفق در صنعت گردشگری معرفی كرد و گفت: یونان بسترهای لازم برای ورود گردشگران را آماده كرده است و سالانه حدود 10 تا 11 میلیون گردشگر را پذیراست كه باعث گردش اقتصادی و معرفی فرهنگ و قابلیتهای این كشور به جهان می شود و 19 درصد درآمد ناخالص ملی اش هم از همین مسیر بوده است.
وی افزود :دكتر هانس از بروكسل بلژیك نیز ابراز علاقه كردند كه به ایران سفر كنند.ایشان پروفسور موسیقی در اتحادیه اروپا هستند كه حضورشان قابل ارزش است.
وی ادامه داد :تجربه حضور بیش از 3سال در آتن كه تنها كشوری ایت كه وزارت كشتیرانی دارد و در سال 11میلیون گردشگر دارد،به من نشان داده كه می توان داشته های گردشگری را در 23دقیقه روی عرشه كشتی منتقل كرد تا ضمن آشنایی مردم با فرهنگ و میراث گردشگریشان، موجبات تبلیغ و گسترش این صنعت را پدید می آورند.
پاكروان تاكید كرد :در دولت سیزدهم قرار براستفاده از ظرفیت 13منطقه آزاد است كه میتواند در گردش پذیری موثر باشد.ما از توریسم باید ذائقه شناسی كنیم البته این امر به كمك سیاست های گردشگری مدون و دارای چهارچوب های اصولی میسر است.مثلا چین از این بابت فروش صنایع دستی خرد، سود و منفعت بسیاری را كسب كرد.كتاب "چین از دریچه گردشگری" كه به فارسی نیز ترجمه شده است را معرفی میكنم كه ما هم با الگوگیری از آن بتوانیم بطور ساختارمند گردشگری كشورمان را توسعه دهیم.
وی اضافه كرد :در نخجوان آذربایجان به هر علت و تحت هر عنوانی جشن برگزار میشود و ما داشته های كمتری از انها نداریم .سالانه 600 بیمار گردشگر به غار نمكی نخجوان می روند و بااینكه داشته های ما بسیار بیشتر از اینهاست،مدیریت نمی شود. همچنین باید اگاهی بخشی و آموزش لازم را در این زمینه داشته باشیم.
گردشگری7/رسانه های دنیا تصویر نادرستی از ایران به مردم جهان نشان می دهند
دكتر هانس كافمیر ، مدیر موسسه تبادل فرهنگی كالچركس در حوزه ارتباطات فرهنگی و هنری ایران و بلژیك،در ارتباط تصویری در این نشست شركت داشت و درباره تبادل فرهنگی ورزشی ایران و بلژیك گفت: هرچندبا شیوع كرونا وحشتی جهانی ایجاد شد و همه گیری كویید 19 قربانیان بسیار زیادی داشت اما اكنون با تسریع واكسیناسیون و تحت كنترل قرار گرفتن این بیماری زمان آن فرا رسیده است تا ما دوباره در بحث گردشگری و رنق این صنعت برنامه ریزی كنیم و همه جانبه به آن فكر كنیم.
وی ادامه داد:بیشتر رسانه های اجتماعی تصویری كاملا اشتباه و منفی از ایران منعكس می كنندو مردم جهان كمتر با تصویر زیبایی های بسیار غنی ایران ، فرهنگ مهمان نوازی مردم و سبك تغذیه ای خاص این كشور و تنوع قومیت ها و دیگر جنبه های مثبت گردشگری این سرزمین كهن آشنا هستند و بسیاری از جنبه های دیگر در پشت پرده پنهان می شوند و در دسترس مردم قرار نمی گیرند.
دكتر هانس كافمیر افزود: صنعت گردشگری و به طور ویژه كالچركس به دنبال تغییر این رویه و نزدیكی ملت ها با شناخت فرهنگ و جاذبه های هر كشور است و باعث می شود ملت ها بتوانند یكدیگر را به طور فوق العاده ای در بخش های مختلف غنی كنند.
مدیر موسسه تبادل فرهنگی كالچركس در حوزه ارتباطات فرهنگی و هنری ایران و بلژیك،با اشاره به این موضوع كه خود یك نوازنده و آهنگساز كلاسیك است توضیح داد: موسیقی زبان مشترك ملت هاست و من خوشحال می شوم در آینده ای نزدیك بتوانم به ایران آمده و تجربیات موسیقیایی خود را به اشتراك بگذارم همانگونه كه موسیقی ایران هم می تواند به دنیا به طور ویژه معرفی شود و در قالب كنسرت،سخنرانی و مشاوره های اموزشی تفكر غربی در زمینه موسیقی با اساتید و مردم آشنا به موسیقی شرقی به اشتراك گذاشته شود .
وی اضافه كرد: ارتباط بین كشورها در حوزه فرهنگ در نهایت می تواند برای توسعه برخی از ایده های فرهنگی با نوآوری در توسعه فرهنگ ها و غنی تر شدن آنها موثر باشد و در پایان لازم است از رادیو فرهنگ برای فراهم آوردن فرصتی جهت معرفی موسسه تبادل فرهنگی كالچركس و اهداف آن قدردانی كنم

گردشگری8/ برای رونق گردشگری ، حمل ‌‌نقل باید جدی گرفته شود /گردشگری و حمل و نقل را دو قطب بهم پیوسته است
حفظ الله آطاهریان مدیر عامل شركت هواپیمایی سپهران با حضور در نشست آیین دیپلماسی فرهنگی گردشگری رادیو فرهنگ ؛ گردشگری و حمل و نقل را دو قطب بهم پیوسته دانست.
وی ادامه داد: حمل و نقل در كشور ما دچار بحرانهای خاصی شده است و تحریمها نیز آن را تحت تاثیر قرار داده اند.
طاهریان افزود :در ایام اربعین حسینی، تا روز پیش ازروز اربعین حسینی 54 هزار نفر از طریق حمل و نقل هوایی جابجا شدند. این میتواند امتحانی برای صنعت هوایی كشور باشد كه 16 شركت هواپیمایی دست به دست هم دادند و این مهم را محقق كردند.
وی تصریح كرد :گردشگری را باید با اعتقادات مذهبی تطبیق دهیم و باید طوری پیش برویم كه بستر ارامش گردشگران فراهم شود تا برای كسانیكه میخواهند قدمت تاریخی و مناظر طبیعی ما را ببینند، موجبات انگیزه را فراهم كنیم.
طاهریان با توضیح این مساله كه گروههای كارشناسی باید گردشگری را تسهیل كنند گفت:شركتهای هواپیمایی بزرگ به دو سه شهر ایران حمل و نقل دارند، ما در جابجایی مشكل نداریم و نقطه ضعفها را باید پیدا كنیم و راههای تسهیل در گردشگری را پیاده سازی كنیم.
گردشگری 9/در دوران كرونا در حوزه گردشگری هیچ حمایتی انجام نشد

عباس بیدگلی؛ مدیر اجرایی جامعه هتلداران نیز از دیگر مهمانان نشست دیپلماسی گردشگری رادیو فرهنگ بود كه در سخنانی گفت: باید جایگاه صنعت گردشگری را در توسعه جایگاه اقتصادی بیابیم.
وی با اشاره به جایگاه گردشگری در قرآن و اسلام گفت: تاریخ اسلام مصادف با سفره پیامبر است و این نشان از اهمیت این موضوع است و جایگاه سفر و هجرت، تاریخ اسلام را شكل داده است و زمینه ساز تغییرات و پیشرفتها بوده است.
بیدگلی ضمن تشكر از صداوسیما و به ویژه رادیو فرهنگ و تبریك هفته گردشگری به دست اندركاران این عرصه، گردشگری را دراین دوسال اخیر، دچار مشكلات اقتصادی شدید توصیف كرد و در ادامه اذعان كرد كه بسیاری از نیروهای انسانی اموزش دیده از این صنعت خارج شده اند كه صدمات جبران ناپذیری برای این صنعت خواهد بود.
وی با اشاره به پیامدهای ناگوار شوی كرونا برای صنعت گردشگری گفت: متاسفانه در پی مشكلات عدیده‌ دو سال اخیر در صنعت گردشگری برخی از فعالان، این عرصه را ترك كردند و احیای دوباره این صنعت پس از كرونا نیاز به همكاری دستگاههای ذیربط، دولت و كلیت نظام دارد.بعد از پاندمی كویید 19 باید دست اندركارانی وجود داشته باشند تا متولی این امر باشند.
بیدگلی با اشاره به این موضوع كه نظام سیاسی از دست اندركاران حوزه گردشگری در دوران كرونا حمایتی نكرد گفت : با توجه به این عدم حمایت زمان زیادی لازم است تا به شرایط دوران قبل از كرونا برگردیم، بسیاری از نهادها و دستگاههای ذیربط دست اندركار هستند و میتوانند در توسعه گردشگری موثر باشند.
وی گردشگری را پدیده‌ای فرابخشی دانست و گفت: بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی كشور درگیر این حوزه هستند و می‌توانند كمك كنند كه گردشگری توسعه پیدا كند و یا برعكس و البته می‌توان گفت در سال‌های اخیر كمكی كه نشد بلكه موانع ایجاد شده است.
مدیر اجرایی جامعه هتلداران گفت : چنانچه رییس جمهور؛جناب آقای رییسی در بیاناتشان در حضور مهندس ضرغامی اشاره به صنعت گردشگری داشتند، امیدواریم كه در این مسیر قدم های موثری برداشته شود و امید است در دولت جدید و چهار سال آینده بتوانیم از گردشگری در جهت توسعه فرهنگی و اقتصادی كشور بهره مناسب را ببریم
وی به برنامه هفتم توسعه نیز گریزی زد و اظهار امیدواری كرد كه در مبحث توسعه گردشگری نمود داشته باشد و افزود :در اسناد بالادستی و سند بودجه سال اینده كشور و همچنین در كتب درسی نیز به میراث فرهنگی و گردشگری توجه ویژه شود.
مدیر اجرایی جامعه هتلداران تاكید كرد : باید كودكان را در این حوزه تربیت كنیم تا بتوانیم سالهای بعد از مواهبش بهره ببریم.
بیدگلی ادامه داد : بعد از مدتها كه درباره گردشگری صحبت های اساسی نمیشد، بسیار امیدوارم كه با توسعه گردشگری در 4سال آینده از مواهب گردشگری استفاده صحیح ببریم، تا اینكه نقش مهمی در صنعت و اقتصاد كشور استفاده كنیم.
وی همچنین وجود دو نگاه همزمان در جهت اصلاح شرایط كنونی صنعت گردشگری را ضروری دانست و گفت: یك نگاه كوتاه مدت نیاز است برای زنده نگهداشتن فعالان گردشگری، و یك نگاه بلندمدت هم برای توسعه این صنعت در دراز مدت نیاز است.
گردشگری10/فرصت های بین المللی را برای معرفی صنعت گردشگری كشور از دست ندهیم

محسن حاج‌ سعید؛ رییس خانه راهنمایان گردشگری كشور كه از دیگر مهمانان نشست دیپلماسی فرهنگی گردشگری رادیو فرهنگ بود ضمن تشكر از دكتر حبیبی مدیر رادیو فرهنگ كه این فضا را فراهم كردند، نگاه تحلیلی به نمایشگاه اكسپو را مدنظر قرار داده و گفت : این نگاه نشان دهنده اینست كه پاویون ایران به سمت خرید پیشرفت ندارد و اینكه اگر مراجعه نداریم و بازدیدها از غرفه ایران كم است ، چه فكری باید داشته باشیم.
وی با شرح اینكه طراح دروازه های ورودی اكسپو در دوبی هدف این اكسپو را تاثیرگذاری بر كودكانی كه مراجعه میكنند بیان كرده و امیدوارند كه كودكان اصالت و گذشته را بشناسند و بفهمند كه اینده مبتنی بر چیست.؛ اذعان كرد: باید یك فرصتی كه در منطقه وجود دارد را برای معرفی خودمان استفاده كنیم ؛ چون كشورهای همسایه‌مان از لحاظ سبقه میراث فرهنگی و گردشگری از ما غنی تر نیستند
حاج سعید تاكید كرد: امیدوارم كه كودكان اصالت و گذشته را بشناسند و بدانند كه آینده مبتنی بر چیست و رسانه و آموزش و پرورش باید در این زمینه فعالیت هوشمندانه داشته باشند.
آیین دیپلماسی گردشگری به مناسبت هفتع گردشگری از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز پخش شدو امروز سه شنبه 6 مهر در برنامه بومگرد ظرفیت های گردشگری استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز بررسی شد این برنامه فردا ساعت 9 صبح هم با ادامه بررسی جاذبه و زیرساخت های گردشگری تبریز روی آنتن می رود.

دسترسی سریع