محسن حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ، شعار جدید این شبكه رادیویی را «رادیو زندگی» عنوان كرد.
در نشست صمیمی محسن حبیبی با همكاران و مدیران این شبكه، وی شبكه رادیویی فرهنگ را با وجود برنامهسازانی باتجربه و دغدغهمند بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و بیان كرد: این شبكه با سابقه در بسیاری از سرفصلهای فرهنگی در سپهر رسانهای كشور پرچم دار است؛ بهگونهای كه برخی از برنامههای با سابقه و پرمخاطب در حوزههای موسیقی، ادبیات، كتاب، فرهنگ اقوام و هنرهای مختلف باید باقیمانده و حتی تقویت شوند. با این حال وی با تبیین چشمانداز محتوایی دوره تازه، از رویكردی نو با محور توسعه كمی و كیفی مخاطبان، كاربرمحوری، جوانگرایی، توجه به حوزههای جدید فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی سخن گفت.
حبیبی با اشاره به مفهوم متنوع و گسترده واژه «فرهنگ» در اندیشه محققان حوزههای مختلف گفت: فرهنگ در معنایی جامع، راه و رسم زندگی است؛ از این رو رادیو فرهنگ را رادیوی زندگی میدانیم. همین شعار به ما این امكان را میدهد كه به وجوه جدیدی از فرهنگ در این شبكه با سابقه بپردازیم.
لزوم تغییر در شیوهها و موضوعات برنامهسازی
مدیر رادیو فرهنگ با تاكید بر لزوم تحول در برنامهسازی گفت: كاربرمحور بودن رادیو بهمعنای آن است كه شنونده نه صرفاً مخاطب، بلكه بخش زنده سازوكار برنامهسازی و تولید معنا در برنامهها باشد. در رویكرد نوین رسانهای، ارزش محتوا زمانی شكل میگیرد كه تجربه شنوندگان و دغدغههای واقعی آنان در فرآیند تولید لحاظ شود و تا حد ممكن آنها بخشی از تولید باشند. رادیو فرهنگ با تكیه بر این اصل میتواند از رسانهای صرفاً تولید كننده، به رسانهای مشاركتساز تبدیل شود؛ رادیویی كه نه تنها برای مردم، بلكه با مردم سخن میگوید و مسیر ارتباطیاش را از بازتاب خواست و آگاهی جامعه میگیرد. باید از تمام ظرفیت موجود در رسانه ملی بهویژه برنامه كاربردی «ایرانصدا» استفاده كرد و مخاطبان را به سمت تعامل با رادیو سوق داد.
حبیبی ضمن قدردانی از زحمات مدیران پیشین رادیو فرهنگ و تلاشهای سه ساله مرتضی كاظمیدینان در دوره مدیریت این شبكه رادیویی افزود: رادیو فرهنگ از شبكههای قدیمی و تاثیرگذار صدای رسانه ملی است و از زمان تاسیس یعنی 1339 تاكنون با عنوان رادیو دو شناخته شده و مخاطبان خاصی را با خود همراه دارد. در این دوره قصد داریم اقشار تازهای از جامعه را به عنوان مخاطب تعریف كنیم، معدل سنی شنوندگان را پایینتر بیاوریم و با رویكردی تعاملی، ارتباط مستقیم میان برنامهسازان و مردم را گسترش دهیم. یعنی باید نوجوانان و جوانان را در برنامهسازی دیده و ضمن اعتماد به این قشر مهم، آنها را در فرآیند تولید و توزیع و بهرهبرداری دید. این مسأله مهم اتفاق نمیافتد جز اینكه ما در میان آنها حاضر شویم، یعنی نمیتوان لزوما انتظار داشت آنها رادیو را روشن و ما را گوش كنند، بلكه لازم است ما بهطور جدی در محیط رسانهای آنها یعنی تلفن همراه حضور بیابیم. در دوره جدید رادیو فرهنگ سعی خواهیم نمود با همت و همراهی برنامهسازان خوب رادیو فرهنگ این كار را محقق كنیم.
علوم انسانی، تاریخ اندیشه، خانه و خانواده، جمعیت و محیط زیست مسائل جدید رادیو فرهنگ
مدیر رادیو فرهنگ افزود: امروز نیاز داریم به تاریخ اندیشه ورود كنیم؛ به سراغ مفاهیمی برویم كه فرهنگ را از روایتهای انحصاری فعلی خارج و به ما نشان دهد چگونه زیستن با فكر، با اخلاق و با زیبایی میسر میشود. راه و رسم زندگی، همان فرهنگ است و باید در برنامههایمان بازتاب این معنا را ببینیم.
حبیبی ضمن اشاره به ضرورت مردمیسازی محتوا یادآور شد: در مسیر باید بدانیم چگونه با هنر، مردم را با خود همراه كنیم و جاذبه ایجاد كنیم، وقتی صحبت از زندگی است یعنی فرهنگ موضوعات مهمی چون خانواده، محیطزیست، جمعیت و سلامت اجتماعی را در بر میگیرد و برنامههایی مرتبط با آن از اولویتهای تازه تولید هستند.
وی در پایان از برنامهریزی برای تقویت دیپلماسی فرهنگی و افزایش رضایتمندی شنوندگان خبر داد و تأكید كرد: پرداختن به دیپلماسی فرهنگی در رادیو فرهنگ، ضرورتی بنیادین در مسیر اثرگذاری واقعی رسانه بر جامعه است؛ چراكه امروزه فرهنگ سهمی فزاینده در استراتژیهای سیاستگذاری جهانی یافته و به ابزار نرمِ ارتباط میان ملتها تبدیل شده است.
باید پلی از تفاهم و درك متقابل میان ملتها بسازیم
حبیبی در ادامه گفت: رادیو فرهنگ، بهعنوان رسانهای اندیشهمحور، میتواند بازوی تأثیرگذار در انتقال ارزشهای ملی، احیای هویت ایرانی-اسلامی و ترویج گفتوگوی میانفرهنگی باشد. در عصر تقابل روایتها میان غرب و جهان اسلام، وظیفه رادیو فرهنگ تنها اطلاعرسانی نیست، بلكه باید با نگاهی تمدنی، پلی از تفاهم و درك متقابل میان ملتها بسازد و نشان دهد كه فرهنگ، زبان زندگی مشترك انسانهاست.
مدیر رادیو فرهنگ تاكید كرد: در این رادیو هدف ما این است كه رضایتمندی همه جانبه را در میان برنامهسازان و مخاطبان به حداكثر ممكن برسانیم. رادیو فرهنگ در این مسیر، نه فقط راوی فرهنگ، بلكه همراه همه اقشار و با هر سنی در تجربه زیست فرهنگی خواهد بود.