«تك تیرانداز»، «یدو»، «منصور» و «مصلحت» برگزیدگان دهمین «ققنوس»

چهار فیلم سینمایی «تك تیرانداز»، «یدو»، «منصور» و «مصلحت» به‌عنوان برگزیدگان دهمین دوره اهدای جایزه سینمایی ققنوس معرفی شدند.

1399/12/03
|
09:56

اختتامیه دهمین دوره جایزه سینمایی ققنوس، برگزار شد. این اختتامیه كه به سبب شرایط ویژه فراگیری بیماری كرونا، به صورت رسانه‌ای و از طریق شبكه افق برگزار می‌شد، برگزیدگان خود را معرفی كرد.

«تك تیرانداز»، «یدو»، «منصور»، «مصلحت» برگزیدگان جایزه ققنوس شدند.

برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفتگو میان اندیشمندان و هنرمندان در محافل سینما انقلاب، توسط شبكه‌ای 75 نفره از متفكران و هنرمندان و اصحاب رسانه برگزیده شده‌اند.

«سینما كلید پیشرفت كشور» اصلی‌ترین مضمون و محور محافل سینمایی جایزه ققنوس بود. هر فیلمی بر اساس این شاخص سنجیده می‌شد و اندیشمندان و هنرمندان زیادی در این باب گفتگو كردند كه سینما چگونه با تحول در موضوعات و سوژه‌ها، فرم، ژانر، نظام اداره، نظام اثر بخشی و … می‌تواند مبدا پیشرفت كشور شود. اساساً سینما و رسانه‌ای كه پیشرفت را رقم می‌زند، چه سینما و رسانه‌ای است؟

در برنامه تلویزیونی اختتامیه ققنوس كه به صورت زنده از شبكه افق پخش می‌شد، دكتر جلال غفاری، دكتر سید محمد هاشمی، دكتر سید مهدی ناظمی، دكتر سید محمد حسینی، به عنوان نمایندگان شبكه داوران، حضور داشتند و پس از برگزاری میزگرد حول «مضامین، فرصت‌ها و زمینه‌های سینما پیشرفت»، از برگزیدگان با حضور عوامل فیلم‌ها تقدیر شد.

سید مهدی مطهر (مجری طرح منصور)، محمدرضا شفاه، حسین دارابی (تهیه‌كننده و كارگردان مصلحت)، علی درخشنده (تهیه‌كننده یدو) و علی غفاری (كارگردان تك تیرانداز) در این برنامه حضور داشتند و تندیس ققنوس به آنها اهدا شد.

دكتر جلال غفاری كه پیش از این، مسئولیت شبكه افق را برعهده داشت، نسبت رسانه اجتماعی و پیشرفت را نسبتی علمی و اثبات شده در متون علمی دنیا خواند و بیان داشت: در دانش ارتباطات به روز دنیا، رسانه را وسیله و طریقی برای توسعه می‌خوانند. بنابراین طرح موضوع رسانه و پیشرفت توسط انقلاب اسلامی، كاملاً علمی و مبتنی بر دانش روز دنیا و كاركردهای واقعی رسانه است.

دكتر سید محمد هاشمی، كه هم اكنون قائم مقام بنیاد فرهنگی خاتم را برعهده دارد و پیش از این مسئولیت‌های رسانه‌ای متعددی داشته است، جبهه فرهنگی انقلاب را انباشت از سوژه‌های پیشرفت دانست و گفت: نمونه‌هایی همچون «شهید حبیب‌پور» كه اسوه جهادی در حاشیه شهر تهران بود، از رویكردهایی است كه می‌تواند به جای سیاه نمایی، محور حركت جامعه شود. سینمای ما از این سوژه‌ها به شدت تهی است و به آنها نمی‌پردازد. فیلم «تك تیرانداز» جزء استثنائات خوب سینمای ماست كه هم قهرمان‌پروری دارد، هم پرداختی شایسته و عزت آفرین دارد، هم الگویی خوب را برای تربیت نسلی كه قرار است پیشرفت را رقم بزند، پیش روی ما می‌گذارد.

دكتر هاشمی، ضمن اشاره به مساله توزیع برای آثار انقلابی، با استناد به تجربه فیلم «به وقت شام» توزیع مویرگی و شهرستانی را بسیار مهم دانستند؛ زیرا كه بخش عمده‌ای از مخاطبان سینما انقلابی، به سالن‌های سینمای مجلل شهری، دسترسی ندارند.

دكتر سید محمد حسینی، از غفلت خداوند و توكل و معنویت در سینمای امروز ایران به ویژه در آثار این جشنواره، گلایه و اضافه كردند: این با سینمای واقع‌گرا هم نمی‌خواند، زیرا كه معنویت‌گرایی و خداگرایی، از عمیق‌ترین واقعیت‌های پدیدار شده جامعه ایران است.

دكتر حسینی، ضمن تقدیر از فیلم «منصور» آن را یك كار زیبا، خوش ساخت و اثر گذار بر مخاطب خواندند. دفاع مقدس سرشار از این ظرفیت‌های نهفته است كه می‌تواند بر هویت و حركت جامعه ما اثر گذار باشد و سبب پیشرفت شود. علم گرایی و حل مساله در عین روحیه انقلابی از ویژگی‌های شاخص این اثر سینمایی قابل تقدیر بود.

دكتر سید مهدی ناظمی، در تقدیر از فیلم سینمایی «یدو» آن را یك كار روان و خوش ساخت سینمایی دانست كه حتماً ارتباط خوبی با مخاطب خواهد گرفت. وی گفت: شخصیت‌پردازی و فیلم نامه، قصه گویی و پرداخت خوب به سوژه، از ویژگی‌های خوب این اثر سینمایی بود. این اثر سینمایی كه فرمی خوب داشت، می‌تواند الگویی مناسب برای سینمای پیشرفت باشد. زیرا فراتر از شعارزدگی و مضمون زدگی، توانسته بود اثری هنرمندانه و سینمایی و مخاطب پسند را در نگاه و رویكرد انقلابی ارائه دهد.

محمدرضا شفاه نیز در جریان تقدیر از «مصلحت»، گره خوردن مضمون امید و عدالت را برای آثار رسانه و سینمایی بسیار لازم دانست و گفت: «ما در تمام كارهای سینمایی خود در سوره، تلاشمان همین بوده است كه بگوییم كه در میان همه مشكلات و گره‌های اجتماعی و … همیشه امید وجود دارد و باید به تحول و برقراری عدالت امید بست»

مهدی مطهر نیز بر ضرورت عنصر پژوهش در آثار سینمایی و رسانه‌ای تاكید كرد و بیان داشت كه قوت فیلم «منصور» در دو سال زحمت پژوهشی است كه از آن یك فیلم نامه قوی و مستند ساخته است.

در پایان قابل ذكر است كه جنبش فكری هنری سینما انقلاب كه امسال با محوریت «سینما، رسانه و پیشرفت» كار خویش را پی گرفته بود، با تحولی در شیوه برگزاری جایزه سینمایی ققنوس در سال‌های آینده، این حركت را در طول سال و در قالب نشست‌ها، محافل و برنامه‌های رسانه‌ای متعدد، ادامه خواهد داد.
منبع: مهر

دسترسی سریع