بگــذشت مــه روزه، عیــد آمـد و عیـــد آمد بگذشت شـب هـجـران، معشوق پدید آمد عید آمد و عید آمد

از نگاه عرفانی لحظه لحظه ی زندگی عارف تجریه عید را در خود دارد بدین معنی كه عید یعنی نوشدن ، تازه شدن، و این در اصل باید در درون و روح و روان فرد اتفاق بیفتد سپس تجلی آن در بیرون منعكس می شود و دیگران از آن برخوردار می شوند

1396/04/04
|
11:45

نویسنده : حسین نعمتی

عید آمد و عید آمد
مفهوم عید در اندیشه و زندگی عارفان نقش بسیار برجسته ای دارد.سنایی می گوید:
عارفان در دمی دو عید كنند/ عنكبوتان مگس قدید كنند
از نگاه عرفانی لحظه لحظه ی زندگی عارف تجریه عید را در خود دارد بدین معنی كه عید یعنی نوشدن ، تازه شدن، و این در اصل باید در درون و روح و روان فرد اتفاق بیفتد سپس تجلی آن در بیرون منعكس می شود و دیگران از آن برخوردار می شوند.
در بیشتر مجسمه های بودا در جهان در صورت بودا لبخندی وجود دارد و می گویند این لبخند وقتی بر چهره بودا نشسته كه او در آخرین مرحله به مقام نیروانه* رسیده و پس از شكفتگی درونی، لبخند بیرونی بر لبانش نشسته است و حتی نام اصلی بودا، سیذارته گوتمه بوده و پس از رسیدن به مقام نیروانه و شكفتگی درونی و روحانی، بودا نامیده شده است یعنی منور شده و به روشنایی رسیده.
این ماجرا تا حدودی می تواند تجربه ی عید را در اندیشه و سلوك عارفان ما نشان دهد. عید واقعی از نظر عارفان باید چنین حال وحالتی را در روح و جسم فرد ایجاد كند.
در سنت اسلامی عید فطر دقیقا چنین شرایطی دارد . انسان مسلمان پس از طی یك دوره تزكیه و سلوك جسمانی و روحانی پاك می شود و در پایان این دوره ( كه همان عید فطر محسوب می شود )
شكفتگی روحانی و معنوی برای او حاصل می شود و انعكاس آن در جان و تن او رخ می دهد.




* نیروانه: برای مفهوم نیروانه در مكتب بودایی معانی و تعاریف مختلفی ارائه شده است اما شادی عظیم، برترین نیك بختی و آرامش نهایی تقریبا از معانی و تعاریف دیگر بهتر است.

دسترسی سریع