سواد خبری نوشته سید غلامرضا فلسفی و مریم سلیمی با هدف آشنایی و توانمندسازی مخاطبان در شناخت، انتخاب و ارزیابی خبر از طرف انتشارات مدرسه منتشر و روانه بازار شد.
امروزه افراد با دسترسی به اینترنت هم مصرفكننده و هم تولیدكننده خبر محسوب میشوند، تولید و نشر بیش ازحد اطلاعات و اخبار با توجه به این كه نظارتی بر آنها نیست به معضلی نگرانكننده تبدیل شده است. این نگرانی زمانی افزایش مییابد كه بدانیم كودكان و نوجوانان از طریق رسانههای اجتماعی خبر كسب میكنند؛ كه این نشان از اهمیت رسانههای نوین و تأثیر آنها بر مخاطبان بهویژه نسل جدید دارد. از آنجا كه آموختن سواد نوین با نام سواد خبری برای شهروندان در این دوره ضروری است. انتشارات مدرسه با چاپ كتاب «سواد خبری» در حوزه علوم ارتباطات و رسانه سعی در توانمندسازی افراد در سنجش صحت اخبار دریافتی دارد.
برخی از مفاهیم اساسی انتخابشده این كتاب كه برگرفته از ایده كلیدی مذكور است عبارتاند از: سواد، خبر، گزارش، عناصر خبری، اعتبار خبر، شفافیت خبر و...
این كتاب در چهار بخش و در 124 صفحه طراحی شده كه مطالعه آن به عموم مخاطبان به ویژه دانشآموزان و دبیران دوره متوسطه، دانشجویان همچنین فعالان حوزه علوم ارتباطات، روابط عمومی و رسانه پیشنهاد میشود.
كتاب «سواد خبری» در فروشگاههای سراسر كشور و همچنین در فروشگاه اینترنتی انتشارات مدرسه در دسترس مخاطبان قرار دارد.
منبع: مهر