سالروز جنایت 12 تیرماه 1367

جنایت 12 تیرماه سال 67 چگونه رقم خورد؟

1399/04/12
|
15:17

در 12 تیرماه 1367، ناو آمریكایی وینسنس، یك فروند هواپیمای مسافربری ‏ایران را در خلیج فارس هدف قرار داد و همه 290 سرنشین آن را به شهادت رساند.این خبری بود كه در زمان خودش با بهت فراوان از سوی رسانه‌‏های جهان منتشر شد.

بر اساس گزارش‏‌های تكمیل شده بعدی مشخص شد كه در 12 تیرماه 1367، یك فروند هواپیمای ایرباس شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏ریزی شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی كه هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏های سرزمینی ایران و در آب‏های اطراف جزیره هنگام، به دلیل شلیك دو موشك از ناو آمریكایی وینسنس سقوط كرد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند.

118 نفر از این مسافران بی‏گناه، زن و كودك بودند. همچنین 20 هندی، یك ایتالیایی، 6 پاكستانی، 13 نفر تبعه امارات و 6 یوگسلاو نیز در میان مسافران هواپیما دیده می‌شد.

مروری بر جریانات پیش آمده، واقعیت این اقدام وحشیانه آمریكا را آشكار می‌كند:

یكشنبه دوازدهم تیرماه 1367 بندرعباس‏ هواپیمای ایرباس 300 متعلق به هواپیمای جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیش‏‌بینی شده، قرار بود این هواپیما با شماره پرواز 655 با دویست و نود سرنشین (156 مرد، 53 زن، 57 كودك 2 تا12ساله و8 كودك زیر دو سال و 42 نفر با ملیت‌های یوگسلاو، پاكستانی، هندی، عرب و 16 خدمه پروازی) در ساعت 10 صبح به مقصد دوبی پرواز كند.

ساعت 9صبح (خلیج فارس) تعدادی از قایق‏‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كه مشغول گشت‏‌زنی ‏در جنوب قشم بودند، با تهاجم نیروهای آمریكایی مواجه شدند.

رزمندگان دریادل اسلام بلافاصله به مقابله با نیروهای آمریكایی مستقر در ناوها می‏پردازند. در جریان این درگیری، چند فروند چرخبال آمریكایی برفراز قایق‏های‏ تندرو به پرواز درآمده و به سوی آن‏ها شلیك می‏‌كنند. دلاورمردان سپاه اسلام، همزمان با مقابله با ناوهای آمریكایی به آتش چرخبال‌ها نیز پاسخ می‏‌دهند و در این درگیری یك فروند چرخبال آمریكایی مورد هدف قرار گرفته و به قعر آب‏های نیلگون خلیج‏ فارس سقوط می‏‌كند.

ساعت 10 صبح (بندرعباس) هواپیمای جمهوری اسلامی ایران پرواز 655 با 15دقیقه تأخیر در ساعت 10:5 از برج مراقبت فرودگاه بندرعباس تقاضای پرواز كرد، مدت پرواز تا دوبی 30 دقیقه و حداكثر 14 هزارپا تعیین شد. در ساعت 10:17 دقیقه، هواپیمای ایرباس 300 به پرواز درآمد. دقایق نخستین پرواز و مراحل اوج‌‏گیری تا ارتفاع 12 هزارپایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مركز كنترل راه‌های هوایی ایران و امارات تماس داشت.

در خلیج فارس ناوجنگی آمریكایی «وینسنس» كه در تاریخ هفتم خرداد از بندر «سان دیه گو» وارد خلیج‏ فارس شده بود، به قصد یك ماجراجویی هوایی به آب‏های مرزی ایران نزدیك شد. «ایچنرمارك» قلب این رزم‏ناو به شمار می‏رفت. وظیفه اصلی آن، كشف هدف‌های پرنده،اعم از موشك، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به طور همزمان و كنترل آتش آن‏ها بود، هم‏چنین این رزم‏ناو به موشك‏های‏ زمین به هوا با برد 408 كیلومتر نیز مجهز بود. چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس 300 به منطقه كنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت»، خلبان به مركز كنترل هوایی كشور اطلاع داد كه قصد دارد به 14 هزارپایی بالا برود.

ساعت 10:22دقیقه (خلیج‏ فارس)ناو وینسنس كه خود را به بهترین و نزدیكترین موقعیت رسانده بود، به دستور ناخدا «ویلیام راجرز»، فرمانده ناو، موشك استاندارد 2 به سوی پرواز 655 شلیك كرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در طوفانی از دود و آتش به پهنه آب‏های نیلگون خلیج‏ فارس فرو رفت.

با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دوبی، پیگیر سرنوشت پرواز 655 شد ولی آن‏ها اظهار بی‏اطلاعی كردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز كرد. با شناسایی دقیق محل سقوط، چرخبال‌ها و شناورها به موقعیت 26و42 عرض شمالی و56 درجه و3 دقیقه طول شرقی منتقل شدند.

بلافاصله پس از این جنایت هولناك، مقامات آمریكایی اعلام كردند كه یك فروند هواپیمای اف- 14 جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‏‌اند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریكایی‌ها سعی كردند تا به نحوی وانمود كنند كه در این مورد مرتكب اشتباه شده‏‌اند، اما شواهد بعدی، این نظر آنان را كاملاً مردود جلوه داد.

مقامات نظامی آمریكا اعلام كردند كه هواپیمای ایرباس در خارج از دالان هوایی پرواز می‏‌كرده و رزم‏ناو آمریكایی نیز هفت‏بار اخطار رادیویی برای‏ هواپیمای ایران مخابره كرده ولی جوابی دریافت نكرده است! این ادعا كاملا غیر قابل قبول بود، زیرا: قطعات متلاشی شده هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آب‏های سواحل جنوبی جزیره هنگام، درست در داخل آب‏های ایران پراكنده شده بودند. این محل درست در زیر مركز دالان هوایی بین‏‌المللی بندرعباس دوبی (آمبر56) قرار دارد و نشان می‏دهد كه هواپیما درست در مسیر پیش‏‌بینی شده در حال پرواز بوده است و همانطور كه چهار سال بعد روزنامه «نیویورك تایمز»، در گزارشی كه حاوی چندین نكته تازه بود، نوشت كه ناو وینسنس در آب‏های فلات قاره ایران بوده است نه در آب‏های بین‏‌المللی و پنتاگون (وزارت دفاع آمریكا) در آن زمان بر این حقیقت سرپوش گذاشته شده است. ضمن آن كه هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم، شكل، اندازه و توانایی پرواز كاملاً با هواپیمای اف- 14 متفاوت است.

در همین حال با توجه به ارتباط كلامی و ارتباط ناوبری هر هواپیمای بازرگانی و مسافربری، ناو آمریكایی‏ می‌توانست به راحتی با شنیدن مكالمات خلبان به ماهیت هواپیمای ‏مسافربری پی ‏ببرد. اساسا در همان زمان و بعدها دلایل روشن بسیاری بر دروغگویی مقامات آمریكایی ارائه شد چنانچه هنگامی كه در شهریور 62 یك هواپیمای بوئینگ 747 شركت هواپیمایی كره‌‏جنوبی (ك. ال.ال) در حالی ‏كه با 269 مسافر از مسیر عادی خود منحرف شده بود و حدود 500 كیلومتر مسافت را زمانی نزدیك به دو ساعت در داخل خاك شوروی سابق طی كرده بود، به دلیل بی‏‌توجهی به اخطارهای مكرر هواپیماهای شكاری این كشور توسط سیستم دفاع موشكی‏ شوروی سرنگون شد. در این ماجرا «ریگان» ابراز عقیده كرد كه هیچ مطلبی نمی‏‌تواند توجیه‌‏كننده سرنگون ساختن یك هواپیمای غیرمسلح باشد. وی اعلام كرد:شوروی (سابق) با حمله به یك هواپیمای مسافربری، دست به یك عمل تروریستی زده است و یكی از اعضای كمیته امور خارجه مجلس آمریكا، دولت این كشور را به مقابله به مثل ترغیب كرد.

در هر حال آمریكایی‏‌ها به ‏صورت جسارت‏آمیزی دلایل این جنایت خود را بیان و تأكید كردند كه هدف آمریكا از ساقط كردن هواپیمای ایرباس ایران، وادار كردن جمهوری اسلامی به پذیرش صلح و پایان جنگ تحمیلی بود، چنان‏ كه رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریكا در این زمینه اظهار كرد: «این فاجعه (سقوط هواپیمای مسافربری ایران از سوی آمریكا) ضرورت دست‏یابی به برقراری صلح را با حداكثر شتاب، دو چندان ساخته است» به عبارتی هدف آمریكا رهاندن گریبان صدام جنایتكار از دستان پرقدرت رزمندگان اسلام بود.

رفتار مزورانه آمریكا در این میان نیز قابل مطالعه است. از یك سو،رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریكا، در اعلامیه‌‏ای، با اظهار تأسف از این رویداد تلخ، به سرنگون شدن هواپیمای مسافربری ایران اعتراف كرد، ولی اقدام ناو آمریكایی را عمل دفاعی بجا دانست و مدعی شد هواپیمای ایرباس ایرانی در حال كاهش ارتفاع و شیرجه رفتن به سوی ناو آمریكایی بوده است. از سوی دیگر، به فرمانده ناو وینسنس كه موجب سقوط هواپیمای مسافربری ایران شده بود نشان افتخار داد و بر جنایت او مهر تأیید زد. این تناقض آشكار، از عوام فریبی ریاكارانه دولت آمریكا و نیات شوم سردمداران این كشور خبر می‏داد. عوام فریبی و جنایتكاری‏ای كه همچنان ادامه داشته و در ذات حاكمیت آمریكا نهادینه شده است.

دسترسی سریع