چهارم اردیبهشت ، سالروز تاسیس رادیو در ایران

نسرین آبروانی (معاون صدای رسانه ملی ):رادیو رسانه‌ای بسیار تحول پذیر و خود ترمیم است و همواره سرعت بالایی در تطبیق خود با فضای ارتباطی جدیدی كه رسانه‌های پس از آن رقم زده‌اند داشته است.

1396/02/04
|
15:28

چهارم اردیبهشت ماه روز رادیو است؛ رسانه‌ای كه با وجود همه تغییر و تحولاتی كه در سال‌های اخیر در فضای رسانه‌ای دنیا رخ داده، هنوز صمیمی، دوست‌داشتنی و نوستالوژیك است. خانم نسرین آبروانی معاون صدای رسانه ی ملی در پیامی از چهارم اردیبهشت سالروز تاسیس رادیو یاد كرد و درباره رادیو اظهار كرد كه رسانه‌ای بسیار تحول پذیر و خود ترمیم است.
متن پیام ایشان را در ذیل می خوانید

«وجود مخاطبان میلیونیِ همراه و دوستدار این رسانه شنیداری، به رغم انبوه رسانه‌های دیداری و تجهیزات و منابع اطلاع‌رسانی مدرن و در اختیار، نشان از قابلیت ماندگاری بالای رادیو دارد. امّا راز این پویایی و ماندگاری در چیست؟ پاسخ روشن است: نوع كاركرد و تأثیر رسانه‌ها و نحوه ارتباط آنها با مخاطب یكی نیست و به همین علت، رسانه‌ها جایگزین یكدیگر نمی‌شوند بلكه مكمل هم‌اند. در واقع، هیچ رسانه‌ای هر چقدر مدرن مخاطب را از رسانه دیگر بی‌نیاز نمی‌كند كه اگر جز این بود ما امروزه شاهد فعالیت هزاران شبكه و كانال رادیویی در جهان نبودیم و رادیو به عنوان یك صنعت قدرتمند و سودآور مطرح نبود.
یك ویژگی شاخص رادیو امكان استفاده مؤثر از آن در خلال كار و فعالیت روزانه است و اینكه این استفاده مخاطب را از فعالیت اصلی خود باز نمی‌دارد. به عبارت دیگر، ‌رادیو شرایط محیطی خاصی را برای شنیدن به شما تحمیل نمی‌كند و از شما نمی‌خواهد وقت خود را منحصراً به شنیدن آن اختصاص دهید.
در ثانی، رادیو رسانه‌ای بسیار تحول پذیر و خود ترمیم است و همواره سرعت بالایی در تطبیق خود با فضای ارتباطی جدیدی كه رسانه‌های پس از آن رقم زده‌اند داشته است. تحولات سریع تولیدات رادیویی و آرایش مجدّد طیف مخاطبان آن پس از ظهور تلویزیون در جهان، و در مقطع كنونی (عصر اینترنت و شبكه‌های مجازی) گسترش راه های ارتباط و تعامل با مخاطب و سهیم كردن بیشتر مخاطب در محتوا با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز گواه همین مطلب است.
جدای از این‌ها، بسیاری از اطلاع‌رسانی‌ها و پخش موسیقی و خبر و اظهارنظر و گفتگو و مجله‌ها و جُنگ‌های تفریحی مبتنی بر كلام كه جزو فرآورده‌های پر بسامد رادیواند اساساً محتاج تصویر نیستند (تصویر در این مقولات غالباً یك مزیت است نه یك ضرورت) و به همین لحاظ رادیو در موارد مذكور بخوبی ظرفیت اقناع مخاطب را دارد.
آمار كنونی مخاطبان ما، با توجه به تأكیدی كه توأماً بر میل و مصالح مخاطب و حفظ چارچوب‌های برنامه‌ای در رسانه ملی داریم در مجموع قابل قبول است و بحمداله منحنی جذب مخاطب ما قوسی صعودی دارد. با این همه، ما بنا به طبع رادیویی خود و روحیه استعلای اهالی رادیو به این قانع نیستیم. وجه مطلوب و ایده‌آل ما حالتی است كه گوش دادن به رادیو (چنانكه پیش از این هم گفته‌ایم) به مثابه وعده‌های غذایی، عادت روزانه مردم و جزو ضرورت‌های برنامه روزانه مخاطبان شود. برای رسیدن به این مقصود، شبكه‌های ما مداوماً در حال تلاش و برنامه‌ریزی‌اند. رویكردها هم مشخص است: فرآورده‌های رادیو باید روزآمد و مبتنی بر زمان و اعتماد بخشی باشند، ضریب مشاركت مخاطب در تولید محتوا افزایش یابد، پیام‌های ارزشی از طریق ساختارهای جذاب هر چه بیشتر برای مخاطب ذائقه نشین شود، دامنه‌های موضوعی برنامه‌ها تا مرز بی‌جلوگی رسانه‌های رقیب گسترش یابد و به مقوله موسیقی كه عاملی ذی‌نقش در اقبال مخاطب به رادیوست اهتمام جدی شود. ما به آینده رادیو و چشم‌اندازی كه برای آن ترسیم كرده‌ایم امیدواریم و اطمینان داریم كه این رسانه به حول و قوه الهی و با پشتوانه سرمایه اصلی آن كه توده‌های میلیونی مردم‌اند در سالهای پیش رو جهش‌های نظرگیری را تجربه می‌كند.

سالروز آغاز به كار رادیو را به خانواده بزرگ این رسانه گرم و مخاطبان گرانقدر و صمیمی آن در سراسر كشور تبریك می‌گویم و از خداوند متعال توفیق و سربلندی و شادابی همه این عزیزان را خواهانم.»

دسترسی سریع