مدیركل میراثفرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: برخی از افراد تحصیل كرده، قضات و یا حتی افراد سفارتخانه ایران در سوئد بلوچ هستند و سفال كلپورگان را نیز به سوئدی ها شناسانده و مبلغ این هنر شده اند
علیرضا جلال زایی گفت: سفال كلپورگان یكی از برندهای استان سیستان و بلوچستان است كه به تازگی جهانی و بلد شده است و صادرات آن را كه تاكنون چمدانی و سفارشی بودهاست را تغییر داده ایم و صنعتگران را نیز شناسنامه دار كرده ایم به عنوان مثال صنعتكاران سفال را با سوزن دوز جدا كردیم تا بدانیم كه تعداد صنعتگر داریم و باید چقدر صادرات داشته باشیم همچنین سایتی نیز به سه زبان طراحی شده كه در آن دسترسی مردم را برای خرید محصولات صنایع دستی استان فراهم كرده ایم با این اقدام دست دلالانی كه باعث میشدند جنس از تولیدكننده با قیمت پایین خریداری شده و به قیمت گزاف فروخته شود را كوتاه كنیم.
جلال زایی تصریح كرد: همچنین با شركتهای بسته بندی نیز صحبت شده تا سفال كلپورگان به بهترین شكل صادر شود چون سفال كلپورگان در خارج از كشور متقاضیان زیادی دارد ما همیشه برای پكیج كردن این سفال ها دچار مشكل بودیم اما با این شركتها وارد مذاكره شدیم همچنین كلاسهایی نیز برگزار میشود تا به صنعتگران یاد بدهند چطور بسته بندی برای خارج از كشور انجام شود
وی ادامه داد: سفال كلپورگان بیشتر از سمت كشورهای اروپایی مانند سوئد بلژیك استرالیا و كشورهای عربی مورد استقبال قرار میگیرد.
وی درباره مشكل كوره های كارگاه های سفال در كلپورگان و آشنایی نداشتن هنرمندان با زمان پخت این نوع سفال نیز گفت: مشكل كوره ها حل شده و كوزه از همدان با كیفیت بهتر تهیه كرده ایم همچنین برنامه آموزشی برای هنرمندان داریم تا این مشكل نیز حل شود این برنامه های آموزشی با همكاری چند نهاد است چون معتقدم كه آموزش شالوده و زیربنای تولیدات است.