جایگاه ، حضرت فاطمه زهرا(س) نزد پروردگار از نزول "آیـــه ی تطهیر*، آیه ی مباهله**، آیه ی مودّت***و سوره ی كوثر" به دست می آید. شخصیتی كه بر طبق آیه ی تطهیر از هرگونه ناپاكی، منزّه هست و بر طبق سوره كوثر، منبع و مصداق خیر كثیر خوانده میشود.
جایگاه ، حضرت فاطمه زهرا(س) نزد پروردگار از نزول "آیـــه ی تطهیر*، آیه ی مباهله**، آیه ی مودّت***و سوره ی كوثر" به دست می آید. شخصیتی كه بر طبق آیه ی تطهیر از هرگونه ناپاكی، منزّه هست و بر طبق سوره كوثر، منبع و مصداق خیر كثیر(ارزش فراوان) و بر طبق داستان مباهله، حضور دركنار پدر بزرگوارش حضرت محّمد (ص)، شوهرش، حضرت علیّ مرتضی(علیه السلام) فرزندان ارجمندش، حَسَنین(علیهما السلام) اتمام حجت الهی به رهبر مسیحیان و مخالفان شد.
تجلی و روح عبادت در سیره ی آن حضرت موج میزد به گونه ای كه عبادت ایشان زبانزد عام و خاص، دوست دشمن بوده است. حضرت پیامبر(ص) درباره حضرت فاطمه(س) به سلمان فارسی می فرمودند: سلمان! به راستی كه خداوند قلب و اعضای فاطمه علیها السلام تا استخوانهایش را از ایمان و یقین آكنده ساخته است; به گونه ای كه در طاعت خدا جدیت دارد .»
امام مجتبی(ع) نقل فرموده اند كه: «مادرم فاطمه(س) را دیدم شب جمعه در محراب خود به عبادت برمی خواستند و تا نمایان شدن سپیده صبح در عبادت و ركوع و سجود بودند، و می شنیدم كه برای مؤمنین و مؤمنات دعا می فرموند و آنان را نام می برند و برایشان دعا می كرند، و برای خود هیچ دعا نمی كرد، به او گفتم: مادر! چرا همان طوری كه برای دیگران دعا می فرمایی برای خودت دعا نمی كنی؟ فرمود: پسرم، ابتدا همسایه سپس خانه خود.
آن بانوی بزرگوار درسبك زندگی سیاسی و اجتماعی هم سرآمد زنان بودند . حضرت فاطمه(س) تا حد ممكن از ظاهر شدن در انظار عمومی اجتناب می كردند اما این بدان معنی نبود كه در مواقع حساس و لازم از انجام وظیفه خود شانه خالی كند. ایشان در دفاع از حریم امامت از هیچ تلاشی فرو گذار نمیكردند . بی شك امامت حلقه اتصال نبوت است. پیامبر اسلام ، جانشین و امام بعد از خود را دراندك مناسبت های مختلف قبل از وحی و بعد از رسالت خطیر نبوت ، معرفی می كرند. اما بعد از رحلت جانگداز حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) ، برخی امامت و وصایای پیامبر را كنار گذاشتند. در آن هنگام ، آن بانوی بزرگوار ، برای تبیین موضوع مهم امامت تلاش فراوان نمودند. گریه ها و ندبه های ایشان بالاترین فریاد و دفاع از مقام امامت بود. پس از غصب فدك ، حضرت فاطمه (س) این امر را مستمسك قرار داده و برای باز پس گیری فدك و در حقیقت بیان حقانیت حضرت امیرالمؤمنین (ع) ، به مسجد رسول خدا (ص) رفته و در بین مهاجرین و انصار خطبه غرایی ایراد میفرمایند كه سرشار از معارف الهی است.خطبه ی فدكیه جلوه ای از اندیشه ی سیاسی بانوی بزرگوار اسلام حضرت صدیقه ی طاهره (س) است . آیت الله ناصر مكارم شیرازی در مقدمه ی كتاب خطبه ی زهرا (س) مینویسد : هر چه بیشتر خطبه ی حضرت زهرا مورد مطالعه قرار میگیرد ، عظمت و اهمیت آن روشنتر میشود و درباره ی حفظ خطبه به نقل ازعلامه" سید شرف الدین" در كتاب" المراجعات "مینویسد : حضرت زهرا دارای حجج بالغه ایی است و دو خطبه ی آن حضرت درباره ی ولایت مشهور است . اهل بیت
علیهم السلام فرزندانشان را به حفظ این دو خطبه سفارش میكردند آن سان كه به حفظ قرآن وا میداشتند .
در اندیشه ی حضرت زهرا(سلام الله علیها) اصل اساسی بر تعریفِ جهانی بر محوریت «توحید» است و این اندیشه سبب می شود كه شخصیت فاخری همچون امیرالمومنین(علیه السلام) در كنار چنین بانویی ظهور كند .حضرت زهرا(سلام الله علیها) اطاعت از اهل بیت(علیهم السلام) را نخ تسبیح حفظ نظام جامعه بیان می كنند. در روزهای آینده بخش هایی از خطبه ی مشهور و كوبنده ی فدكیه را خواهیم نگاشت .
منابع : بحارالانوار ،علامه مجلسی
زندگینامه حضرت زهرا(س) در منتهی الامال شیخ عباس قمی
كتاب خطبه ی حضرت زهرا – آیت الله ناصر مكارم شیرازی