گفتوگو با امیرعباس ربیعی، كارگردان فیلم «احمد» در برنامه «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ
امیرعباس ربیعی، كارگردان فیلم «احمد» درگفتگو با برنامه «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ درخصوص پذیرش فیلم «احمد» در «جشنواره بینالمللی فیلم مسلمانان تورنتو» و سپس كنارگذاشتن این فیلم از جشنواره، گفت: سینمای ما باید راه ارتباط مستقیم با ملتها را بازكند.
وی با اشاره به تاثیر حرف های افراد تحت نفوذ سیاستمداران معاند، در جشنوارههای جهانی، گفت: سینمای ما باید به جنبههای مدنی ملتها وصل شود، و ما باید كانالهای اكران عمومی در كشورهای دیگر را پیدا كنیم. ما باید بتوانیم با شیوههایی كه خودمان ایجاد میكنیم، راه را برای ارتباط مستقیم با ملتها بازكنیم، و نباید به جشنوارههایی كه سیاستهایشان در اختیار ما نیست، اتكا كنیم.
ربیعی در ادامه گفت: فیلم «احمد» جنبهای از انسانیت فرمانده «شهیداحمد كاظمی» را در یكی از بحرانهای عظیم تاریخی جهان یعنی «زلزله بم» روایت میكند، آن هم نه از نظر سیاسی و نه از زاویهای كه بر اساس فرآیندهای آنها تنش زا باشد، وقتی جشنوارهای كه سیاستش نمایش فیلمهایی با رویكردهای اخلاقی، انسانی و دینی است این فیلم را میپذیرد؛ یعنی تعریفش از دین، آموزههایی است كه «مسئولیت اجتماعی» را درپی دارد، و روحیه مبارزه با ظلم، خدمت به همنوع، و مسئولیت اجتماعی را در ذات خود دارد، و انسان را «اجتماعی» تعریف میكند، اما میبینیم كه این جشنواره توسط فشارهای بیرونی و سیاسی، فیلم احمد را از جشنواره بیرون میگذارند، و این نشان میدهد كه حرفها و آرمانهای حقوق انسانها، همه صرفاً شعار است، و آنها فیلمهای دینی كه جنبه مسئولیت اجتماعی را نشان دهد، را دوست ندارند و نمیخواهند ملتها این جنبه دین را هم ببینند، و با چنین شخصیتهایی آشنا شوند.
وی با اشاره به مواضع متفاوت ملتها، با دولتها و سیاستمداران، در قبال جنایات غزه گفت: باید به ملتها وصل شویم و فیلمها و آثارمان را از طریقی غیراز دولتها و جشنوارهها، به ملتها و مخاطبان برسانیم.
ربیعی در بخش دیگری از صحبت های خود، سینما را بستر هنری مناسب برای ارتباط با مخاطب دانست و گفت: سینما یك زبان مشترك، با شیرینی و جذابیتهای فراوان است، كه میتواند بستر مناسبی برای روایت تاریخمان باشد، «سینمای استراتژیك» یكی از بهترین جنبههای هنریست كه میتوان روی آن سرمایهگذاری كرد؛ یعنی وقتی هنرمند «اهمیت تاریخ» و «اثرگذاری هنر» را درك كند به خوبی میتواند رسالت هنری خود را ایفا كند.
وی افزود: در «سینمای استراتژیك» و راهبردی، باید نخستین خاستگاه، كنشها و اتفاقات تاریخی كشورمان باشد، و غفلت از تاریخ، فرهنگ و جغرافیای سرزمینمان عواقب بسیاری را درپی خواهد داشت؛ بویژه كه ایران بخاطر وقوع اتفاقات گوناگون و متعدد در دوره معاصر و داشتن فرصتها و موقعیتهای دراماتیك فراوان، بستر مناسبی برای فعالیتهای سینمایی است و اگر از پرداختن به آنها غافل شویم، در مواقع و مقاطع حساس، برای تصمیمات مهم دچار مشكل میشویم.
وی درپایان تاكید كرد: این مسائل گرچه تلخ هستند، اما ما را در مسیرمان استوارتر میكند.