گفتگو با دكتر هاشمی روانشناس در برنامه خشت اول
دكتر هاشمی در این برنامه در مورد فرزندان مدرسه ای و تشویق آنان به انجام تكلیف مدرسه صحبت كرد و گفت :
در بسیاری از كشورهای دنیا تكلیف مدرسه اجباری نیست. اما پس از دو الی سه سال از گذران مدرسه تكلیف های مدرسه به عنوان تمرین هایی برای یادگیری امری مهم است. برای تثبیت اطلاعات باید كم كم به فرزندان بیاموزیم برای یادگیری تكالیف خود را انجام دهند و نه صرفا اجباری در سیستم آموزشی.شش علت انجام ندادن تكالیف مدرسه
یكی از دلایل مشق ننوشتن كلاس اولیها این است كه آنها تا قبل از اینكه وارد مدرسه شوند، شش سال آزادانه بازی كردهاند؛ بنابراین طبیعی است كه هنگام حضور در مدرسه به نوشتن تكالیف یا رعایت مقررات علاقهای نشان ندهند. اما اگر بعد از گذشته مدتی همچنان شاهد تنبلی در نوشتن مشق یا بهانه برای انجام ندادن تكالیف از سوی كودك خود هستید. هاشمی در ادامه در مورد راهكارهای آموزشی كودكان صحبت كرد و گفت : برای فرزندتان برنامه ریزی كنید:
برنامه ریزی كردن برای فرزندان، كاری است كه ممكن است خود آنها نتوانند به خوبی انجام دهند، به همین خاطر شما باید این كار را برایشان انجام دهید و در كنار كارهای مختلفی كه انجام می دهند، زمانی را هم در طول روز، برای انجام تكالیف آنها در نظر بگیرید.
كودكان را در انجام تكالیف مدرسه همراهی كنید.
كی دیگر از كارهایی كه برای انگیزش كودكان در زمینه انجام تكالیف مدرسه میتوانید انجام بدهید، همراهی با او است. مثلا وقتی مشكلی دارد یا چیزی را به درستی متوجه نمیشود، او را برای رسیدن به راه حل همراهی و راهنمایی كنید. منظور این نیست كه مشقها و تكالیفش را انجام بدهید یا به عبارت دیگر، لقمه را آماده و حاضر در دهانش بگذارید، بلكه منظور راهنمایی و هدایت او برای رسیدن به جواب است.
زمانی كه كودك در حال نوشتن مشق است، سعی كنید به طور فیزیكی هم در محلی كه مشق مینویسد حاضر باشید. برای مثال، وقتی او در آشپزخانه در حال نوشتن مشق است، شما هم كنارش بنشینید و به ایمیلهایتان رسیدگی كنید، كتاب بخوانید یا هر كار دیگری كه باعث میشود ضمن همراهی با كودك، محیطی آرام و علمی به وجود بیاید.
كودك را مسئولیتپذیر تربیت كنید.
یادتان باشد كه انجام تكالیف مدرسه ، ابزاری عالی برای تقویت حس مسئولیتپذیری و اعتماد به نفس در كودكان است. وقتی به فرزندتان یاد میدهید كه باید مشقهایش را درست بنویسد و سعی كند نمرات خوبی به دست آورد، در واقع در حال آموزش مسئولیتپذیری به او هستید. كودكی كه بتواند مدیریت تكالیفش را به دست گرفته و در برابر تكالیف، امتحانات و… پاسخگو باشد، حس مسئولیتپذیری را به خوبی درك خواهد كرد. برنامهریزی برای انجام تكالیف، اهمیت دادن به آنها و تلاش برای یادگیری، باعث شكوفایی تواناییها و القای حس مسئولیت در كودك میشود.
در مقابل، كودكی كه كارهایش را ناتمام میگذارد، آنها را سرهمبندی میكند و علاقهای به تكلیف و مشق ندارد در آینده هم از عهده مسئولیتهای خود به خوبی برنخواهد آمد. تربیت كودك مسئولیتپذیر بسیار مهم است و در آینده او نقشی اساسی خواهد داشت. برای ایجاد انگیزه در كودك باید با معلم او هم مدام در ارتباط باشید تا از راهنمایی و كمكهایی كه میكند به خوبی بهرهمند شوید.
همواره در جریان تكالیف كودك قرار بگیرید.
شما هم باید در جریان تكالیف كودك قرار داشته باشید. این تكالیف ممكن است شامل اندازه گیری با خط كش ، شمارش اعداد ، طبقه بندی چیزها ، آموختن املای كلمات ، جمله بندی ، كار روی یك موضوع یا حل مسائل ریاضی باشد. اگر كودك تمام تكالیفش را اوایل هفته انجام دهد ممكن است بعضی روزها تكلیف نداشته باشد.